Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ach ty automobilky, místo zisků čelí problémům

Ach ty automobilky, místo zisků čelí problémům

26.07.2017 10:36
Autor: Pavel Daniel

Stahují se nad automobilovým segmentem černé mraky? Podle některých ohlasů mohou být důvodem obav nejen výsledky hospodaření globálních značek, ale také výhledy světových producentů aut na druhé pololetí roku. Ty totiž varují před zpomalováním poptávky na americkém trhu, ale pro některé značky, například Hyundai-Kia, i před komplikacemi s dopady politických zásahů na trhu v Číně.

Automobilový segment čelí komplikacím

Po zprávě o tom, že nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese z let 2007 – 2008 méně, přišly na kapitálové trhy zprávy o hospodaření automobilek. Nejdříve americké jedničce auto segmentu – General Motors - klesly domácí prodeje od začátku roku o více než 18 procent. GM i přesto v jarním čtvrtletí dokázala vytvořit zisk, který překonal tržní odhady. To Hyundai Motor zveřejnil nyní za druhé čtvrtletí 2017 nejmenší čtvrtletní čistý zisk za pět let. Automobilka se navíc přidala k vlně varování před druhou polovinou roku 2017 kvůli obavám z růstu poptávky po autech. To divize Daimler společnosti Mercedes Benz ohlásila za druhé čtvrtletí 2017 rostoucí prodeje nových vozů Mercedes-Benz a růst provozního zisku o 15 procent. Je to sice mírně pod konsenzem trhu, ale číslo prý bylo ovlivněno obviněním autorit, že němečtí výrobci aut se podíleli na anti soutěžním chování.

Hyundai Motor uvedl, že čistý zisk za druhé čtvrtletí 2017 se meziročně snížil na polovinu na 817 miliard wonů (729,14 milionů dolarů). Tento čtvrtletní meziroční propad je už pro automobilku čtrnáctým po sobě a představuje nejmenší zisk od prvního čtvrtletí roku 2012. Očekávání počítalo se ziskem 1,35 bilionu wonů. Provozní zisk Hyundai dosáhl 1,34 bilionu wonů a tržby 24,31 bilionu wonů. Jen v číně klesly tržby za první polovinu roku 2017 o 29 procent. Ve Spojených státech se tržby společnosti Hyundai Motor za leden až červen snížily o 7,4 procenta.

Jak to bude s Čínou?

Pětka světového automobilového trhu Hyundai - Kia Motors říká, že kvůli politickému napětí na Korejském poloostrově, vyvolanému sváry ohledně obranné instalace amerického protiraketového systému US Terminal High Defence Area obrany (THAAD), se na Jižní Koreu zlobí Čína. Takže plány automobilky Hyundai – Kia na další expanzi v zemi musely být pozastaveny. Dalším problémem je zpomalení růstu poptávka ve Spojených státech, což je pro firmu trh č. 2 po Číně. Politika tak zasáhla i do tržního postavení firmy, neboť komplikace v dodávkách aut do Číny rychle vyřešili konkurenti, jako Honda Motor, Toyota Motor a General Motors, které zaznamenaly za poslední měsíc v Číně vyšší prodeje. GM dokonce hlásil v Číně prodejní rekord za druhý čtvrtletí.

Hyundai Motor se ale nevzdává. Hodlá otevřít novou továrnu v Chongqingu do konce srpna a věří, že kompenzuje část svých prodejních výpadků tím, že se pokusí vstoupit do jihozápadního regionu Číny. A to i v případě, že další továrny automobilky ve východní oblasti země nebudou dostatečně využívány.

Daimler čelí riziku pokuty za antisoutěžní porušení pravidel EU

To zisk skupiny Daimler před úroky a daněmi (EBIT) vzrostl ve druhém čtvrtletí na 3,74 miliardy eur, což je pod očekáváním na úrovni 3,81 miliardy eur. Mercedes-Benz prodal 595 200 aut díky 28procentnímu růstu poptávky v Číně. Marže firmy vzrostla na 10,2 procentního bodu oproti 6,4 procentům v předchozím roce. A to díky růstu prodejů nové limuzíny třídy E. Očekávání počítá s tím, že za rok 2017 EBIT za skupinu úrovně předchozího roku.

To, co ale firmu zajímá nejvíce, je výsledek vyšetřování evropských a německých antimonopolních regulačních orgánů o tom, zda se Daimler, BMW, VW, Porsche a Audi chovali nesoutěžně. Obvinění totiž říká, že automobilky dohadovaly ceny, postupy a standardy, které vylučovaly ze soutěže zahraniční, tedy mimo evropské automobilky. Společnosti, které se dopustily kartelových dohod, mohou dostat od regulátora EU pokutu až do výše 10 procent celkových příjmů.

 
 
 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu