Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč evropské akciové trhy opět zaostávají za americkými? Podívejme se na Airbus a Boeing

Proč evropské akciové trhy opět zaostávají za americkými? Podívejme se na Airbus a Boeing

17.05.2018 19:34

Čína má globální ambice v mnoha oblastech a bylo by vlastně divné, kdyby to neplatilo o výrobě malých i gigantických letadel. I kdyby se jí ale podařilo jejích plánů dosáhnout, světu bude ještě řadu let vládnout duopol Airbus – Boeing. Na první pohled by se možná zdálo, že pozice obou jeho stran jsou zhruba vyrovnané, ale v mnoha ohledech jde spíše o protějšky. A možná se dá říci, že jde o dobrý příklad obecnějších rozdílů mezi americkou a evropskou ekonomikou a trhy. Posuďme následující:

Obě firmy jsou příliš velké na to, aby padly

Tento týden jsme se na těchto stránkách mohli dočíst, že „podle WTO EU nadále poskytuje Airbusu nezákonné subvence“. Rozhodnutí WTO je součástí vleklého sporu mezi EU a Spojenými státy ohledně subvencování výroby letadel a podle Washingtonu otevírá cestu k uvalení sankcí na evropské výrobky. Spojené státy tvrdí, že evropské země poskytly Airbusu státní pomoc v hodnotě 22 miliard dolarů. WTO ale v současnosti řeší také kauzu týkající se subvencí pro americký Boeing, která by podle Airbusu mohla vést k sankcím EU vůči Spojeným státům. „Dnešní zpráva je opravdu jen polovinou celého příběhu“, uvedl šéf Airbusu Tom Enders. Obě firmy tak těží z toho, co můžeme nazvat měkčí formou principu „příliš velké na to, aby padly“. A proto se jim dostává státní pomoci v té, či oné formě. Zatím tedy žádný velký rozdíl.

Letadlo, nebo větroň

Bloomberg před několika týdny v nadsázce psal, že zatímco Boeing vyrábí letadla, Airbus jen větroně. Důvod tohoto vtipu spočívá v tom, že Airbus během prvního čtvrtletí dodal jen 121 letadel, což je nejméně od roku 2011 a o třetinu méně než prodeje Boeingu. Airbus má totiž „na skladě“ řadu letadel, kterým chybí motory, protože Pratt & Whitney a CFM International mají problémy s výrobou. Důsledkem je mimo jiné to, že Boeing dokázal v prvním čtvrtletí generovat mnohem více hotovosti než jeho evropský konkurent. To vše je ale zatím stále na úrovni zajímavosti – konec konců, Airbus nemůže za problémy svých dodavatelů a něco podobného se může stát i Boeingu. Jenže ono se zdá, že jde o systematičtější jev. 

Nějaký rozdíl tu přece jen je

Airbus během posledních pěti let zvýšil tržby asi o 3,4 %, Boeing o necelá 3 % a jeho tržby jsou asi o 40 % vyšší než u evropského konkurenta. To, co dokáže z těchto tržeb vytěžit na ziscích, toku hotovosti je ale někde úplně jinde: Průměrná provozní marže Airbusu dosáhla během posledních pěti let 3,1 %, v roce 2017 se pohybovala na 3,57 % (viz následující tabulky). Boeing dosahoval průměrné marže ve výši 7,81 % a v roce 2017 dokonce 10,84 %. Tedy téměř trojnásobku marží Airbusu. Návratnost aktiv Boeingu se v průměru pohybovala na 6 %, v minulém roce na 9 %. Airbus dosáhl průměrné ROA 2 % a v roce 2017 2,5 %. Boeing tedy dokáže mnohem více „vyždímat/ jak ze svých tržeb, tak z aktiv, kterými operuje (a tudíž i z investovaného kapitálu).

Jak si obou firem nyní cení trh? Kapitalizace Airbusu nyní dosahuje 74,8 miliardy eur (jen asi třetina kapitalizace Boeingu). Airbus na volném toku hotovosti (to, co zbude po investicích) v roce 2017 generoval 1,9 miliardy eur. Kapitalizace je tedy téměř čtyřicetinásobkem jeho volného toku hotovosti z roku 2017 a více jak dvousetnásobkem průměrného toku hotovosti za posledních pět let.

0
Zdroj: Morningstar

Jak je na tom americký konkurent? Boeing se pyšní kapitalizací ve výši 198,9 miliard dolarů. Jde o sedmnáctinásobek volného toku hotovosti z roku 2017 (viz další tabulka) a pětadvacetinásobek průměrného cash flow z posledních pěti let. Boeing je tedy mnohem efektivnější a produktivnější a obchoduje se s mnohem nižšími násobky toku hotovosti.

0
Zdroj: Morningstar

Na první pohled popsaná situace připomíná známé rčení „je to sice delší, ale za to o hodně horší cesta“ – Airbus je méně efektivní, ale za to dražší. Obrázek ovšem dává smysl, pokud jej vnímáme tak, že Airbus má právě kvůli popsané mezeře větší potenciál pro zlepšení. Boeing na jednu stranu ukazuje, co je ještě možné. Pro něj ale už další zlepšení (a růst zisků a toku hotovosti) bude z této perspektivy složitější.

Možná ne náhodou to značně připomíná celkový „evropský“ investiční příběh posledních let. I já jsem patřil mezi ty, kteří již před lety poukazovali na následující: Ziskovost amerických firem se nachází k historickému standardu relativně vysoko, naopak v Evropě se zisky stále drží pod předchozími maximy. Z tohoto pohledu měl být růstový potenciál vyšší v Evropě, a to samé mělo platit o celkovém potenciálu evropských akciových trhů. Od poloviny roku 2016 do podzimu 2017 tato strategie fungovala. Ale pak se zase začalo ukazovat, že vedle cyklických rozdílů tu stále panuje řada rozdílů strukturálních. A ty popsanou logiku dohánění maxim notně obrací. Což by platilo i o dnes diskutovaných společnostech.

 

Čtěte více:

Summary: Boeing prognózou na letošek nadchnul trhy
31.01.2018 18:09
Americký výrobce letadel Boeing svou prognózou na letošní rok investor...
Summary: Zlepšenou náladu trhů podpořila i trojice pozitivních výsledků
15.02.2018 17:46
Cisco Systems: Třetici dnešních výsledků otevíráme na pozitivní notu. ...
Některé americké akcie tvrdě doplatí na „Ameriku na prvním místě“
06.03.2018 18:30
Jednu chvíli už to vypadalo, že americký prezident si od někoho nechal...
Boeing díky silné poptávce po letadlech zvýšil zisk o 57 procent
25.04.2018 15:05
Americký výrobce letadel Boeing zvýšil v prvním čtvrtletí čistý zisk m...
Zisk Airbusu klesl téměř o třetinu kvůli problémům s motory
27.04.2018 8:54
Čistý zisk evropského výrobce letecké techniky Airbus Group v prvním č...
WTO: EU nadále poskytuje Airbusu nezákonné subvence
16.05.2018 8:26
Evropská unie stále poskytuje nezákonné subvence evropskému výrobci le...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data