Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Výrobci aut, bojte se! Dodavatelé autodílů přebírají otěže segmentu

Výrobci aut, bojte se! Dodavatelé autodílů přebírají otěže segmentu

29.08.2017 14:16
Autor: Pavel Daniel

Elektromobilita, samořiditelná auta a nákladní vozy, bateriové pohony. O tom všem se intenzivně mluví v souvislosti s trendy automobilového průmyslu. Jenže je tu ještě jeden trend, který se autosegmentu významně dotýká: Dlouhodobý nárůst a síla postavení dodavatelů autodílů a jejich podíl na jednotlivých vozech automobilových značek.

Z veřejných zdrojů je dostupná informace, že jednotlivé automobilky si ještě v 80. letech byly schopné z poloviny dělat svá auta samy, dnes si ale samy vyrábějí pouhých 20 % všech dílů, ze kterých je vůz poskládaný. Tedy: 80 % dílů aut si musejí auto značky nechat vyvíjet a vyrobit někde jinde, a to u svých dodavatelů. Můžou si za to vlastně automobilky samy, neboť zlom přišel na přelomu krizových let 2007 a 2008, kdy se výrobci aut snažili kvůli krizi maximálně snížit náklady. Znamená to tedy, že každý, kdo si bude chtít sám postavit nějaká auta, bude mít šanci?

Studie poradenské společnosti PriceWaterhouseCoopers říká, že globální automobilový průmysl je mnohem náročnější odvětví, než si řada z nás vůbec uvědomuje. Celosvětový prodej aut dosáhl v roce 2016 rekordních 88 milionů vozů, což představuje meziroční nárůst o 4,8 procenta. PwC uvedla, že zisky dodavatelů autodílů a výrobců aut dosáhly 10letých maxim. Půjde to ale i tak dál? Jiná poradenská společnost – McKinsey totiž uvedla, že pokud budou chtít automobilky, především ty globální, udržet svou ziskovost, budou muset pokračovat v restrukturalizačních aktivitách.

A to mimo jiné otevírá dveře dalšímu posílení postavení dodavatelů autodílů. Nehledě na to, že viditelně sílící čínská konkurence bude stále více ohrožovat postavení zavedených značek. Nemluvě o další možné vlně konsolidace firem a sérii přebírání společností silnějšími hráči na trhu. Poradenské společnosti proto mají jasno v tom, jaké firmy v automobilovém průmyslu přežijí.

Úspěch ve stále silnějším konkurenčním segmentu bude vyžadovat nízkonákladový obchodní model, který čerpá z omezeného počtu nabízených modelů, montovaných navíc na jedné platformě. Auto značky budou muset také ještě více zapracovat i přes trend moderních technologií na patřičném odlišení se od konkurence a vnímání vlastní značky zákazníky, včetně zdůrazňování vlastních výhod. A stejně jako vpadli do tradičního průmyslového oboru dodavatelé autodílů, budou se muset automobilky naučit prodávat svá auta i v 21. století. Stále je totiž problém s informacemi.

Zatímco ještě před několika lety musel běžný zákazník přijít do showroomu několikrát, aby našel to, co potřebuje, dnes chce celý nákup uskutečnit během jedné návštěvy (a je na to patřičně informačně vybaven). Cestou vpřed jsou proto velmi detailně personalizované možnosti nákupu online na základě přání zákazníka a rychlé vyřízení jeho zakázky. A tady se podle McKinsey vracíme zpátky na začátek. Rychlost a ochota reakce dodavatelů autodílů bude v souboji o zákazníka znovu i ve 21. století nejdůležitější. Vítejte v digitálním světě!

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Auta sbírají data o lidech. Kam až to zajde?
09.08.2017 15:23
Na přelomu července a srpna vyšlo v USA několik zajímavých článků, týk...
Summary: Fiat Chrysler odmítl nabídku na převzetí, výrobci polovodičů mají žně
14.08.2017 17:57
USA: Fiat Chrysler (DIP) Akciím americko-evropské automobilky dnes p...
Největší palírna peněz na světě
17.08.2017 18:40
Automobilky to nemají jednoduché. V jejich odvětví panuje ostrá konkur...
Jak rychleji nahradit lidi stroji? Zvyšujme minimální mzdu
17.08.2017 13:02
Nový výzkum ukazuje, že zvyšování minimální mzdy může poslat některé ...
Převrat v automobilovém průmyslu? Hyundai chystá elektro auto s dojezdem 500 km
18.08.2017 10:48
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Co. to označila za zprávu, kter...
Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?
21.08.2017 9:50
Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040...
Dva útoky Fordu: šrotovné v Británii a elektroauta v Číně
22.08.2017 16:13
Americká automobilka Ford v Británii nabídne prémii 2000 liber, v přep...
Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva
23.08.2017 15:25
Dieselové motory jsou v posledních měsících roku 2017 dost v nemilosti...
Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data