Aktualizováno Americká společnost Stores, která je největším maloobchodním prodejcem světa, ve druhém čtvrtletí 2017 zaznamenala citelný pokles zisku, tržby ale pokračovaly v růstu. V amerických obchodech otevřených nejméně jeden rok se bez vlivu prodeje pohonných hmot zvýšily o 1,8 procenta. Výsledek je nad odhady analytiků. Tržby se zvyšují už 12 čtvrtletí, k růstu teď přispívají hlavně investice do online platforem.
Zisk ve čtvrtletí klesl právě kvůli investicím, které mají firmu podpořit v konkurenci s e-shopy a dalšími diskontními prodejci. Řetězec ve druhém čtvrtletí vydělal 2,9 miliardy dolarů (64,5 miliardy Kč), respektive 96 centů na akcii, zatímco před rokem čistý zisk činil 3,77 miliardy dolarů, respektive 1,21 dolaru na akcii.
Tržby za druhé čtvrtletí se zvýšily o 2,1 procenta na 123,36 miliardy dolarů (2,7 bilionu Kč), zatímco analytici v anketě agentury Reuters je odhadovali 122,84 miliardy USD. Tržby přes online aplikace pak vzrostly o 60 procent, což je ale mírně pod růstem o 63 procent v předchozích třech měsících. V USA však jejich nárůst činil 67 procent.
Společnost v září koupila online prodejce Jet.com a řadu menších, jako jsou ModCloth, Moosejaw a ShoeBuy. Zakladatel podniku Jet.com Marc Lore převzal ve vedení v sekci internetového obchodování v USA a společnost přiměl, aby nabízela slevy a zavedla dvoudenní dodací termíny pro více produktů, uvedl list The Wall Street Journal.
Wal-Mart předpokládá, že jeho zisk za celý letošní rok se bude pohybovat v rozmezí 4,30 až 4,40 dolaru na akcii. Od začátku roku akcie společnosti zpevnily asi o 17 procent.
Podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance americký retailový gigant utržil v posledním kvartálu 123,4 mld. USD, což představuje 2% meziroční zlepšení v souladu s odhady trhu. Čistý zisk narostl jen o mírné 1 % meziročně na 1,08 USD. Provozní marže dostála mírného rozšíření, konkrétně o 18 bps meziročně na 4,84 %. Kapitálové výdaje měly hodnotu 4,4 mld. USD (-4 % meziročně).
„Dle našeho názoru jsou ale důležitější dvě provozní metriky: americké same-store-sales (tržby z prodejen otevřených déle než 1 rok) a čisté tržby z internetového prodeje. První jmenovaný ukazatel meziročně narostl o 1,8 %, což je ve světle těžké situace tradičního maloobchodu velice uspokojivé. Rozvíjející se internetový prodej zaručí, že Wal-Mart se v budoucnu nenechá vytlačit z trhu novými soupeři (např. Amazon). Když tedy meziročně přidává ke svým čistým tržbám dalších 60 %, v našich očích to jeho pozici beze sporu upevňuje," konstatoval Ján Hladký. Podle něj s přihlédnutím na tyto dvě klíčové metriky se výsledky firmy dají hodnotit jako mírně pozitivní. Zdá se však, že trh je na tradiční maloobchod nadále negativně naladěn a akcie Wal-Mart táhne dolů o 3 %.
(Zdroj: ČTK, Reuters)