Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Část retailových vítězů při covidu neprodává online, cílí na nízké ceny

Část retailových vítězů při covidu neprodává online, cílí na nízké ceny

24.09.2020 11:07
Autor: Redakce, Patria.cz

Když se tento měsíc společnost B&M European Value Retail zapsala na britský benchmarkový akciový index (který loni opustil Marks & Spencer), signalizovala tím novou éru maloobchodu.

Tento relativně málo známý diskont prodává levné zboží pro domácnost a nyní má už více než dvojnásobnou valuaci oproti M&S, který byl původním členem FTSE 100. Rychlý růst B&M v době karantény a sociálního distancování je o to překvapivější, že se opírá o kamenné obchody. Nalézá se totiž v jedinečné třídě obchodníků, kteří stále lákají lidi k nákupu, a to i přes to, že Amazon rozjíždí online boom.

Od společností Primark a Pepco v Evropě, přes Dollar General v USA až po řetězec Miniso v Asii se prodejcům s nízkými cenami daří dobře, a to i při malých anebo vůbec žádných online prodejích. Globální recese vyvolaná pandemií sice dotlačila lidi k nákupům přes internet, ale také zrychlila generační posun k úspornosti a slevám, který začal už během finanční krize před více než deseti lety. Doplatily na to ale obchodní domy.

Levné zboží jde v době krize na odbyt

"Uvidíme širší demografii zákazníků," domnívá se Andy Bond, generální ředitel společnosti Pepco Group, která v Evropě provozuje obchody Poundland, Pepco a Dealz a otevírá stovky nových poboček. Nakupující ze střední třídy se po finanční krizi vrhli na levné supermarkety, jako jsou Aldi a Lidl, a nyní se tento fenomén šíří i do běžných diskontních obchodů, uvedl. "Směřujeme do období tísně u mnoha spotřebitelů a my na tom budeme dobře, protože nabízíme nízké ceny za dobrou kvalitu."

Ještě předtím, než Covid-19 dotlačil Británii do nejhorší recese za posledních 300 let, předpokládala GlobalData, že hodnota diskontního maloobchodního trhu v této zemi může do roku 2022 vyskočit o 36 % na 32,5 miliardy liber.

Nejnovější prodejce zapsaný na indexu FTSE 100 si klade za cíl zvýšit svůj celkový počet britských obchodů pod značkou B&M na nejméně 950 ze současných 656. Také Primark během pandemie otevřel další obchody, včetně jednoho v Paříži, který první den přilákal více než 1 000 zákazníků.

Nyní, když vlády opět zavádějí přísnější omezení s cílem omezit rostoucí vlnu nákazy, mohou diskonty zažívat další žně. Spotřebitelé přesouvají výdaje z volného času a zábavy zpět do potravin a zboží pro domácnost. Británie v úterý vyzvala lidi, aby pokud možno pracovali z domova, a varovala, že nová opatření budou pravděpodobně platit po dobu příštích šesti měsíců.

Hoře obchodních domů

Koronavirus mezitím prohloubil problémy obchodních domů, jako jsou Macy's a JC Penney. Prodeje oděvů v USA se v posledních měsících propadly o dvouciferné procento. A módní značky, které jdou během karantény na odbyt (Nike nebo Lululemon) mohou prodávat online přímo spotřebitelům.

Podle Coresight Research se mohlo letos v USA zavřít až 25 000 obchodů, většinou v obchodních centrech, a o bankrot letos zažádalo více než 25 větších maloobchodníků. Blížící se svátky by mohly být pro mnohé spásou a většina prodejců tak plánuje zahájit sváteční akce již v říjnu, aby se zmocnila nakupujících dříve, než se jejich rozpočet na dárky vyčerpá.

Diskonty obvykle utrácejí málo peněz za reklamu. Místo toho se při lákání zákazníků spoléhají na osobní doporučení a spoustu dobře umístěných obchodů v místních nákupních centrech a na hlavních ulicích. Tento model také do značné míry závisí na dodavatelském řetězci a získávání levných produktů.

Výhra pro Čínu

Někteří čínští dodavatelé uvedli, že mají střednědobě dvouciferný růst zámořských objednávek levných produktů ze strany supermarketů a diskontů, ale i online od přímých spotřebitelů. „Když lidé hledají levnější výrobky, jsou čínští dodavatelé jedním z největších příjemců,“ uvedl Ben Chu, šéfredaktor Made-in-China.com, jedné z platforem spojujících dodavatele a globální odběratele v této zemi. Říká, že během hospodářského poklesu, který následoval po vypuknutí SARS před 17 lety, došlo k podobnému nárůstu poptávky po nízkonákladové výrobě.

Miniso, řetězec, který prodává sluchátka za 2,20 USD, se rychle rozšiřuje do zahraničí. Společnost přisuzuje svůj úspěch franšízovému modelu (nyní má více než 4 200 obchodů v 80 zemích) a dodavatelskému řetězci, který jí pravidelně umožňuje zakládat do regálů nové a trendy výrobky.

Podobně může Primark prodávat levné trička, šaty a sukně, protože nakupuje v Asii ve velkém a oblečení dopravuje námořní dopravou. Také Primark zvýšil svůj podíl na trhu od doby covidu přesto, že neprodává online. Tento prodejce se sídlem v Dublinu má sice web, ale používá jej pouze k prezentaci nových produktů a ke komunikaci se spotřebiteli.

Pro mnohé diskonty nedává online prodej smysl, protože nízké ceny by vyvážily náklady na doručení, které jsou neúměrně vysoké. To by se mohlo změnit, pokud se objeví levnější způsoby, jak dodávat zboží spotřebitelům.

"Lidé se na internetu nemohli dostat na ceny Primarku, a proto se vracejí do obchodů," řekl John Bason, finanční ředitel Associated British Foods, majitele společnosti Primark. "Byla tu všechna ta hrozivá varování, že si každý zvykne nakupovat pouze online, ale to se nestalo."

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Walmart tahají nahoru online prodeje (komentář k výsledkům)
18.08.2020 14:52
Tržby amerického krále maloobchodu Walmart (Investiční tipy) ve druhém...
Dollar General i Dollar Tree reportují solidní čísla
27.08.2020 16:14
Slevový retailer Dollar General 2Q20 překonal očekávání na celé čáře, ...
Křetínský a Tkáč zvýšili podíl ve francouzském maloobchodě Casino
10.09.2020 8:31
Společnost Vesa Equity Investment podnikatelů Daniela Křetínského a Pa...
Americký řetězec obchodních domů JC Penney se vyhne bankrotu
10.09.2020 11:29
Americký řetězec obchodních domů JC Penney, jeden z nejstarších ve Spo...
Křetínského firma koupila podíl v britském řetězci Sainsbury's
17.09.2020 16:09
Společnost Vesa Equity Investment českého miliardáře Daniela Křetínské...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data