Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

Neměly by se na elektromobilitu připravovat hlavně elektrárny a přenosové soustavy?

09.10.2017 18:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Velké ropné firmy neustále uvažují o tom, jak se vypořádat s možným vrcholem a následnou stagnací poptávky po ropě. Utility se ale s něčím takovým musely vypořádat už dávno. Jenže právě ony si možná budou v nadcházejících letech užívat opětovného růstu poptávky po elektrické energii. Ukazuje na to jeden prostý výpočet, říká Liam Denning z Bloomberg Gadfly.

Pokud vezmeme za příklad americký trh, dospějeme k následujícímu: V roce 2015 jezdilo v USA asi 190 milionů osobních vozů. Pro jednoduchost předpokládejme, že jednou budou všechny nahrazeny elektromobily, které na 1 kWh ujedou 3,5 mil, při provozu budou mít 10 % ztráty energie z článků a ročně průměrně ujedou 13 000 mil. Vyjde nám, že vzniklo nové významné centrum poptávky po elektřině.

Výsledný odhad nové poptávky po elektřině je v grafu vyznačen v posledním sloupci a je srovnáván s poptávkou domácností, služeb, průmyslu a současné dopravy. Zmíněný jednoduchý výpočet naznačuje, že poptávka po elektrické energii by se zvýšila zhruba o pětinu:

a

Pokud by k popsanému scénáři skutečně došlo, století staré stagnující odvětví by se těšilo asi 20% růstu poptávky. Šlo by o revoluční změnu, která by ale vyžadovala obrovské investice do přenosových soustav. Celková potřeba nových investic se bude do značné míry odvíjet od toho, kdy a jak budeme elektromobily nabíjet. Analytici z Rocky Mountain Institute ve své nové studii tvrdí, že do pěti let by v USA mohlo jezdit 2,9 milionu elektromobilů a poptávka po elektrické energii by se kvůli tomu zvedla o 11 TWh. Tedy jako kdyby vznikl další New Hampshire.

Rychlost, s jakou se budeme pohybovat směrem k elektromobilitě, není zatím ani zdaleka jasná. Trend ale ano a stejně tak je zřejmé, že celý systém výroby a přenosu elektrické energie by na změny měl být připraven. Podle zmíněné analýzy existuje riziko, že spadneme do problému „slepice, nebo vejce“: Tedy že automobilky budou čekat na to, až proběhnou investice do potřebné infrastruktury a utility budou zase čekat na vyšší počet elektromobilů. Pokud mají utility pokrýt dodatečné investice vyššími sazbami, musí jim to umožnit regulátoři. V konečném důsledku tedy záleží na tom, jak moc je pro vládu důležitá ochrana ovzduší.

 

Čtěte více:

Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...
Technická analýza: Ropa bojuje o psychologickou hranici 50 dolarů za barel
05.10.2017 16:42
I přes výrazný propad zásob surové ropy, který včera reportovala mezi...
Méně zakázek pro tuzemské automobilky…
09.10.2017 10:10
Výsledek tuzemského průmyslu dopadl oproti očekávání výborně. Jeho výr...

Váš názor
  • Naopak
    10.10.2017 8:14

    Budoucí vozidla si budou samy vyrábět energii a nemusí být nutně elektrická. Po 18ti měsících testů a dosažení Sigma 5 se bude demo nové technologie konat v listopadu t.r. před 40 přítomnými vědci a zástupci z průmyslové sféry. Přímý přenos z demo bude video streamingem. Média patrně nebudou přítomny - účelem je, aby management ČEZu a podobných firem ještě nejméně půl roku činil chybná investiční rozhodnutí. Nejedná se o žert, vynálezce a jeho partneři to takhle chtějí. Upřesnění podám jakmile bude k dispozici. Parametry: CoP s výměníkem tepla s účinností 0,1 je 2000. Bez výměníku tepla je CoP přes 20.000. BOM (Bill Of Materials) na jeden reaktor je 2 centy.
    Detective
    • Re: Naopak
      11.10.2017 13:59

      Co to je za článek? asi někoho chorobného. Nemá hlavu ani patu.
      uran
      •  
        11.10.2017 14:01

        Chtěl jsem napsat názor né článek. Článek je vpořádku
        uran
  • Konecne redakce pekny a dulezity clanek!
    09.10.2017 20:55

    Dulezity aspekt elektromobilu - kde se veme elektricka energie , dalsi aspekt jak budeme nabijet, kolik dojedeme a zda budeme topis svitit poustet sterace radio, jak budeme vyrabet -lithium a kobalt a jak budeme ekologicky likvidovat — spousta ovcanu krici elektroauta jupi ja je ale to je A. Nikdo nerika B,C,D,E...
    martík
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu