Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

18.10.2018 13:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Odvětví dopravy prochází podle Politica revolucí a nedočkavě hledí na regulátory v Bruselu i hlavních městech jednotlivých evropských zemí, až s probíhajícími změnami srovnají krok. Ona revoluce je přitom přinášena prudkým rozvojem technologií a zároveň potřebou bojovat s globálním oteplováním. Eduardo Dominguez Puerta ze společnosti Airbus například tvrdí, že již jsou k dispozici technologie pro létající taxíky ve městech. Problémem je ovšem postoj veřejnosti a požadavky regulátorů.

Společnosti jako Uber, Lyft či finský Whim tvrdí, že úplně změní dosavadní formu vlastnictví aut a městské dopravy. Tím nutí vlády, aby začaly uvažovat jiným způsobem i o tom, jak by měla města dál fungovat a růst. Města jako Amsterodam tak podle Politica již neuvažují ve stylu šedesátých let, ale snaží se propojit vše od veřejné dopravy přes jízdní kola až po vlaky a osobní vozy. Tyto způsoby dopravy tak již nejsou vnímány jako konkurenční sektory, ale jako vzájemně se doplňující nástroje.

Společnosti jako Volkswagen, BMW či Daimler dnes „dávají miliardy do autonomních technologií a zároveň po Evropské komisi požadují, aby rychle vytvořila standardy pro vzájemnou komunikaci vozidel“. A Komise hraje klíčovou roli i v oblasti snah o snížení emisí, a to jak u osobních aut, tak u aut nákladních a v lodní dopravě. Podle Politica navíc konkurence ze zbytku světa vytváří tlak na budování národních šampionů po vzoru Airbusu. Příkladem může být fúze německého Siemensu a francouzského Alstomu, která má vytvořit železniční společnost dost velkou na boj s čínskou CRRC. Zde musí Evropská komise zase zvažovat, jak vážit tradiční argumenty pro fungování svobodného trhu na straně jedné a pro ochranu národního průmyslu na straně druhé.

Podobný tlak na Evropskou komisi se objevuje v oblasti letectví. „Je stále těžší stavět nová letiště či rozšiřovat ta stávající,“ tvrdí Politico a poukazuje i na další problémy. Například systém správy vzdušné dopravy Single European Sky je „již roky zaseknutý u Komise kvůli sporu Velké Británie a Španělska o letiště na Gibraltaru“. Tento problém ale může být podle Politica vyřešen brexitem. Komise ovšem zůstává pozadu za technologiemi i vývojem ve světě v dalších oblastech, jako je například lodní doprava či třeba drony.

Politický kalendář celou věc pravděpodobně ještě zhorší. Příští rok se konají evropské volby a do Evropské komise přijdou noví lidé, mohou se změnit i její priority. Průmysl se ale obává, že podobné prodlevy si nelze dovolit. „Před sto lety nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Regulátoři museli přijít s pravidly pro osobní vozy, nákladní auta, letadla a lodě. Musela se změnit infrastruktura a města, která byla stavěna pro koňskou dopravu a plachetnice. Podobné výzvě čelíme i nyní,“ míní Politico.

Zdroj: Politico

 
 

Čtěte více:

Pád mostu v Janově tvrdě zasáhl akcie firmy Atlantia
16.08.2018 10:41
Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní ...
Perly týdne: Příliš rychlá americká ekonomika, čekání na pokles technologií a vznikající Eurafrika
31.08.2018 11:46
Ve světě… FAANG dokupovat jen při poklesech: CNBC přináší rozhovor s ...
Milion elektromobilů v Německu do roku 2020 jezdit nebude
20.09.2018 8:11
Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně...
Toyota a SoftBank vytvoří podnik na rozvoj dopravních služeb
04.10.2018 8:27
Největší japonská automobilka Toyota vytvoří s technologickým gigantem...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data