Skupina Volkswagen hledá způsoby, jak navýšit výrobní kapacitu automobilky Škoda, a to včetně možnosti vybudování zcela nového výrobního závodu mimo Česko, aby udržela krok s prudkým nárůstem poptávky. Uvedly to zdroje z firmy, které citovala agentura Reuters.
Škoda Auto loni vstoupila na rychle rostoucí trh sportovně užitkových vozů (SUV) se svými modely Kodiaq a Karoq a do roku 2020 chce uvést na trh dalších 19 modelů. Avšak pokusy o navýšení kapacity v závodu v Mladé Boleslavi, kde Škoda vyrábí přes půl milionu automobilů ročně, jsou u ledu, protože odbory Kovo odmítají zavedení sobotních provozů, uvedly dva zdroje Reuters ze skupiny Volkswagen.
Uvažuje se také o hledání plně nevyužitých kapacit v rámci celé skupiny. V případě investice do nového závodu mimo Česko by jeho produkce mohla být sdílena s ostatními značkami koncernu, uvedly zdroje.
Škoda chce vytvořit v České republice 3000 nových pracovních míst, budou-li odbory souhlasit s navýšením směn v závodech v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí, což by mohlo zvednout výrobu v Mladé Boleslavi o 83.000 aut ročně.
"Nové kapacity jsou absolutně nezbytné, abychom byli schopni uspokojit trvale rostoucí poptávku," uvedla Škoda Auto v prohlášení zaslaném emailem. "Již nějakou dobu společnost vyrábí na plnou kapacitu."
Díky rostoucí poptávce v Evropě a v Číně vzrostly Škodě Auto za posledních pět let prodeje o třetinu na rekordních 1,2 milionu vozů za loňský rok.
Zdroje uvedly, že pokud se kapacita Škody nezmění, mohla by do roku 2020 přijít zhruba o 360.000 aut, které by jinak dodala na trh. Vozy značky Škoda se přitom v posledních letech začaly vyrábět i v Číně, Indii a Rusku.
VW a Škoda podle zdrojů chtějí najít řešení situace do letošního léta, tak aby Škoda mohla dosáhnout svého cíle prodávat do roku 2025 své vozy ve 120 zemích světa proti současným zhruba 100 zemím.
Úvahy se podle zdrojů točí také kolem hledání nevyužitých kapacit v rámci celé skupiny VW.
Hlavní závod značky Volkswagen v německém Wolfsburgu se sice potýká s poklesem poptávky po vozech Golf, ale u německé továrny v Emdenu, které byla přidělena výroba jiného modelu, se využití zlepšilo a nevidí proto prostor po výrobu škodovek dříve než v roce 2020, uvedl zdroj z VW.
Automobilka Audi uvedla, že kapacita jejího hlavního závodu v německém Ingolstadtu, kde jsou některé modely založené na platformě MQB, kterou používá i Škoda, je napjatá. Závod španělské automobilky Seat v Martorellu také jede téměř na plné obrátky poté, co na výrobní linky přidala nové SUV Arona. Aby továrna ulehčila svému vytížení, vyměnila produkci vozů Audi Q3 za Audi A1.
Ale po nákladném skandálu s emisemi dieselových motorů se bude VW pravděpodobně snažit využít veškeré nevyužité kapacity předtím, než začne stavět novou továrnu.