Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
PPP v  Česku:  D4 jako významný krok vpřed?

PPP v Česku: D4 jako významný krok vpřed?

25.12.2017 12:06
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konci listopadu 2017 jsme se dočkali nové mety v přípravě PPP projektu v ČR. Po 1,5 roku trvajícím výběrovém řízení se konečně podařilo vybrat poradce pro stát na přípravu projektu D4. Mezi tím byl vysoutěžen například projekt D4R7 na Slovensku nebo v Německu projekty A7 a A10. Doufejme, že nyní příprava projektu již nabere jasný směr a hlavně tempo.

Silničních projektů v Evropě není mnoho a o možnost podílet se na jejich realizaci je velký zájem jak mezi infrastrukturními investory, tak i stavebními firmami a provozovateli. Bohužel se počet vysoutěžených silničních projektů v Evropě od roku 2014 neustále snižuje. Zatímco, dle EPEC, bylo v roce 2014 vysoutěženo 24 projektů v roce 2016 to bylo jen 11. Důvody jsou zejména dva. První z nich je ten, že drtivá většina těchto projektů je stále soutěžena v západní Evropě, kde je přece jenom stav liniové dopravní infrastruktury o poznání lepší a více vyvinutý než v Evropě střední a východní. Dalším důvodem je komplexnost přípravy výběrového řízení a vlastní zasmluvnění projektů. I tak ale řada západoevropských zemí připravuje a realizuje mnoho PPP projektů a to včetně dopravy. 

Zejména se jedná o Německo, které v rámci renovace a rozšiřování stávajících hlavních tahů aplikuje koncesní PPP všude tam, kde jim vyjde pozitivní hodnocení pro realizaci formou PPP. Stále v implementaci pokračují i tradiční země jako jsou Francie, Belgie či Holandsko. Nově letos vyhlásil program na implementaci PPP v dopravní infrastruktuře i Norsko, které plánuje v následujících třech letech započíst s realizací tří velkých dopravních projektů v celkové hodnotě cca dvě miliardy EUR. Německo stále pokračuje v implementaci svého programu revitalizace a rozšiřování stávajících dálnic, kdy v roce 2017 byl finančně uzavřen projekt A7 s hodnotou cca 450 mil Eur. V listopadu byly předloženy závazné nabídky na realizaci projektu A10 s hodnotou cca 400 mil EUR s jehož vyhodnocením a finančním uzavřením se počítá v prvním čtvrtletí roku 2018. V současnosti největším koncesním PPP projektem v Německu je projekt A3 s odhadovanou hodnotou cca jedna miliarda Eur, pro který proběhla v roce 2017 kvalifikace uchazečů. Na té je zajímavé, že se s ohledem na rozsah a komplexitu projektu spojili do konsorcií i společnosti, které běžně soutěží proti sobě. Očekává se, že konečné a závazné nabídky budou předloženy v třetím kvartále 2018 s vyhodnocením na konci roku 2018. Až na výjimky jde o DBFMO projekty, s platebním mechanismem založeným na disponibilitě projektové infrastruktury a délkou mezi 25 až 30-ti lety.

Prostor pro dopravní, ale nejenom dopravní, koncesní projekty je v našem regionu velmi mnoho. Není to dáno jenom vlastní potřebou takovouto infrastrukturu realizovat ale i tím, že od roku 2020 již nebudou k dispozici dotační prostředky z EU fondů pro implementaci takovéto infrastruktury. S ohledem na její kapitálovou náročnost je tedy cesta koncesního PPP rozumná cesta. O tom svědčí i zkušenosti ze západní Evropy, kde se tohoto způsobu používá nejenom k tomu, že je tím možné získat financování realizace projektu z prostředků mimo státní rozpočet ale stejně tak z toho důvodu, že vlastní splácení prostředků je výlučně spjato s realizací, kvalitou a provozem financované infrastruktury. Zde platí, když je dodáváno pozdě, nekvalitně či provoz a údržby neodpovídá sjednaným požadavkům, tak stát platí výrazně méně či neplatí vůbec. V krajním případě může koncesní smlouvu i předčasně ukončit z důvodu na straně koncesionáře s tím, že finanční vypořádání v takovém případě je pro koncesionáře většinou výrazně nevýhodné.

Věřme, že tedy nedávno udělaný krok ministerstva dopravy bude krok, který zahájí proces systematické přípravy nových infrastrukturních projektů. Ať už tradičním postupným výběrovým řízením nebo koncesním PPP přístupem. Zcela jistě soukromý sektor je na toto připraven a ekonomické prostředí tomu zatím přeje.

Autorem textu je Jan Troják, ředitel Projektového financování ČSOB


 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu