Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Martin Pisklák z Kofoly: Loňské léto bylo rekordní. Letošek bude o stabilizaci

Martin Pisklák z Kofoly: Loňské léto bylo rekordní. Letošek bude o stabilizaci

18.01.2021 6:05
Autor: Redakce

Zavřené restaurace, chybějící turisté v Chorvatsku, minimum hudebních festivalů. Nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko dokázala i tak zažít svou vůbec nejlepší letní sezónu. Ukazatel EBITDA za celý rok 2020 předpokládáme blízko jedné miliardě korun, říká v rozhovoru s Patria.cz finanční ředitel skupiny Martin Pisklák. Letošní rok bude podle něj spíše o stabilizaci než o velkém růstu. Firma by chtěla ještě více využít synergií z převzetí Ondrášovky a Korunní, ale také srazit svoje zadlužení na zdravější úrovně, podotýká Pisklák v prvním ze série rozhovorů Patrie s nejsledovanějšími firmami na pražské burze.

Patria.cz: Jakých důležitých počinů Vaší firmy za loňský rok si ceníte nejvíce? Kam jste se jako firma posunuli?

Přes všechno, co se dělo kolem nás, hodnotíme naše počínání v roce 2020 jako úspěch.

Finální čísla ještě nemáme, ale ukazatel EBITDA predikujeme blízko jedné miliardě korun. Pokud vezmeme v potaz, že byly restaurace skoro půl roku zavřené nebo byl jejich provoz velmi omezen, je náš výsledek opravdu dobrý a ukazuje, že investice do silných značek se vyplácí. Potvrdili jsme, že dokážeme být velice flexibilní a umíme držet nákladovou disciplínu.

Asi nejvíce si ceníme toho, jak jsme zvládli návrat ke krátkému normálu v průběhu léta. Léto pro nás představuje klíčové období roku, které rozhoduje o úspěchu či neúspěchu. Do letošních prázdnin jsme tak nasměřovali všechny aktivity a vyplatilo se to! Sezóna byla nejlepší v historii a bylo jasně vidět, že spotřebitelé Kofolu milují.

Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?

Zlomové pro nás bylo dotažení akvizice Ondrášovky a Korunní v dubnu loňského roku, což nás konkurenčně dost posílilo. Closing byl v polovině dubna, v období obrovské nejistoty. Jednalo se přitom o naši historicky největší akvizici v České republice, kde nám lokální minerální voda v nabídce chyběla.

Tímto krokem se nám podařilo zejména vhodně diverzifikovat portfolio. V letošním roce by naše struktura prodeje mohla být za celou skupinu vzácně vyvážená – třetina ve vodách, třetina v sycených nápojích a třetina v ostatních kategoriích, jako jsou sirupy, džusy, čerstvé štávy UGO, čaje, káva, apod. Nárůstem podílu vod v našem portfoliu také zmenšujeme citlivost nákladů na výkyvy v cenách cukru, který je jednou z našich nejvýznamnějších nákladových položek.

Investice do minerálních vod se nám navíc v historii vyplatily. Ať už to byla Radenska, kterou se nám podařilo za pět let od akvizice zdvojnásobit, nebo Kláštorná Kalcia, která loni obrazně řečeno povstala z popela a její tržní podíl roste jak v Čechách, tak na Slovensku. Ondrášovce a Korunní věříme a vidíme pro ně příležitosti k růstu v retailu i HoReCa segmentu.

Patria.cz: Jak velké narušení znamenala krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí pro Vaše podnikání v běžném stavu?

To narušení bylo samozřejmě obrovské. Zavřené restaurace a UGO bary, chybějící turisté v Chorvatsku, změna v nákupním chování spotřebitelů v retailu. To vše bylo jinak než v předchozích letech. Chyběly nám i hudební festivaly a jiné kulturní akce, kongresová turistika nebo vánoční večírky. Lidé pracující v režimu home office nechodí do restaurací na obědy, nekoupí si cestou do práce kávu ani nezajdou po práci s kolegy posedět do baru. To jsou všechno obchodní příležitosti, o které jsme přišli.

Celkově nás tato omezení zasáhla na úrovní EBITDA negativně částkou 142 milionů korun za prvních devět měsíců roku 2020 a dalších 150 až 200 milionů korun očekáváme v posledním kvartálu. Je ale potřeba dodat, že v létě jsme vydělali o 120 milionů korun více než loni, a to celou ztrátu roku 2020 alespoň částečně kompenzuje.

Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a s opatřeními proti šíření nákazy?

Interně jsme neměli žádné větší problémy. Jsme potravinářská firma a hygienické standardy jsme měli velmi vysoké už před Covidem. Dezinfekce rukou a ochranné pomůcky jako obleky nebo roušky pro nás tak nebyly ničím novým. U zaměstnanců obchodního oddělení jsme rychle přeplánovali priority – HoReCa tým pomáhal v retailu nebo se věnoval spontánně zrealizovanému CSR projektu #zlasky a dobrovolnickým aktivitám, které se jako společnost snažíme dlouhodobě podporovat. Vzhledem k tomu, že jsme byli již mnoho let zvyklí využívat pro komunikaci videokonferencí, dočasný přechod velkého množství zaměstnanců na home office zvládlo naše IT oddělení také bez problémů.

Patria.cz: Jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či ještě nemuseli zvládnout realizovat, případně zda a jak se k nim postavíte v budoucnosti?


V posledních pěti letech se skupina zaměřila na zdravý životní styl. Ovocné a zeleninové šťávy UGO, síť Freshbarů a Salaterií UGO, bylinné čaje Leros, přírodní produkty Premium Rosa, investice do minerálních vod – to byly hlavní rozvojové projekty, kterým jsme se věnovali. Myslím, že každý chce dnes posilovat svůj imunitní systém a utužovat zdraví a produkty UGO a Leros jsou k tomuto účelu ideální.

Vidíme také to, že mnoho menších firem v našem oboru má finanční problémy. To pravděpodobně povede k nárůstu významnosti velkých hráčů, jako je právě Kofola. Musíme být připraveni i na změny v oblasti gastronomického businessu – prohloubit partnerství se současnými zákazníky a nabídnout dobré podmínky novým.

Dále vidíme velké zrychlení trendů spojených s technologiemi a internetem ve vztahu s konečnými spotřebiteli. E-shopy s potravinami rostou, na trhu je mnoho aplikací, které propojují restaurace s jejich zákazníky a moderní technologie jsou vidět i v některých kamenných obchodech českých obchodních řetězců. My jsme v Lerosu třeba koncem minulého roku spustili e-shop a podařilo se nám přes něj vygenerovat více než 2 % loňského obratu z prodeje čajů a bylinek. To je významná změna obchodního modelu a samozřejmě i výrazně maržovější cesta. Dále jsme rozjeli služby UGO rozvoz a UGO box.

Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro nadcházející rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na pražské burze?


Spíš než o velkém rozvoji bude rok 2021 o stabilizaci. Máme interně ještě spoustu nevyužitého potenciálu a současné portfolio má tak stále prostor k růstu. Musíme naplno využít synergie z akvizice Ondrášovky a Korunní.

Z pohledu pražské burzy chceme v roce 2021 pokračovat v trendu, kterého jsme se drželi i loni – informovat konzistentně, být otevření k akcionářům a plnit to, co slíbíme. Jsme si plně vědomi vyššího zadlužení, a proto se budeme soustředit na jeho pokles do zdravějšího pásma. Stále bychom ale chtěli zůstat dividendově zajímavým titulem.

Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?

Největším rizikem je pro nás určitě epidemiologická situace. Klíčové bude, kdy a jak se vládní opatření rozvolní. Bude to v lednu, koncem prvního kvartálu nebo až v létě? Těch scénářů je mnoho a se všemi se snažíme pracovat. Letos proto tvoříme plán úplně jiným způsobem. Máme v něm integrované nové předpoklady, změny v načasování nákladů, detailnější rolující se výhled na následujících 12 měsíců nebo jasně definovaná opatření typu „co když“. Flexibilita bude pro úspěch klíčová.

Z pohledu celé ekonomiky sledujeme zejména rostoucí míru nezaměstnanosti a inflaci. Spotřebitelská poptávka a výkon celé ekonomiky nám můžou také mnohé napovědět. Úrokové sazby očekáváme na současné úrovni, otazník nám visí nad kurzem eura.

Nejhorší je pro nás, stejně jako pro všechny ostatní firmy a podnikatele, dlouhotrvající nejistota ohledně omezení – my sice reagujeme pružně, ale bylo by dobré případné změny tušit alespoň dva týdny dopředu.

Patria.cz: Co byste napsal na novoroční přání své firmě, potažmo jiným podnikatelům a (české) společnosti jako celku.

Použiji slova našeho „náčelníka“ Jannise Samarase: „Zaberme, vydržme a radujme se z každého, i malého úspěchu. Malých radostí určitě najdeme spoustu jak v práci, tak v našich osobních životech. Vzhůru do toho 21. roku 21. století!“

Kofola rozhovor EBITDA 2021 Patria nápoje Leros Ugo

Martin Pisklák

Martin Pisklák promoval v roce 2005 v oboru Firemní finance a účetnictví na Masarykově univerzitě v Brně. V průběhu studia strávil jeden semestr studiem Mezinárodních obchodních vztahů na rakouské FH Burgenland. Do Kofoly přišel v prosinci 2010. V letech 2011-2014 byl vedoucím oddělení controllingu a v letech 2015-2019 byl finančním ředitelem a místopředsedou představenstva společností Radenska a Studenac v Adriatickém regionu. Před příchodem do Kofoly pracoval Martin ve společnosti PwC, nejprve jako finanční auditor (2005-2008) a poté jako konzultant v transakčním poradenství (2008-2010).

Rozhovor byl veden korespondenčně a připravila ho Jana Knechtlová.

Foto: Kofola



Čtěte více:

Kofola se stala majitelem Ondrášovky a Karlovarské Korunní
15.04.2020 16:58
Skupina Kofola se dnes stala majitelem stoprocentního podílu ve společ...
Kofola pozastavuje dividendovou politiku, dokud nevyhodnotí dopady pandemie
03.07.2020 16:25
Nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko se rozhodla dočasně pozastavit ...
Valná hromada Kofoly schválila: Na jednu akcii připadne divideda před zdaněním 13,50 Kč
19.11.2020 13:38
Akcionáři Kofoly si rozdělí na dividendách 300,9 milionu Kč, stejně j...
Kofola měla rekordní léto. Výplatě dividendy nic nebrání, říká CEO Samaras
25.11.2020 17:29
Tuzemská nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko zvýšila tržby ve třet...

Váš názor
  • Česká buržoazie
    18.01.2021 12:50

    Tady můžem epozorovat úspěšný rozvoj české buržoazie par excellence.
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
18.07.2024
17:49František Kronus: Korekce na technologiích a začátek výsledkové sezóny
17:02Wall Street začala nadějně, ale růst vyprchal. ECB bez překvapení  
16:10Inflační benevolence a sazby a měnové kurzy v příštím roce – scénář Commerzbank
16:06Technická analýza: Exxon Mobil se rozhoupal k růstu  
15:34Evropský parlament potvrdil Ursulu von der Leyenovou v čele EK
15:30Dominik Rusinko: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  
14:16ECB nemění sazby. Lagardová vidí rizika pro vývoj ekonomiky směrem dolů a rozhodnutí v září jako otevřené. Euro začalo ztrácet
12:45Bloomberg: Ukrajina obnovila jednání s věřiteli o restrukturalizaci dluhu
12:41Marks o investování: Do problémů lidi nedostává to, co neví, ale to, co ví úplně jistě. A není to pravda
11:42Výroba aut v prvním pololetí vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR
10:50Evropské akcie se před ECB posouvají do zeleného  
10:23TSMC věří v pokračující rozmach AI, navyšuje výhled tržeb
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná
8:46Dnes oznámí ECB výši sazeb, Francie otestuje apetit po dluhopisech a futures jsou zelené  
6:06Bianco: Málo důvodů k poklesu sazeb, ale Fed je pravděpodobně v září stejně sníží
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  
15:25Johnson & Johnon ve čtvrtletí zvýšil tržby i zisk, překonal očekávání
15:13Výrobce brýlí EssilorLuxottica kupuje za 1,5 miliardy USD oděvní značku Supreme

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/24 Q2, Bef-mkt)
Blackstone Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
DR Horton Inc (06/24 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (06/24 Q2, Bef-mkt)
PPG Industries Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
7:00EQT AB (03/24 Q1)
7:00Nokia Oyj (06/24 Q2)
7:20Volvo AB (06/24 Q2)
12:05Domino's Pizza Inc (06/24 Q2)
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Netflix Inc (06/24 Q2)