Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW investuje přes bilion korun do elektromobilů a dalších technologií

VW investuje přes bilion korun do elektromobilů a dalších technologií

18.11.2018 14:34
Autor: Redakce, Patria.cz

Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá během příštích pěti let investovat téměř 44 miliard eur (zhruba 1,1 bilionu Kč) do vozidel s elektrickým pohonem, autonomního řízení, nových dopravních služeb a digitalizace svých automobilů a továren. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. 

"Koncern Volkswagen si v rámci své strategie stanovil za cíl zvýšení tempa inovací," uvedl šéf koncernu Herbert Diess po zasedání dozorčí rady, která dnes plány na příštích pět let projednala a schválila. Koncern se hodlá zaměřit také na další zlepšování hospodářských výsledků všech svých značek. Prozkoumá rovněž možnost užší spolupráce s americkou automobilkou Ford Motor.

Diess nicméně upozornil, že fúze s automobilkou Ford není na pořadu jednání. Dodal, že Volkswagen neplánuje ani převzetí žádného podílu v tomto americkém podniku.

Volkswagen rovněž potvrdil plány na výrobu elektromobilů v německých továrnách v Cvikově, Emdenu a Hannoveru. Automobilka již dříve uvedla, že ve Cvikově hodlá zahájit produkci elektromobilů v příštím roce a v Emdenu a Hannoveru v roce 2022.

"Vzhledem k vysoké výrobní odbornosti a úrovni kvalifikace našich zaměstnanců jsou německé továrny obzvlášť vhodné pro přeměnu v závody na výrobu elektromobilů," uvedl člen představenstva Volkswagenu Oliver Blume, který má na starosti výrobu.

Přechod na výrobu elektromobilů nicméně vyvolává obavy o pracovní místa. Tato výroba je totiž méně náročná na práci než produkce automobilů s tradičním pohonem. Automobilka tento týden zaměstnancům továren v Emdenu a Hannoveru zaručila jejich pracovní místa do roku 2028.

Volkswagen se podle Diesse hodlá stát nejziskovějším výrobcem elektromobilů na světě a do roku 2025 chce zvýšit produktivitu svých továren o 30 procent. "Volkswagen se musí stát efektivnějším, produktivnějším a ziskovějším, aby mohl financovat vysoké budoucí výdaje a udržel si konkurenceschopnost," uvedl Diess.

Součástí koncernu Volkswagen je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto. Volkswagen oznámil, že přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu Škody Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Jejich výroba se má přesunout do nového závodu Volkswagenu, který by se měl nacházet ve východní Evropě. Jeho místo zatím nebylo vybráno.

V zájmu dalšího růstu v Evropě chce Volkswagen rozšířit od roku 2022 svoji výrobní kapacitu ve východní Evropě o další závod. Ten se zaměří na výrobu více značek skupiny. O jeho umístění zatím automobilka nerozhodla, pouze uvedla, že bude ve východní Evropě. Německá média již dříve spekulovala, že bude v Bulharsku nebo v Turecku.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa jde pro Škodu z krátkodobého pohledu o posílení pozice v rámci koncernu, protože závod v Kvasinách potvrdil, že je schopný vyrábět vedle Superbu limuzíny vyšší třídy, jako je Passat. "Zároveň je dobrá zpráva i to, že Škoda dostala zelenou pro vytvoření nových kapacit ve východní Evropě. Také to naznačuje, že se skupina chce při tvorbě nových kapacit vydat cestou orientace jednotlivých závodů na určitou skupinu vozů vyráběných pro více značek, například SUV," podotkl. Z dlouhodobého hlediska bude pro Škodu podle Knapa výzva, jak se ve skupině uplatní v rámci nástupu výroby elektromobilů, tedy zda se některé vozy na elektrický pohon budou vyrábět i v jejích závodech, nebo zda bude produkovat jen konvenční auta se spalovacími motory.

Model Passat patří mezi vozy střední třídy. Volkswagen ho vyrábí od roku 1973 a v současnosti je na trhu osmá generace, ve verzi sedan a kombi. Do rodiny patří také kupé Arteon. Německá média však upozorňují, že prodej Passatu klesá. Ještě před deseti lety byl každý pátý prodaný vůz značky VW Passat, nyní je to každý desátý.

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Škoda již nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to už zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst.


Čtěte více:

Volkswagen v pololetí dosáhl rekordního zisku
01.08.2018 9:37
Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním pololetí meziročně zv...
Soud o dieselgate: Akcionáři Volkswagenu chtějí odškodnění devět miliard eur
10.09.2018 11:58
Ve středoněmeckém městě Braunschweig dnes začal velmi sledovaný vzorov...
Evropská komise vyšetřuje BMW, Daimler a Volkswagen kvůli dohodám u emisí
18.09.2018 10:49
Evropská komise zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda ...
Volkswagen (+4 %) roční cíle nepouští, i přes útlum v Číně
30.10.2018 9:34
Útlum na čínském trhu a nové regulace emisních testů v Evropě způsobil...
Volkswagen (-3 %) přesune do Kvasin výrobu vozů Passat
16.11.2018 15:09
Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu če...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data