Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Takhle vypadá budoucnost dopravy. Investic snad ne

Takhle vypadá budoucnost dopravy. Investic snad ne

25.04.2019 17:59

Jeden z nejznámějších odborníků na valuace a investice Aswath Damodaran hovořil před několika dny na CNBC o tom, jak předražená jsou poslední dobou velká IPO na americkém trhu. Na svých stránkách se některým z nich věnuje detailně, já bych to dnes v mnohem omezenějším rozsahu chtěl učinit u společnosti Lyft, jejíž model je podle některých názorů „budoucností dopravy“.

Lyft byl založen v roce 2012 a na trhu sdílené osobní dopravy je dvojkou. Podle Morningstar si tuto pozici udrží ještě dlouhé roky – otázkou je, zda je to hodnocení pozitivní, či negativní. Tedy zda se radovat z toho, že pozici firmy neohrozí rostoucí konkurence, či být zklamán z toho, že Lyft nepřekoná Uber. K tomu podle investiční společnosti nedojde proto, že Uber má konkurenční výhodu založenou na tom, že je na trhu déle. A má silnější síťové efekty (což úzce souvisí s prvním bodem).

V USA by podle Morningstar měl relevantní trh růst v následujících pěti letech o 24 %. Investiční společnost se pak domnívá, že současné know how firmy by mělo Lyftu zajistit ziskovost a v budoucnosti dokonce návratnost kapitálu, která se bude pohybovat nad návratností požadovanou. Což je docela slovo do pranice, ovšem v jádru je toto přesně ta úvaha, která je podle mne v těchto nových odvětvích a společnostech klíčová.

Lyft podle následující tabulky dokázal v roce 2018 generovat tržby ve výši 2,16 miliard dolarů. V záporu byl ale i jeho provozní zisk, provozní tok hotovosti a i volný tok hotovosti (tedy klíčové číslo, které ukazuje, co firmě zbylo po investicích – na splátky dluhu, akvizice a výplatu hotovosti akcionářům). Diskuse o tom, kdy se tato firma stane ziskovou je pestrá, podle některých názorů je namístě se dokonce ptát „zdali“ se někdy do ziskovosti vůbec dostane (jak jsem uvedl výše, Morningstar je v tomto ohledu dosti optimistická).

0
Zdroj: Morningstar

S valuací podobných společností s červenajícími se čísly (Tesla, Lyft, Netflix...) je to samozřejmě ošemetné. Dejme ale tomu, že by se volný tok hotovosti Lyftu pohyboval ještě řadu let podle trendu nastaveného v posledních třech letech a za deset let by se jeho růst stabilizoval na 3 % ročně. Celý scénář popisuje následující graf, do černých čísel by se v něm firma po investicích dostala až za šest let:

2

Pokud nastavíme betu na hodnotu jedna, současná hodnota výše popsaného toku hotovosti dosahuje 2,6 miliardy dolarů. Kapitalizace se ovšem pohybuje na více než 17 miliardách dolarů. Takže investoři jsou ohledně dalšího vývoje toku hotovosti mnohem optimističtější. Jeden ze scénářů vývoje volného toku hotovosti, který by kapitalizaci plně ospravedlnil, je zobrazen v následujícím grafu. Po dvou letech by zde firma již musela po investicích vydělávat více než 200 milionů dolarů, po deseti letech téměř 1,5 miliardy dolarů (a to v tomto případě ještě hodně optimisticky předpokládám, že se tu rovná volný tok hotovosti s tím, co bude skutečně patřit akcionářům)!

3

Pokud by se vlastní jmění firmy velmi zhruba drželo na současných hodnotách, firma by v tomto scénáři za deset let dosahovala návratnosti vlastního jmění ve výši minimálně několika desítek procent. Tedy vysoko nad požadovanou návratností vlastního kapitálu. Taková situace může vzniknout a vniká. Ale jen a pouze tam, kde má nějaká společnost udržitelnou konkurenční výhodu a pozici na trhu, která jí umožní držet vysoké marže a následně dosahovat vysoké návratnosti investic. Je takovou společností Lyft?

Podle mne je odpověď pravděpodobně záporná. Lyft se podle mne na základě těchto jednoduchých, ale snad stále vypovídající kalkulací dost podobá Netflixu: Kapitalizace implikuje takové zvednutí ziskovosti a schopnosti generovat hotovost, jako kdyby šlo o jedinečný, těžko zkopírovatelný byznys model, po jehož produktech se mohou zákazníci utlouci. Mohu se ale mýlit a je dobré vyjádřit podobným společnostem uznání za to, kam se odvážily vydat a jak daleko došly. Možná se dokonce skutečně stanou budoucností dopravy, ale v tuhle chvíli se mi zdá, že hlavní přínos změn půjde směrem k zákazníkovi, ne k investorům.

 

Čtěte více:

Deutsche Bahn prozkoumá možnosti prodeje dceřiné firmy Arriva
28.03.2019 8:25
Dozorčí rada německé železniční společnosti Deutsche Bahn pověřila ved...
Primární úpis akcií ohodnocuje Lyft na více než 24 miliard dolarů
29.03.2019 9:12
Primární veřejná nabídka akcií (IPO) ohodnotila firmu Lyft na 24,3 mil...
NKÚ: Stát není schopen správně reagovat na změny ve společnosti
01.04.2019 10:51
Stát není schopen správně reagovat na dynamické změny ve společnosti, ...
Akcie Lyftu druhý den na burze klesly pod emisní cenu
02.04.2019 8:24
Akcie provozovatele alternativní taxislužby Lyft druhý obchodní den kl...
Elon Musk jedná v Izraeli o stavbě tunelů
04.04.2019 12:33
Americký podnikatel Elon Musk jedná s izraelskou vládou o výstavbě tun...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu