Sekce umění 19. století opět zaujímá na aukci Galerii KODL významné místo a je prezentována takřka 70 obrazy předních českých autorů okořeněných několika zcela výjimečnými díly zahraničních tvůrců. Předaukční výstavu v prostorách galerie můžete zhlédnout až do 25. května.
Počátkem časové osy táhnoucí se takřka přes dvě století jsou dvě protějškové kabinetní krajinomalby se zříceninou z palety rokokového malíře Norberta Grunda. Tradičně nechybí dílo nedostižného romantického krajináře Augusta Bedřicha Piepenhagena. Představují se také zásadní práce z poloviny 19. století. Slavnou rodinu Mánesů zastupuje komorní něžné dílo Děti s ptačím hnízdem mladého Quida Mánesa. V aukční kolekci samozřejmě neschází ani tzv. Haushoferova škola. Konkrétně se jedná o jeho nejvýznamnější žáky Adolfa Chwalu přítomného hned několika reprezentativními obrazy, Jana Václava Kautského, Hugo Ullika a především pak Julia Mařáka a Aloise Bubáka s jeho zcela výjimečnou zimní krajinou.
Nezanedbatelný prostor tentokrát dostali autoři narození kolem poloviny století. Počítat mezi ně můžeme zásadní práci Výbuch Vesuvu Beneše Knüpfera a především pak reprezentativní průřez tvorby koryfeje české historické malby Václava Brožíka. Volně lze do této sekce zařadit i dvě díla Jakuba Schikanedera, tj. ranou práci V kostele a zcela výjimečnou práci Mlékařka, jež je bez nadsázky považovaná za objev posledního desetiletí na českém trhu s uměním. Nelze opominout Antonína Chittussiho s nevšedním velkoformátovým plátnem s názvem Jezerní krajina. Jedinečná práce vysoké umělecké hodnoty s názvem Ze světové výstavy v Chicagu od Luďka Marolda příhodně obohacuje celý soubor o moderní pařížský mondénní styl 90. let.
Jakub Schikaneder: Mlékařka, vyvolávací cena: 4 000 000 Kč
Na tyto autory plynule navazuje tzv. generace 90. let představovaná především Mařákovou krajinářskou speciálkou. Z ní vyčnívají František Kaván, zastoupený hned několika pracemi, následovaný Aloisem Kalvodou a Josefem Ullmannem. Pomyslným zlatým hřebem je v rámci této generace plátno Antonína Slavíčka Střechy, dílo reprezentativního formátu, kvalit i historicko-uměleckého významu.
Antonín Slavíček: Střechy, vyvolávací cena 2 000 000 Kč
Do „dlouhého devatenáctého století“ se i tentokrát promítla plátna řady důležitých českých výtvarníků. Silné zastoupení mají díla Oldřicha Blažíčka z rozmezí přibližně třiceti let jeho tvorby, dále dva velkoformátové obrazy Antonína Hudečka ze sběratelsky atraktivního a dosud ne zcela doceněného zralého a pozdního období, několik skvostných zralých prací veskrze renesanční osobnosti Ludvíka Kuby, dále tři díla žánrově univerzálního a stále ještě ne zcela doceněného Josefa Multruse, jenž se prezentuje např. nedostižným autoportrétem v podobě satyra. Představuje se i jedna z nejslavnějších velkoformátových grafik Vojtěcha Preissiga Sedm havranů. Tato rozmanitá část je korunována zcela unikátním, neuvěřitelně moderně pojatým a vnitřně silným pozdním dílem Jana Preislera Milosrdný Samaritán.
Jan Preisler: Milosrdný samaritán, vyvolávací cena: 1 300 000 Kč
Ze zahraničních autorů konce 19. století je třeba vyzdvihnout impresionistickou malbu Maximiliena Luceho a ojediněle se objevující krajinu Armanda Guillaumina. Vedle nich se pak vyjímá silná kolekce nejznámějšího českého impresionistického krajináře Václava Radimského s reprezentativní sérií francouzských i českých prací.
Václav Radimský: Větrné odpoledne, vyvolávací cena 1 200 000 Kč
Mimořádně zajímavé je ojedinělé plátno představitele silného realistického proudu ruské malby druhé poloviny 19. století. Jedná se o práci Ilji Jefimoviče Repina Podobizna umělcova otce, která svým výtvarným provedením, historií i významem skutečně nezapře světovou galerijní hodnotu.
Titulní obraz: Oldřich Blažíček: Před bouří, vyvolávací cena 750 000 Kč
(Komerční sdělení)