Aktualizováno Prodej osobních automobilů v Číně se v lednu kvůli dopadům epidemie nového typu koronaviru propadl o 20 procent na 1,61 milionu vozů. Zaznamenal tak nejprudší pokles za osm let. Podle agentury Bloomberg to vyplývá z dnešních údajů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM), které sledují prodej aut dealerům.
Epidemie koronaviru potíže čínského automobilového sektoru ještě prohlubuje. Vloni prodej aut v Číně už druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopává zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.
CAAM už minulý měsíc uvedl, že výrobci aut si musejí zvyknout, že čínský automobilový trh nebude vykazovat vysoká tempa růstu jako v dřívějších dobách. Předpověděl také, že v letošním roce prodej aut v Číně klesne asi o dvě procenta.
Prognostici podle agentury AP očekávají, že se poptávka z útlumu způsobeného koronavirem v průběhu roku zotaví. "Předpokládáme, že řada zákazníků své nákupy jen odkládá a že dlouhodobá poptávka zůstává převážně nedotčena," uvedl analytik Gerwin Ho ze společnosti Moody's Investors Service.
Poradenská společnost LMC Automotive minulý týden varovala, že nový koronavirus by mohl snížit letošní prodej a výrobu automobilů v Číně o tři až pět procent, pokud bude epidemie pokračovat i ve druhém čtvrtletí. Epidemie koronaviru podle LMC poškozuje spotřebitelskou důvěru a oddaluje nákupy. Má rovněž negativní dopad na výrobu automobilů a automobilových součástek.
Čína se teď podle švýcarské bankovní společnosti UBS podílí na globální výrobě aut 27 procenty, zatímco v roce 2003 to bylo jen sedm procent. "V krátkodobém výhledu budou dopady (koronaviru) na výrobu a prodej aut rozsáhlé," uvedl dnes CAAM. "Systém zásobování součástkami bude narušen," dodal.
Součástky vyráběné v Číně se používají při montáži milionů aut po celém světě. Významným centrem výroby automobilových součástek je čínská provincie Chu-pej, která je nyní epicentrem epidemie koronaviru. Provincie dnes vyzvala podniky, aby kvůli epidemii dál nechávaly zaměstnance doma a provoz až do 20. února neobnovovaly.
Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto. Jeho odbory se obávají, že koronavirus v Číně ohrozí podnikání firmy. Vedení se ale konkrétně nevyjádřilo. Čína je pro mladoboleslavskou automobilku největším trhem.