Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily

The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily

17.07.2019 11:05
Autor: Redakce, Patria.cz

Na samém počátku vzniku automobilového odvětví vzbudil muž jménem Ferdinand Porsche senzaci, když na Paris World Fair roku 1900 představil vůz s dvěma elektromotory uloženými do předních kol. Toto řešení automobilu umožňovalo fungovat bez řetězů, řemenů a převodových skříní a dosahovat vyšší efektivity jízdy, připomíná The Economist. Automobilky se nakonec přiklonily ke spalovacím motorům, protože měly delší dojezd a flexibilitu. Nyní se ale koncept elektromobilů vrací zpět a některé společnosti oživují i myšlenku elektromotorů uložených v kolech vozu.

The Economist píše, že popsaná technologie čelí několika překážkám. V první řadě ji brzdí to, že motory v kolech jsou více vystaveny vnějším vlivům než pohonné jednotky uložené pod kapotou. Motor v kole musí být jednak dostatečně robustní, aby zvládl vysoké napětí. A zároveň musí vykazovat odolnost vůči vodě a dalším vlivům, včetně kamení na silnici. Komplikací je i to, že kola s vyšší váhou zvyšují celkovou zátěž vozu, která není za jízdy nijak odpružena. Tím se snižuje komfort jízdy a vůz je hůře ovladatelný.

Popsané komplikace jsou důvodem, proč zatím vítězí tradiční koncept. The Economist ale poukazuje na společnost Indigo Technologies of Cambridge, kterou založil profesor MIT Ian Hunter. Její inženýři pracují na systému uložení motorů v kolech, který má v sobě vlastní pohon, brzdy i odpružení. Jeho předností by mělo být také to, že namísto běžných 400 Voltů používá napětí 48 Voltů, které se stává běžným u jiných systémů v automobilech. Nižší napětí znamená, že motor je lehčí odizolovat a chránit proti vlivům vnějšího prostředí. Celková nižší hmotnost vozu pak omezuje potřebu výkonu, a to i ve srovnání s tradičními elektromobily.

The Economist tvrdí, že Indigo jedná s výrobci automobilů a doufá, že do konce letošního roku se dohodne na výrobě elektromobilu. Zájem by podle vedení společnosti mohl být zejména od firem, které se zaměřují na sdílené jízdy a autonomní řízení vozidel. A pokud se nakonec dostaví úspěch, „pan Porsche by se určitě podivil nad tím, jaký že to nápad tehdy vlastně měl.“

Zdroj: The Economist


 

Čtěte více:

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?
05.06.2019 5:56
Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domn...
BMW a Jaguar Land Rover budou spolupracovat na elektromobilech
05.06.2019 17:07
Německá automobilka BMW a její britský konkurent Jaguar Land Rover bud...
Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy
24.06.2019 8:34
Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná...
Tesla dodala ve čtvrtletí na trh rekordní počet aut
03.07.2019 9:33
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve druhém čtvrtletí dodal na trh ...
Volkswagen prohlubuje spojenectví s dodavateli baterií
08.07.2019 11:36
Německá automobilka Volkswagen (VW) vytvoří společné podniky a pomůže ...

Váš názor
  • Stačí umět násobilku, ale tu velkou!!
    17.07.2019 13:26

    Představuji si sídliště s pěti sty auty, s pěti sty parkovacími místy a pětisty elektrickými přípojkami. Řekněme, že jen polovina z aut se večer nabíjí, aby ráno mohla vyjet. Každé auto cca s odběrem 15 kW, tedy celkový soudobý odběr na relativně malém sídlišti je 3,75MW tedy megawattu. Jak romanticky zelená, ale v mých očích utopická představa.
    Harpagon První
    • Re: Stačí umět násobilku, ale tu velkou!!
      17.07.2019 13:46

      Počítám to jinak z 500 aut na sídlišti ujelo každé v průměru přes den 40 km většinou po městě se spotřebou 15 KWh/100 km a potřebuje tedy během 14 hodin nabít do každého vozu 6 KWh 6*500/14 = 214 KW přípojku pro sídliště. Méně než desetina vašeho nesmyslného čísla.
      ..
      • Dojmy a pojmy prosím neplést
        17.07.2019 14:13

        Jedna veličina je el. práce a druhá veličina je el. výkon.
        Harpagon První
        • Re: Dojmy a pojmy prosím neplést
          17.07.2019 14:27

          Koukám, že jsi objevil Ameriku. Není nutné nabíjet auta maximálním výkonem. Uvedenou práci lze vykonat i v delším čase, ideálně po celou dobu stání vozu na parkovišti. Není důvod počítat s nejkratším možným časem. Ono 15 kW po dobu 14 hodin je 210 kWh a takovou kapacitu baterie ani zdaleka žádný dnešní elektromobil nemá.
          ..
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data