Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nic moc si nenalhávat

Nic moc si nenalhávat

15.11.2019 18:54

V Hospodářských novinách jsme před několika týdny mohli nalézt rozhovor s profesorem Václavem Smilem. Ten mimo jiné řekl: „Víte, my vším plýtváme - vodou, energií, jídlem… Stačilo by, kdybychom posledních pár desítek let byli šetrnější. Lidé nemusí mít auta se silnými motory, nemusí jezdit na dovolenou do jiného světadílu, nemusí si kupovat investiční byty v cizině. Ale musí jíst. A teď si vezměte, že čtyřicet procent veškerého jídla, které se vyprodukuje, se vyhodí. Čtyřicet procent! To je přece ohromná uhlíková stopa, když se vyhodí čtyřicet procent jídla pro 7,5 miliardy lidí.“

Tato slova mi nedala a trochu jsem zapátral, zda máme skutečně podobné „rezervy“. Nebylo by divu. Například CNBC před několika týdny psala o tom, že v letech 2010 - 2018 byla SUV druhá v žebříčku subjektů a odvětví, které přispívají k růstu emisí. Počet SUV vzrostl o z 35 milionů na 200 milionů, což reprezentuje 60 % celkového růstu počtu aut na silnicích. Jde o čísla z analýzy IEA, která také tvrdí, že pokud to takhle půjde dál, SUV úplně eliminují efekt šíření elektromobilů (konkrétně vliv, jaký by mělo 150 milionů těchto vozů). Rád bych dodal, že my jezdíme Škodou Yeti, což je „technicky“ také SUV. Její spotřeba se ale při rozumné jízdě celoročně pohybuje kolem 6 litrů benzínu (a to jezdíme zejména po Vysočině). Snad tak nejsem při psaní těchto řádků pokrytcem - odvážím se tvrdit, že o tahle SUV tu nejde, hovoříme o oněch dvoutunových tancích.

Zpět k plýtvání potravinami. Téma mě dovedlo až k následujícímu grafu. V něm nalezneme srovnání vybraných zemí podle toho, jaký podíl jídla se u nich podle průzkumu organizace Movinga z roku 2017 vyhodí a také jak moc si lidé v těchto zemích myslí, že se vyhodí. Nejvíce se j jídlem plýtvá v USA, kde se v domácnostech vyhazuje asi čtvrtina potravin. A Američané také patří mezi ty, u kterých nalezneme největší rozdíl mezi realitou a názorem (domnívají se, že vyhodí asi 15 % potravin). Podobné je to v Kanadě, ale třeba i ve Švýcarsku:

001

Zdroj: Movinga, Statista

Pokud bychom se domnívali, že bez relativně velkých ztrát a vyhazování jídla to v moderní společnosti nejde, z omylu nás vyvedou země jako je Rusko, ale hlavně Japonsko, kde je vnímané i skutečné plýtvání minimální. Graf sice nenaznačuje míru plýtvání¨. o které hovořil pan profesor. Může to být tím, že jde jen o domácnosti. Ale očividně platí, že rezervy tu máme skutečně obrovské a nemusíme ani řešit například to, zda a jak k emisím přispívá spotřeba masa (pro zajímavost viz: https://www.mzp.cz/cz/articles_100118_maso).

Mohli bychom přitom tvrdit, že než se pustíme do relativně náročných a nejistých projektů na snižování emisí, do kterých patří třeba i zmíněná elektromobilita, budeme mít vyčerpané všechny poměrně nenáročné možnosti, jak přispět k ochraně Země. Tj. zejména plýtvání všeho druhu. U jídla to znamená přechod na japonsko-ruský standard. A když už jsme u osobní dopravy, můžeme také zmínit plýtvání způsobené jízdou stylem brzda plyn. Z vlastní zkušenosti vím (a bezpochyby nejsem sám), jak citlivé jsou moderní motory na styl jízdy. Pokud se přitom snahou o větší plynulost posuneme třeba z 6,5 na 6 litrů, znamená to snížení spotřeby paliva a emisí o cca 8 %. To nejsou malá čísla a podle některých studií je tu prostor pro úspory ještě znatelně vyšší. Člověk by čekal, že nejdříve uděláme to nejjednodušší, co je v podstatě bez rizika...

Všichni jsme nadprůměrní...

Na závěr si ještě dovolím trochu odskočit od tématu a poukázat na ony v obrázku prezentované rozdíly mezi realitou a naším hodnocením. U naprosté většiny zemí je rozdíl pozitivní, což můžeme zobecnit tak, že naše chování hodnotíme systematicky lépe, než jaké skutečně je. Je to asi podobné, jako když se většina z nás domnívá, že je nadprůměrně dobrým řidičem, či většina lidí na trhu, že je nadprůměrně dobrým investorem (téma zhusta popisované behaviorálními financemi).

Důsledky tohoto příliš růžového pohledu na sebe sama v podobných případech moc pozitivní nejsou. Zdá se, že alespoň u odhadů plýtvání jsou vůči němu celkem imunní Rusové, a hlavně Švédové a v grafu již neuvedení Dánové a Norové. Což jsou zároveň země, kde se plýtvá zdaleka nejméně. Takže to svádí ke konstatování, že ti, co se nejvíce snaží, mají také nejmenší tendenci něco si nalhávat. Nebo ti, kteří si nic nenalhávají, se nejvíce snaží.

 

Čtěte více:

Reuters: Úpis akcií Saudi Aramco je zlomovým okamžikem pro tamní burzu. Vyšle ji do první ligy?
15.11.2019 8:00
Blížící se vstup ropné firmy Aramco na akciový trh bude pro mladou a n...
Rozbřesk: Česko ztrácí tempo, americká ropa na ceně
15.11.2019 9:04
Podle předběžného odhadu se HDP ve třetím čtvrtletí mezikvartálně zvýš...
Ropné firmy v USA sníží ve 2020 druhým rokem za sebou investice
15.11.2019 9:44
Američtí producenti ropy z břidlic plánují na příští rok další snížen...
Velké chyby ve statistice mohly ovlivnit rozhodování Riksbank. Je to katastrofa, zní z banky
15.11.2019 12:20
Švédská centrální banka Riksbank kritizuje švédský statistický úřad, n...
Hongkongská vláda čeká letos poprvé za deset let pokles ekonomiky
15.11.2019 12:27
Hongkongská vláda kvůli eskalaci protestů výrazně zhoršila výhled vývo...
Perly týdne: Tesle utíká čas, IBM jej revolučně zkracuje a my „vynikáme“ v krádežích aut
15.11.2019 13:13
Ve světě… Tesla má možná to nejlepší za sebou: CNBC poukazuje na nov...

Váš názor
  • presna cisla za Svycarsko
    16.11.2019 19:44

    pri jednom vyzkumu jsem narazil na nasledujici celkem zajimavy odkaz ze Svycarska. https://www.bafu.admin.ch/bafu/en/home/topics/waste/guide-to-waste-a-z/biodegradable-waste/types-of-waste/lebensmittelabfaelle.html Tech cca 40% tam maji za cely proces od produkce ke spotrebiteli. Tech cca 20% uvadenych u Svycarska dava smysl pro odpad jen z toho, co spotrebitele nakoupi.
    wbcom
  • Skoda Yetti
    15.11.2019 20:43

    Jen detail, myslim, ze Skoda Yetti se da zaradit do cross-over kategorie, tedy prechod mezi kompakty a SUV, takze jste jeste v pohode. Diky za uzitecny clanek, uvahu.
    horakx
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu