Maloobchodní řetězce jsou na frontové linii enormních změn, které přinášejí posuny v chování spotřebitelů. Pokud někdo tvrdí, že jde jen o přesun tržeb od kamenných obchodů k těm internetovým, pak celou situaci hrubě zjednodušuje. Online nákupy jsou sice pohodlné, nabízejí obrovský výběr a nízké ceny, ale v americké ekonomice stále představují jen asi 10 %. Podle známého investora Barryho Ritholtze je proto třeba vnímat řadu dalších revolučních změn.
Dochází k výměně generací, mění se způsob nakupování, ale i to, co lidé ve vyspělých ekonomikách nakupují. Je tu příliš mnoho prodejců, mzdy rostou pomalu a to zhoršuje ekonomickou situaci střední třídy. Ta následně omezuje nákupy zejména u zboží dlouhodobé spotřeby.
Až donedávna pak byla rozhodující spotřebitelskou silou generace babyboomu. Lidé, kteří se narodili po druhé světové válce, měli obrovský vliv na rozvoj maloobchodu, a to od diskontních řetězců přes specialisty až po obrovské supermarkety. Jenže nákupní boom této generace je za námi. Má již totiž své domy, auta a velká část z nich odchází do důchodu. Těžiště jejich nákupů se bude přesouvat směrem ke zdravotní péči a cestování.
Novými retailovými králi se stávají mileniáni, i když jejich podíl na celkové populaci je nižší, než byl podíl generace babyboomu během jejího největšího rozkvětu. Maloobchod podle všeho stále neví, jak tuto novou generaci oslovit a jak s ní pracovat. Zdá se například, že klade větší váhu na zážitky než na prostý materialismus. V tom jim hodně asistují nové technologie. Proč například sbírat CD a DVD, když lze všechno stáhnout z internetu? Proč kupovat automobil, platit garáž a pojištění, když lze využívat Uber a Lyft?
Obrovské supermarkety jsou ikonou amerického maloobchodu, ale nyní jim nepomohou pouhé změny barev a vybavení. Stále totiž spoléhají na starý model, kdy lidé sedli do auta, přijeli, strávili nakupováním pár hodin a pak se vrátili domů. Mladá generace se ale tomuto „sportu“ nevěnuje, na nakupovací terapii není zvědavá.
„Ve čtvrti, kde žiji, jsou změny jasně patrné. Pryč jsou obchody s hračkami či butiky. Místo nich jsou nabízeny zážitky jako jóga, tanec, masáže, karate či salóny krásy. A nejde o nijak ojedinělý jev, trend je zřejmý: Pryč od prodeje fyzického zboží směrem ke službám,“ píše Ritholtz. A dodává: „Bylo by tedy skutečně příliš zjednodušené vinit ze všech problémů tradičního maloobchodu a další online obchody. Širší pohled ukazuje obrovské změny v chování spotřebitelů a kamenné obchody na ně reagují příliš pomalu. Čím dříve to pochopí, tím lépe pro ně.“
Zdroj: Bloomberg