Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou

Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou

04.01.2021 14:59, aktualizováno: 4.1. 15:39
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

PSA Group i Fiat Chrysler Automobiles dnes získaly podpisy svých akcionářů pro spojení těchto dvou společností. Fúze, která ustála dva roky neobvyklého dramatu poznamenaného neustálými jednáními, transformací průmyslu i globální pandemií, tak nyní dostala zelenou.

Schválením akcionářů nyní může dojít k vytvoření automobilky Stellantis, která se stane čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Pod sebou bude mít 14 značek od FCA, Fiat, přes Maserati a Jeep, Dodge a Ram, až po Peugeot, Citroen, Opel a DS. Překážek, které k tomuto cíli vedly, bylo mnoho. Ale Fiat po krátkém pokusu spojit síly s úhlavním rivalem automobilky PSA firmou Renault může dovést věci ke zdárnému konci.

Vedoucí pracovníci Fiat Chrysler a PSA počítají s tím, že zvýší návratnost díky rozsahu, který se teď bude více podobat společnostem, jako je Volkswagen nebo Toyota Motor, a budou mít větší zdroje na to, aby soupeřily s novými firmami na poli elektromobilů a nových technologií. Po uzavření dohody je však čeká spousta problémů. Stellantis sice bude mixem modelových řad se záviděníhodnými pozicemi v určitých segmentech, nicméně ani jedna z těchto společností nemá silné postavení u luxusních automobilů nebo na obrovském čínském trhu.

"Stellantis bude jakýmsi konglomerátem značek, některých skvělých, jiných ne tak dobrých a většiny velmi regionálních," řekl analytik Jefferies Philippe Houchois. "Fúze bude dobrou příležitostí k resetu."

Silné stránky, slabé stránky

Nová společnost se díky divizím Ram a Jeep společnosti Fiat Chrysler bude chlubit působivou přítomností v lukrativních segmentech nákladních vozidel a SUV v Severní Americe. Také revitalizované značky PSA a Citroen v Evropě excelují a jsou trnem v oku jejich francouzského rivala Renaultu.

Ale obě firmy mají také své slabosti. Fúze Fiatu s Chryslerem příliš nezlepšila osud luxusních linek Alfa Romeo a Maserati a nákupem Opelu je PSA ještě více závislá na přeplněném a zmenšujícím se evropském trhu.

Akcie společností Peugeot a Fiat Chrysler dnes rostou o 2 %, což jim navyšuje celkovou tržní hodnotu přibližně na 44 miliard eur. Učesání portfolia Stellantis připadne na generálního ředitele PSA Carlose Tavarese. Tento ultrasoutěživý řidič amatérských rally sám sebe označuje za „výkonnostního psychopata“ a na automobilový sektor se dívá darwinovským pohledem. Tvrdí, že jen silné automobilky přežijí nástup elektromobilů a autonomního řízení.

Problémy s řízením

Tavares má skvělé výsledky v oblasti fúzí a akvizic a provozní restrukturalizace, uvedli analytici Institutional Shareholder Services v komentáři z minulého měsíce. Tato poradenská firma sice doporučila investorům hlasovat pro spojení ze silných strategických a finančních důvodů, nicméně vznesla obavy ohledně řízení Stellantis a její hlasovací struktury.

Tyto obavy vyvažuje fakt, že akcionáři společnosti Fiat Chrysler dostanou před sloučením dividendu ve výši 2,9 miliardy EUR. Vedení obou společností také zvažuje možnost rozdělit si před uzavřením dohody 500 milionů eur, anebo po jejím uzavření 1 miliardu eur akcionářům nového subjektu.

Rodina Agnelli, která řídí Fiat Chrysler, vedená předsedou Johnem Elkannem, se v září dohodla, žez dividendy, kterou akcionáři automobilky obdrží, odečte 2,6 miliardy eur, aby Tavaresovi poskytla více zdrojů, až se ujme kormidla Stellantis.

Vybírání úspor

Fiat Chrysler a PSA také zvýšily odhad svých ročních synergií, kterých Stellantis dosáhne, na 5 miliard eur, čímž vyvinuly větší tlak na Tavarese, aby vytěžil efektivitu na maximum. Společnosti již dříve uvedly, že budou schopny ušetřit ročně 3,7 miliardy eur, aniž by zavřely jakékoli své závody.

Pandemie mohla s těmito čísly zamávat, ale snížit je bude těžké. Tavares bude muset proplout politickými proudy ve Francii, Itálii a USA, kde mají tyto automobilky své hluboké národní kořeny. V náročných úkolech ale obstál i dříve - po převzetí funkce generálního ředitele v roce 2014, kdy vyvedl francouzskou automobilku pryč z tenkého ledu, a v roce 2017, kdy oživil Opel poté, co jej převzal od General Motors.

Stejně jako ostatní vedoucí pracovníci v tomto odvětví reagují Tavares i Elkann na rostoucí tlak tím, že spojují zdroje na vývoj produktů, výrobu a nákup, aby uvolnily peníze na velké sázky do elektromobilů a samořídících systémů. Ale být větší nemusí nutně znamenat sklízet ovoce. Tesla má nyní mnohem větší valuaci než VW, který mezi zavedenými subjekty vyvíjí největší úsilí o elektrifikaci své rozsáhlé flotily. GM se stáhl z mnoha trhů, aby se zaměřil na Severní Ameriku a Čínu, zatímco Renault a jeho alianční partner Nissan Motor restrukturalizují poté, co měly obrovské ztráty.

Zdroj: Bloomberg, Reuters

 
 

Čtěte více:

Automobilky FCA a PSA upravily kvůli covidu-19 podmínky fúze
15.09.2020 9:17
Francouzská automobilka PSA a italsko-americká Fiat Chrysler (FCA) upr...
Fiat Chrysler se ve čtvrtletí vrátil k zisku díky rekordu v USA
28.10.2020 13:48
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se ve tře...
Evropská komise povolila spojení automobilek Fiat Chrysler a PSA
21.12.2020 13:15
Evropská komise (EK) dnes schválila spojení italsko-americké automobil...

Váš názor
  •  
    05.01.2021 2:53

    Otázka je, jsou tyhle obří transakce, fůze v konečném dobré pro spotřebitele?
    Čert
Aktuální komentáře
18.07.2024
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná
8:46Dnes oznámí ECB výši sazeb, Francie otestuje apetit po dluhopisech a futures jsou zelené  
6:06Bianco: Málo důvodů k poklesu sazeb, ale Fed je pravděpodobně v září stejně sníží
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  
15:25Johnson & Johnon ve čtvrtletí zvýšil tržby i zisk, překonal očekávání
15:13Výrobce brýlí EssilorLuxottica kupuje za 1,5 miliardy USD oděvní značku Supreme
14:12Dva bloky v Dukovanech postaví KHNP za nynějších 200 miliard korun za jeden, rozhodla vláda. Bude jednat také o Temelíně. Westinghouse chce KHNP soudně napadnout
13:32Než otevře Wall Street: Propad ASML a rotace z technologií do Russell 2000. Five Below, Bloom Energy  
12:00City Home Finance III, s.r.o: Oznámení úrokové sazby dluhopisu - 3. výnosové období
11:55Potraviny v Česku zlevňují nejrychleji v EU
11:53Míra inflace v EU v červnu zpomalila na 2,6 procenta, v Česku na 2,2 procenta
11:41Jakub Blaha: Nad ASML se stahují nevyzpytatelná geopolitická mračna  
11:35Akcie Adidas rostou o 5 % po zvýšení výhledu na rok 2024
11:33ASML prudce zvýšilo objednávky. Nizozemská společnost těží z přetrvávajcího zájmu o AI čipy
11:26Rotaci z techů táhne tvrdší postup proti Číně i Trumpův postoj k Taiwanu. Akcie klesají, dolar ztrácí  
11:13Místo injekce pilulka, nový lék na hubnutí posílá akcie Roche vzhůru
10:20Evropský účetní dvůr: Cíle EU v oblasti ekologického vodíku nejsou realistické
10:15Komentář: Ceny výrobců nepřekvapily, inflace bude dále klesat pod 2 %
10:07Trump řekl, že by si Tchaj-wan měl obranu platit sám, akcie TSMC oslabily

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/24 Q2, Bef-mkt)
Blackstone Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
DR Horton Inc (06/24 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (06/24 Q2, Bef-mkt)
PPG Industries Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
7:00EQT AB (03/24 Q1)
7:00Nokia Oyj (06/24 Q2)
7:20Volvo AB (06/24 Q2)
12:05Domino's Pizza Inc (06/24 Q2)
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Netflix Inc (06/24 Q2)