Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Úspěch elektrobusů začíná ropný průmysl bolet

Úspěch elektrobusů začíná ropný průmysl bolet

27.04.2018 16:14
Autor: David Jestřabík, Patria Finance

Ještě před sedmi lety považovali delegáti na průmyslové konferenci v Belgii nový model elektrického autobusu čínské společnosti BYD za pouhý vtip. V současnosti se však z dříve vysmívaného konceptu stala vážná věc s potenciálem způsobit revoluci v městské dopravě a přispět k reorganizaci energetického průmysl. S pomocí globálního tahouna v podobě Číny začíná přechod korábů silnic od znečisťujících dieselů k čistší elektřině ukrajovat z poptávky po fosilních palivech.

Náskok Číny na zbytek světa je ohromný. V zemi středu v roce 2017 jezdilo až 99 % z celkových 385 000 elektrických autobusů a tvořily tak 17 % autobusové flotily země. Každých 5 týdnů pak Čínská města přidávají 9 500 bezemisních vozidel, ekvivalent celkového počtu jezdící pro londýnskou městskou dopravu. 

001

Proces elektrifikace autobusové dopravy začíná mít znatelný dopad na poptávku po palivu. A protože autobusy mají spotřebu až 30x vyšší než průměrné osobní vozidlo, je jejich prozatímní energetický dopad výrazně vyšší, než je dopad elektromobilů od společností Tesla nebo Toyota. Každých 1 000 bateriemi poháněných autobusů vytlačí z trhu okolo 500 barelů dieselu denně, vyplývá z analýzy Bloomberg New Energy Finance. Tento rok by objem paliva nepotřebného kvůli elektrifikaci silniční dopravy mohl vzrůst o 37 % na 279 000 barelů denně, ekvivalent spotřeby Řecka. Podíl elektrických autobusů na tomto celku by měl být okolo 233 000 b/d.

001

„Tento segment se blíží bodu zlomu,“ říká Colin McKerracher, šéf výzkumné divize pro dopravu londýnského Bloombergu. „Městská zastupitelstva po celém světě se musí zabývat špatnou kvalitou vzduchu ve městech. Tento tlak nezmizí a prodeje elektrických autobusů z něj budou těžit,“ dodává McKerracher.

Podíl společnosti BYD na čínském trhu s elektrobusy dosahoval v roce 2016 13 %, když jen na ulice dvanáctimilionového  Šen-čenu společnost dodala 14 000 vozidel. Doposud pak firma vyrobila 35 000 kusů a podle Isbranda Ho, ředitele BYD pro Evropu, má kapacitu vyrábět až 15 000 ročně. Podle odhadů BYD zaznamenaly její autobusy od začátku svého provozu až 17 miliard naježděných kilometrů a ušetřily 6,8 miliard litrů paliva. Tím, podle Isbranda Ho, elektrobusy uspořily 18 milionů tun CO2.

Čínský úspěch zaznamenala i další velká světová města. Paříž, Londýn, Mexiko City nebo Los Angeles jsou ve společnosti 13 měst, která se zavázala k nákupu pouze bezemisních autobusů od roku 2025. Londýn pak k transformaci své flotily přistupuje již nyní, v současné chvíli transformuje čtyři linky v městském centru na elektřinu. Město má plány na rozsáhlé investice do čistší hromadné dopravy, chce například přestavět 5 000 starších dieselových autobusů ve snaze zajistit zcela bezemisní dopravu do roku 2037.

001

Naplnění ambiciózních cílů by mělo nezanedbatelný dopad na britskou spotřebu paliva. Londýnský systém hromadné dopravy odebírá okolo 1,5 milionu barelů paliva ročně. Pokud by na elektřinu přešla celá londýnská flotila, klesla by celková spotřeba dieselu Velké Británie o 0,7 %, vyplývá z dat Bloomberg New Energy Finance.

„Technologie je připravená,“ říká Isbrand Ho. My jsme připraveni, své továrny v Číně máme a náš evropský partner, Alexander Dennis, se připravuje na Londýn. Jakmile se dohodnou, můžeme začít, uzavírá Ho.

 

Zdroj: Bloomberg

 
 
 

Čtěte více:

2018 – rok, kdy Tesla na kolena klesla?
25.04.2018 10:14
Když šéf společnosti Tesla Elon Musk v roce 2006 představil investorům...
Bouře na trzích s hliníkem. Mračna nad Rusalem
25.04.2018 12:10
Po dvou týdnech politických bouří vyvolaných americkými sankcemi vůči ...
Tak nějak vypadá klasické dilema hodnotového investora…
25.04.2018 18:07
Minulý týden jsem tu nakousl téma „tří absurdně levných akcií“. Na ten...
Tři nejslabší místa globální ekonomiky a trhů
26.04.2018 10:52
Současné ekonomické prostředí je podle Mezinárodního měnového fondu i ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
08.06.2024
14:19Aktuální dividendové příležitosti podle zkušené investorky  
9:00Víkendář: Krugman o dosluhujícím čínském ekonomickém modelu, klesajícím riziku inflace v USA a dalším vývoji sazeb
07.06.2024
22:03První snížení sazeb možná až v listopadu, což přineslo negativní reakci trhu  
17:23Stoletý příběh kapitálové intenzity a opakování boomu dvacátých let
16:31Páteční data se netrefila, ale škody na akciích nejsou velké  
15:35Tomáš Vlk: Síla trhu práce jako špatná zpráva - naděje na dřívější pokles úrokových sazeb vadnou  
14:47Perly týdne: Začátek dlouhodobého býčího cyklu a atraktivní hodnotové společnosti
13:38Než otevře Wall Street: GameStop, Lyft, DocuSign  
12:11Reuters: Putin uprostřed války hledí z ruského okna do Evropy na východ
11:44FAO: Světové ceny potravin v květnu pokračovaly v růstu
11:27Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
11:11Po "úžasných 7" přichází "fantastických 5", nabízí vyšší potenciál zhodnocení a nižší expozici na tech  
10:50Průmyslová výroba v Německu v dubnu překvapivě klesla, export ale vzrostl
9:05Rozbřesk: ECB poprvé snižuje sazby, další kroky však halí nejistota
8:54Trhy zahájí po včerejší ECB utlumeně, Evropa bude volit do Evropského parlamentu  
8:35Největší plátci daně z příjmů za firmy: ČEZ, Škoda Auto, EP Commodities
6:13Technická analýza: Vzestupný trend Synopsys pokračuje, může akcii dostat na nová maxima  
06.06.2024
22:01Nvidia před splitem ztratila, Gamestop opět pod vlivem řvoucího kotěte  
17:40Co dává velkým firmám jejich extrémní podíl na celkové kapitalizaci trhu?
17:11První antimonopolní prověrka na trhu s AI? Američtí regulátoři hodlají vyšetřovat Microsoft, OpenAI i Nvidii

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data