Globální prodej aut letos podle odhadu německého sdružení automobilového průmyslu VDA klesne o pět procent, což by byl nejprudší propad od finanční krize. Výsledkem bude, že se letos celosvětově prodá jen 80,1 milionu vozů, o 4,1 milionu méně než loni. Šéf VDA Bernhard Mattes dnes přitom varoval, že odvětví bude muset v příštím roce i více propouštět.
"Konkurence je čím dál tvrdší, tlaky stále silnější," řekl novinářům Mattes, kterého citovala agentura Reuters.
Automobilový průmysl je důležitým motorem růstu největší evropské ekonomiky. Loni tento sektor v Německu zaměstnával 834.000 lidí, což bylo nejvíce od roku 1991. I tam se ale nyní odvětví potýká se slabší poptávkou ze zahraničí, dopady obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy a nejistotou v souvislosti s odchodem Británie z Evropské unie. Vyrovnat se musí také s přísnějšími limity měření emisí a s přechodem od spalovacích motorů k elektromobilům.
VDA odhaduje, že v roce 2020 se prodej aut v Německu sníží o čtyři procenta na 3,43 milionu. V Evropě klesne o dvě procenta na 15,3 milionu. Ve Spojených státech by se pak měl trh s osobními a lehkými užitkovými vozy snížit o tři procenta na 16,5 milionu, v Číně o dvě procenta na 20,5 milionu.
Německý výrobce luxusních vozů v úterý uvedl, že do roku 2025 zruší až 9500 pracovních míst - o práci tak přijde 10,6 procenta z celkového počtu zaměstnanců. Automobilka předpokládá, že tak získá miliardy eur na financování přechodu na elektromobily.
Největší německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch Group minulý měsíc uvedl, že v příštích dvou letech plánuje v Německu zrušit asi 1600 pracovních míst souvisejících s technologií spalovacích motorů.