Americká strojírenská společnost hodlá obnovit výrobu letadel 737 MAX několik měsíců před jejich návratem do provozu, který se očekává v polovině roku. Uvedl to včera podle agentury Reuters generální ředitel podniku Dave Calhoun. Boeing mezitím kvůli špatnému počasí odložil zkušební let svého širokotrupého letounu 777X, plánovaný na dnešek. Firma nyní zvažuje možnost uskutečnění tohoto letu v pátek.
Provoz letadel 737 MAX byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. V prosinci se rozhodl pozastavit výrobu těchto letadel s tím, že není jasné kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do služby. Tento týden firma předpověděla, že regulátoři schválí návrat letadel do služby v polovině letošního roku.
Boeing již dříve odhadl, že ho problémy kolem letadel 737 MAX zatím stály více než devět miliard dolarů (přes 200 miliard Kč). Podle analytiků by se tyto náklady mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů (566 miliard Kč). Calhoun dnes nicméně uvedl, že neplánuje snížit či odložit dividendy, protože má dostatečné kapacity k financování kroků, které musí uskutečnit.
Český letecký dopravce Smartwings včera oznámil, že počítá s nasazením odstavených letounů 737 MAX až od 1. dubna 2021. Do té doby je bude nahrazovat pomocí pronajímaných letadel a případně také úpravami v letovém řádu. Společnost v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení problémových letounů na více než 1,5 miliardy korun.
Pokud jde o testované letadlo 777X, zkušení let tohoto stroje se měl původně uskutečnit loni v létě, ale ho odložil a zdůvodnil to problémy s křídly, softwarem a dodávkami motorů firmy .
Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9. První z nich pojme 365 pasažérů, zatímco delší stroj až 414 cestujících. Společnost je chce začít dodávat příští rok, původně chtěla s komerčními dodávkami začít v polovině letošního roku.