Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře

PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře

19.05.2018 10:07
Autor: Branislav Soták, Patria Finance

Severská průmyslová ikona má za sebou velmi pohnutou historii. Značka Volvo byla poprvé zaregistrována v roce 1911 jako obchodní značka kuličkových ložisek jiného švédského průmyslového konglomerátu SKF, jenž mimochodem taktéž až do dnešních dní úspěšně hájí své místo na parketu Stockholmské burzy. Tato idea ovšem měla jepičí život a SKF brzo prodával ložiska pod svou vlastní značkou.

Patria Finance v rámci cíle nabídnout lokálním investorům možnost obchodovat významné a atraktivní zahraniční cenné papíry "s českou stopou" na domácím trhu a v české koruně, přivádí na trh Free Market pražské burzy celkem 11 nových zajímavých titulů, které Vám těchto dnech na Patria.cz postupně představujeme. Volvo je devátým dílem v tomto seriálu. Samotný projekt dual listingu startuje 22. května. Ve spolupráci pražské burzy s Patrií a členy burzy Wood & Co a Raiffeisen začne být v Praze obchodováno celkem přes 30 atraktivních zahraničních emisí.

Nový život vdechli značce, jež se do povědomí tuzemské populace vepsala ikonickými hranatými rodinnými kombi, obchodní manažer SKF Gabrielsson a inženýr Larson. Ti se v roce 1924 rozhodli, že nevalné cesty a chladné skandinávské podnebí zasluhují vůz, který by si s těmito nástrahami poradil. 10.8.1926 se tak po deseti testovaných prototypech zrodilo Volvo jakožto součást koncernu SKF. V roce 1928 pak v domovském Goteborgu debutuje první nákladní vůz Volvo Series 1. Až do konce 2. Světové války bylo Volvo v podstatě lokální značkou, přestože na Stockholmské burze debutovalo již v roce 1935. Primárním úpisem akcií končí éra SKF jakožto mateřského koncernu.

Počáteční expanze probíhala skrze vertikální integraci. Volvo se tak dostává k výrobě leteckých, lodních i dieselových motorů. Následuje horizontální fáze, kterou definuje akvizice společnosti Bolinder-Munktell (výrobce stavebních a zemědělských strojů) a expanze přes Atlantik (první zahraniční továrna v Halifaxu v Kanadě). Volvo se tak postupně transformovalo na výrobce těžkých strojů a automobilová divize, přestože nesla prapor značky u běžné populace, se stala doplňkovou činností. V 70tých letech, kdy se Volvo stále více profilovalo jako výrobce těžké techniky, došlo na spin-off divize osobních automobilů pod názvem Volvo Car Corporation. Ta byla v roce 1999 prodána automobilce Ford za 6,5 mld. USD.

 

Těžištěm businessu Volva se staly nákladní vozy, o které se značka opírá dodnes. Divize se podílí na celkových tržbách zhruba dvěma třetinami. Díky JV (joint venture, neboli společný podnik) s čínským koncernem Dongfeng momentálně okupuje druhou příčku v globálním řebříčku výrobců nákladních vozů (jedničkou je Daimler). Cesta na tento piedestal byla rovněž pohnutá, poznamenaná konsolidací celého sektoru. Už koncem 70. let se Volvo neúspěšně pokusilo o námluvy s konkurenční Scaniou. Tou dobou se naopak zrodila spolupráce s Renaultem, která se postupně prohlubovala až do začátku 90. let, kdy se obě společnosti neúspěšně pokusily o fúzi. Akcionáři Volva spojení odmítli. Spolupráce tak byla v roce 1994 ukončena, načež se Volvo zbavilo svého minoritního podílu v Renaultu.

Vzájemná přitažlivost
mezi oběma společnostmi ovšem posléze v roce 2001 vyústila v prodej Renault Vehicules Industriels (čítající značky nákladních vozů Renault a Mack) do rukou Volva výměnou za cca 20% vlastnický podíl, čímž se z Renaultu načas stal největší akcionář Volva. Finanční krize ovšem notně pročistila bilance v rámci celého sektoru a Renault byl nucen prodat svůj podíl. Současné akcionářské struktuře Volva tak dominují institucionální investoři. Divize Volvo Aero (letecké motory) skončila v rukou britské GKN, Volvo Car Corporation ve vlastnictví čínské Geely.

V současnosti je tak veřejně obchodované Volvo bytostně závislé na investičním cyklu v průmyslovém (resp. spedičním), stavebním a těžebním odvětví. Zároveň je potřeba mít na paměti, že výnos z případné investice do akcií Volva vůbec nezávisí na úspěchu osobních vozů téže značky, která se pod novými čínskými vlastníky obdivuhodně nadechla k novému životu. Regionálně je pro Volvo přirozeně nejdůležitější Evropa, která v uplynulých třech letech roste cca 11% tempem p.a. Druhým nejdůležitějším regionem je Severní Amerika, kde se trh s nákladními vozy po slabší periodě v loňském roce konečně stabilizoval. Díky partnerství s Dongfeng je pak na třetím místě Asie s cca 10% růstem p.a.

Nedílnou součástí úspěchu uplynulých let je zvládnutý ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem byla výrazná úspora výrobních a provozních nákladů. Ta se odrazila v citelném nárůstu provozní marže o 600! bps na 13,7 % ve FY17 z pouhých 7,7 % ve FY14. Sladkou odměnou pro akcionáře je pak bezmála dvojnásobná cena akcií oproti roku 2014. Volvo vůbec odměňuje své akcionáře poměrně štědře. Jakožto ryze cyklický titul se v uplynulých třiceti letech veze s růstem globální ekonomiky a své akcionáře odměňuje bezmála 3000% celkovým výnosem z investice

 

Čtěte více:

PŘIVÁDÍME: Borussia Dortmund. Německý velkoklub nabízí špičkovou a výdělečnou přestupovou politiku i atraktivní valuaci
11.05.2018 17:26
Borussia Dortmund je jedním z hlavních tahounů německého fotbalu již c...
PŘIVÁDÍME: PKN Orlen. Největší rafinerská společnost ve střední Evropě s příslibem mírně rostoucí dividendy
13.05.2018 10:11
Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. je polskou veřejně obchodovanou ener...
PŘIVÁDÍME: OTP Bank. Regionální hráč s rostoucími čistými zisky
12.05.2018 10:02
OTP Bank je největší maďarská banka poskytující retailové i korporátní...
PŘIVÁDÍME: MOL. Regionální ropný obr se stabilně rostoucí dividendou
14.05.2018 17:43
MOL Group patří mezi největší veřejně obchodovatelné společnosti se za...
PŘIVÁDÍME: Nestlé. Globální hráč se stabilním příjmem
15.05.2018 17:12
Společnost Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě, ob...
PŘIVÁDÍME: Heineken. Je libo diverzifikaci do spotřebního sektoru?
16.05.2018 18:02
Heineken je druhou největší pivovarnickou skupinou na světě a evropsko...
PŘIVÁDÍME: Unilever. Provází nás životem. Investorovi nabízí nejen stabilní dividendu
17.05.2018 17:56
Mnozí znají počátek Unilever jako jednoduché spojení britských výrobc...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  
15:25Johnson & Johnon ve čtvrtletí zvýšil tržby i zisk, překonal očekávání
15:13Výrobce brýlí EssilorLuxottica kupuje za 1,5 miliardy USD oděvní značku Supreme
14:12Dva bloky v Dukovanech postaví KHNP za nynějších 200 miliard korun za jeden, rozhodla vláda. Bude jednat také o Temelíně. Westinghouse chce KHNP soudně napadnout
13:32Než otevře Wall Street: Propad ASML a rotace z technologií do Russell 2000. Five Below, Bloom Energy  
12:00City Home Finance III, s.r.o: Oznámení úrokové sazby dluhopisu - 3. výnosové období
11:55Potraviny v Česku zlevňují nejrychleji v EU
11:53Míra inflace v EU v červnu zpomalila na 2,6 procenta, v Česku na 2,2 procenta
11:41Jakub Blaha: Nad ASML se stahují nevyzpytatelná geopolitická mračna  
11:35Akcie Adidas rostou o 5 % po zvýšení výhledu na rok 2024
11:33ASML prudce zvýšilo objednávky. Nizozemská společnost těží z přetrvávajcího zájmu o AI čipy
11:26Rotaci z techů táhne tvrdší postup proti Číně i Trumpův postoj k Taiwanu. Akcie klesají, dolar ztrácí  
11:13Místo injekce pilulka, nový lék na hubnutí posílá akcie Roche vzhůru
10:20Evropský účetní dvůr: Cíle EU v oblasti ekologického vodíku nejsou realistické
10:15Komentář: Ceny výrobců nepřekvapily, inflace bude dále klesat pod 2 %
10:07Trump řekl, že by si Tchaj-wan měl obranu platit sám, akcie TSMC oslabily
9:55Ceny v průmyslu v červnu opět vzrostly o procento, v zemědělství zpomalil pokles
9:07Rozbřesk: Letní výprodej koruny: úrokový diferenciál znovu v akci. T. Holub vidí prostor pro zvolnění tempa poklesu sazeb na 25bps
8:55Evropským trhům se nádech do zisků nedaří, nejvýraznější pokles futures věští americkému Nasdaqu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/24 Q2, Bef-mkt)
Blackstone Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
DR Horton Inc (06/24 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (06/24 Q2, Bef-mkt)
PPG Industries Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
7:00EQT AB (03/24 Q1)
7:00Nokia Oyj (06/24 Q2)
7:20Volvo AB (06/24 Q2)
12:05Domino's Pizza Inc (06/24 Q2)
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Netflix Inc (06/24 Q2)