Před dvěma týdny si Epic Games, autor populární hry Fortnite a vlastník grafického Unreal Enginu, hodil kostkou. Padla riskantní hra proti největší korporaci 21. století, Applu. Ve směsi vzájemných obviňování se posléze vynořilo hned několik zajímavých detailů, které objasňují pozadí fungování veleúspěšného App Storu, často propírané monopolistické tendence velkých IT korporací, stejně jako fakt, že i přes prvotní dojem jde v korporátním světě vždy především o zisk.
Začalo to tím, že Epic Games do své Fortnite aplikace instaloval funkcionalitu, která umožnila společnosti obejít pravidla App Storu. Ty dávají Applu právo na 30% podíl z mikrotransakcí učiněných v něm stažených aplikacích. se na návnadu chytil a obratem stáhl Fortnite z nabídky. Následovala evidentně předem připravená žaloba a marketingová kampaň, která vykresluje jako chamtivého monopolistu potírajícího konkurenci, k čemuž využívá parafrázi legendární reklamy Applu z roku 1984, kde v roli monopolistického padoucha vystupuje .
Epic se naopak postavil do role ochránce slabých, jemuž nezáleží jenom na svém prospěchu, ale i na osudu podobně utlačovaných souputníků. Pikantní je, že ještě předtím, než vyrukoval s touhle mediální smrští, usiloval o výjimku z pravidel App Storu pouze pro sebe. Vyplývá to z emailů adresovaných vedení Applu, které zveřejnil v rámci své odvety.
Dále se už posouváme do obecnější roviny, která je přinejmenším stejně zajímavá. V rámci rozepře se totiž dozvídáme, že „férové“ praktiky Applu zas až tak férové nejsou, neboť výjimku z výše uvedeného pravidla mají u App Storu třeba nebo . Pozice je vůbec vtipná, protože ten se i přes vlastní výhody staví na stranu Epicu a riskuje tak hněv Applu. To je ale zvláštní jen do chvíle, kdy si uvědomíme, že spousta moderních her pro Xbox, iOS, nebo Mac z dílny využívá Unreal Engine Epicu. Tedy žádné hrdinství a nezištná pomoc.
A konečně tu máme Google, který provozuje svůj Play Store velmi obdobným způsobem. Přestože se vůči Applu často a rád ostře vymezuje, developerům účtuje navlas shodných 30 %. Mimochodem, Epic to zkusil stejně i u Play Storu s totožným výsledkem. Fortnite v Play Storu nenajdeme a Epic žaluje už i Google.
Zatímco se Epic ohání tím, že přidaná hodnota App/Play Storu neodpovídá oněm 30 %, poslední exodus Fortnite z Play Storu v roce 2018 skončil tím, že se Epic vrátil s prosíkem za rok a půl zpět. Konec konců, na nejlukrativnějším trhu pro developery, v USA, jde až 95 % útrat v rámci sektoru mobilních aplikací za App a Play Storem a 70 % je přece jenom lepší než nic.
Článek vyšel ve středu 26. srpna v deníku E15.