Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Úspěch elektrobusů začíná ropný průmysl bolet

Úspěch elektrobusů začíná ropný průmysl bolet

27.04.2018 16:14
Autor: David Jestřabík, Patria Finance

Ještě před sedmi lety považovali delegáti na průmyslové konferenci v Belgii nový model elektrického autobusu čínské společnosti BYD za pouhý vtip. V současnosti se však z dříve vysmívaného konceptu stala vážná věc s potenciálem způsobit revoluci v městské dopravě a přispět k reorganizaci energetického průmysl. S pomocí globálního tahouna v podobě Číny začíná přechod korábů silnic od znečisťujících dieselů k čistší elektřině ukrajovat z poptávky po fosilních palivech.

Náskok Číny na zbytek světa je ohromný. V zemi středu v roce 2017 jezdilo až 99 % z celkových 385 000 elektrických autobusů a tvořily tak 17 % autobusové flotily země. Každých 5 týdnů pak Čínská města přidávají 9 500 bezemisních vozidel, ekvivalent celkového počtu jezdící pro londýnskou městskou dopravu. 

001

Proces elektrifikace autobusové dopravy začíná mít znatelný dopad na poptávku po palivu. A protože autobusy mají spotřebu až 30x vyšší než průměrné osobní vozidlo, je jejich prozatímní energetický dopad výrazně vyšší, než je dopad elektromobilů od společností Tesla nebo Toyota. Každých 1 000 bateriemi poháněných autobusů vytlačí z trhu okolo 500 barelů dieselu denně, vyplývá z analýzy Bloomberg New Energy Finance. Tento rok by objem paliva nepotřebného kvůli elektrifikaci silniční dopravy mohl vzrůst o 37 % na 279 000 barelů denně, ekvivalent spotřeby Řecka. Podíl elektrických autobusů na tomto celku by měl být okolo 233 000 b/d.

001

„Tento segment se blíží bodu zlomu,“ říká Colin McKerracher, šéf výzkumné divize pro dopravu londýnského Bloombergu. „Městská zastupitelstva po celém světě se musí zabývat špatnou kvalitou vzduchu ve městech. Tento tlak nezmizí a prodeje elektrických autobusů z něj budou těžit,“ dodává McKerracher.

Podíl společnosti BYD na čínském trhu s elektrobusy dosahoval v roce 2016 13 %, když jen na ulice dvanáctimilionového  Šen-čenu společnost dodala 14 000 vozidel. Doposud pak firma vyrobila 35 000 kusů a podle Isbranda Ho, ředitele BYD pro Evropu, má kapacitu vyrábět až 15 000 ročně. Podle odhadů BYD zaznamenaly její autobusy od začátku svého provozu až 17 miliard naježděných kilometrů a ušetřily 6,8 miliard litrů paliva. Tím, podle Isbranda Ho, elektrobusy uspořily 18 milionů tun CO2.

Čínský úspěch zaznamenala i další velká světová města. Paříž, Londýn, Mexiko City nebo Los Angeles jsou ve společnosti 13 měst, která se zavázala k nákupu pouze bezemisních autobusů od roku 2025. Londýn pak k transformaci své flotily přistupuje již nyní, v současné chvíli transformuje čtyři linky v městském centru na elektřinu. Město má plány na rozsáhlé investice do čistší hromadné dopravy, chce například přestavět 5 000 starších dieselových autobusů ve snaze zajistit zcela bezemisní dopravu do roku 2037.

001

Naplnění ambiciózních cílů by mělo nezanedbatelný dopad na britskou spotřebu paliva. Londýnský systém hromadné dopravy odebírá okolo 1,5 milionu barelů paliva ročně. Pokud by na elektřinu přešla celá londýnská flotila, klesla by celková spotřeba dieselu Velké Británie o 0,7 %, vyplývá z dat Bloomberg New Energy Finance.

„Technologie je připravená,“ říká Isbrand Ho. My jsme připraveni, své továrny v Číně máme a náš evropský partner, Alexander Dennis, se připravuje na Londýn. Jakmile se dohodnou, můžeme začít, uzavírá Ho.

 

Zdroj: Bloomberg

 
 
 

Čtěte více:

2018 – rok, kdy Tesla na kolena klesla?
25.04.2018 10:14
Když šéf společnosti Tesla Elon Musk v roce 2006 představil investorům...
Bouře na trzích s hliníkem. Mračna nad Rusalem
25.04.2018 12:10
Po dvou týdnech politických bouří vyvolaných americkými sankcemi vůči ...
Tak nějak vypadá klasické dilema hodnotového investora…
25.04.2018 18:07
Minulý týden jsem tu nakousl téma „tří absurdně levných akcií“. Na ten...
Tři nejslabší místa globální ekonomiky a trhů
26.04.2018 10:52
Současné ekonomické prostředí je podle Mezinárodního měnového fondu i ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu