Německé nízkonákladové aerolinky jsou v insolvenci. Jejich lety mají ale zatím podle německých médií pokračovat. Druhé největší německé aerolinky měly finanční potíže dlouhodobě. O otevření insolvenčního řízení u berlínského soudu požádaly poté, co jejich hlavní akcionář Etihad oznámil, že už jim nedá k dispozici žádnou další finanční podporu. Letecká společnost pak došla k tomu, že nevidí žádnou jinou možnou cestu. Akcie Air Berlin se na frankfurtské burze zřítily, v podvečer ztrácely přes 30 procent.
Aerolinky, které létají i do Prahy, dostanou překlenovací úvěr ve výši 150 milionů EUR od německé vlády. Berlín poskytnutí úvěru zdůvodnil mimo jiné tím, že je období letních prázdnin, kdy jsou na dovolené desetitisíce lidí, kteří musí mít možnost vrátit se se společností zpět.
O své budoucnosti chce firma jednat mimo jiné s jedničkou německého trhu Lufthansou. , která si od pronajímá řadu letadel i s posádkou, se už v minulosti nechala slyšet, že by o churavějícího leteckého dopravce měla zájem, pokud bude oddlužen.
Air Berlin, která loni vykázala rekordní ztrátu 782 milionů eur, ještě v červnu své zákazníky ujišťovala o tom, že své finanční a provozní problémy vyřešila. Informace o tom, že aerolinky míří do insolvenčního řízení, přichází nedlouho před zářijovými parlamentními volbami v zemi.
Akcie se dnes na frankfurtské burze propadly, v podvečer ztrácely více než 30 procent.
Vývoj titulu za posledních pět let do pondělí 14. srpna ukazuje následující graf, německý akciový index DAX je pro srovnání zachycen červeně:
Investice od Etihad - Polibek smrti?
V Evropě jde o druhý případ krachujících aerolinek za posledních několik týdnů. Etihad investovaly také do italského státního leteckého přepravce Alitalia. Ty jsou od května pod zvláštní správou a hledají zájemce o svoje aktiva.
Krachem mezitím skončila jednání mezi Etihad a evropskou TUI o vytvoření "prázdninových aerolinek" formou společného podniku mezi TUIfly a Niki, což jsou aerolinky pod křídly Air Berlinu.
Zdroje: ČTK, Reuters, Patria.cz