Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stále jim nedochází, proč se řítí do propasti

Stále jim nedochází, proč se řítí do propasti

18.12.2017 12:59
Autor: Redakce, Patria.cz

Maloobchodní řetězce jsou na frontové linii enormních změn, které přinášejí posuny v chování spotřebitelů. Pokud někdo tvrdí, že jde jen o přesun tržeb od kamenných obchodů k těm internetovým, pak celou situaci hrubě zjednodušuje. Online nákupy jsou sice pohodlné, nabízejí obrovský výběr a nízké ceny, ale v americké ekonomice stále představují jen asi 10 %. Podle známého investora Barryho Ritholtze je proto třeba vnímat řadu dalších revolučních změn.

Dochází k výměně generací, mění se způsob nakupování, ale i to, co lidé ve vyspělých ekonomikách nakupují. Je tu příliš mnoho prodejců, mzdy rostou pomalu a to zhoršuje ekonomickou situaci střední třídy. Ta následně omezuje nákupy zejména u zboží dlouhodobé spotřeby. 

Až donedávna pak byla rozhodující spotřebitelskou silou generace babyboomu. Lidé, kteří se narodili po druhé světové válce, měli obrovský vliv na rozvoj maloobchodu, a to od diskontních řetězců přes specialisty až po obrovské supermarkety. Jenže nákupní boom této generace je za námi. Má již totiž své domy, auta a velká část z nich odchází do důchodu. Těžiště jejich nákupů se bude přesouvat směrem ke zdravotní péči a cestování. 

Novými retailovými králi se stávají mileniáni, i když jejich podíl na celkové populaci je nižší, než byl podíl generace babyboomu během jejího největšího rozkvětu. Maloobchod podle všeho stále neví, jak tuto novou generaci oslovit a jak s ní pracovat. Zdá se například, že klade větší váhu na zážitky než na prostý materialismus. V tom jim hodně asistují nové technologie. Proč například sbírat CD a DVD, když lze všechno stáhnout z internetu? Proč kupovat automobil, platit garáž a pojištění, když lze využívat Uber a Lyft?

Obrovské supermarkety jsou ikonou amerického maloobchodu, ale nyní jim nepomohou pouhé změny barev a vybavení. Stále totiž spoléhají na starý model, kdy lidé sedli do auta, přijeli, strávili nakupováním pár hodin a pak se vrátili domů. Mladá generace se ale tomuto „sportu“ nevěnuje, na nakupovací terapii není zvědavá. 

„Ve čtvrti, kde žiji, jsou změny jasně patrné. Pryč jsou obchody s hračkami či butiky. Místo nich jsou nabízeny zážitky jako jóga, tanec, masáže, karate či salóny krásy. A nejde o nijak ojedinělý jev, trend je zřejmý: Pryč od prodeje fyzického zboží směrem ke službám,“ píše Ritholtz. A dodává: „Bylo by tedy skutečně příliš zjednodušené vinit ze všech problémů tradičního maloobchodu Amazon a další online obchody. Širší pohled ukazuje obrovské změny v chování spotřebitelů a kamenné obchody na ně reagují příliš pomalu. Čím dříve to pochopí, tím lépe pro ně.“ 

Zdroj: Bloomberg


 
 

Čtěte více:

Elektrická sprcha pro ropné býky
17.12.2017 16:42
Může poptávka po ropě růst i po roce 2040 v případě, že dojde k rychlé...
Francii hrozí dluhová krize, stačí k ní sebenaplňující se proroctví
18.12.2017 7:09
Francie vykazuje vysoké zadlužení veřejného sektoru, sektoru korporátn...
Víkendář: Pochybná ekonomika Hvězdných válek
17.12.2017 7:26
S příchodem dalšího dílu Hvězdných válek do kin se opět probírá, jaké ...
Jen biozemědělství lidstvo v roce 2050 neuživí
16.12.2017 15:15
Petter Malchett s kolegy ve své vědecké práci odhaluje problematiku bi...
Bitcoin, bustcoin, happiness
15.12.2017 18:11
Kryptoměny jsou v současné době velmi populární téma, které přitahuje ...

Váš názor
  • Změna je součást planety
    19.12.2017 8:46

    Kdysi jsem se díval na videa jak mladí USA staví v divočině z hlíny chalupu. Nějak se to stalo a samička se dostala do těžkého stavu. A místo pestřejší dějové linky v natáčení a prožitku byl konec. Mladí vzali čáru do města. Ono je to sranda se zažitky když nemusíte, ale nakonec pohodlí a mít věci víc pod kontrolou zvítězí.
    Ford
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data