Evropský výrobce letadel Airbus v loňském roce opět porazil svého rivala v nových zakázkách, znovu však dodal zákazníkům méně letadel než americký konkurent. Vyplývá to z údajů, které dnes Airbus zveřejnil. Nad stále hůře prodávaným obřím dopravním letadlem A380 se ale zřejmě stahují mračna. Akcie Airbus ztrácely na burze v Paříži naposledy 0,45 procenta, index CAC 40 přitom odepisoval 0,12 procenta.
Airbus uvedl, že loni získal zakázky na 1109 letadel, což je proti předchozímu roku nárůst o 52 procent. již dříve oznámil, že obdržel 912 objednávek. Airbus tak byl v nových zakázkách úspěšnější již pátým rokem za sebou, uvedla agentura Reuters.
Evropský výrobce za svým americkým konkurentem co do objednávek velkou část roku zaostával. Zlatou medaili vybojoval jenom těsně, když se mu na prosincovém veletrhu podařilo uzavřít obří smlouvu s Indigo Partners.
V jiné kategorii ale Airbus zaostává. Dodávky zákazníkům loni zvýšil o čtyři procenta na 718 letadel, a dosáhl tak svého rekordu. Šestým rokem za sebou ale zaostal za Boeingem, který loni dodal 763 letadel. si tak udržel pozici největšího výrobce letadel na světě.
Radost zřejmě evropský výrobce letadel nemá ani z prodeje obřího letadla A380. Letos jich vyrobí 12 a příští rok dalších osm. Šest je přitom minimální počet, který je firma ročně ochotna vyrobit. Pokud si strojnenajde nové zákazníky, bude firma muset program superjumba ukončit, připustil dnes šéf prodeje Airbusu John Leahy.
Největším zákazníkem těchto největších dopravních letadel na světě jsou aerolinky Emirates. Ty jsou také zřejmě jediným hráčem na trhu, který si po dobu osmi až deseti let zvládne pořizovat minimálně šest těchto obřích letadel ročně, uvedl Leahy.
„Pokud dohodu s Emirates nedokážeme vyřešit, nemyslím si, že tu bude jiná alternativa než program ukončit,“ uvedl Leahy podle CNBC. Obří letadla se čtyřmi motory a dvěma palubami podle něj zase přijdou do módy. Objem letecké dopravy roste každých 15 let na dvojnásobek a větší letadla budou prý jednoduše potřeba.
Zdroje: CNBC, ČTK, Patria.cz