Jeff Kleintop je dlouholetým stratégem společnosti Charles Schwab a dal si za úkol odhalit rodící se bubliny. Na počátku tohoto týdne zveřejnil analýzu, ve které identifikuje několik tříd aktiv, na kterých se skutečně mohla vytvořit bublina a před kterými by se investoři měli mít na pozoru. Na seznamu najdeme digitální měny, aktiva, která slouží jako sázky na nízkou volatilitu trhu, a internetové obchody. Kleintop ale dodává, že ani jeden z těchto kandidátů nenaplňuje klasickou definici bubliny a případné škody, které by tato aktiva mohla napáchat během recese či ekonomického útlumu, by tak měly být relativně omezené, upozorňuje také web Barrons.com.
Investory možná potěší, že americké akcie, které procházejí osmým rokem býčího trhu, na seznamu potenciálních bublin nefigurují. A Kleintop se také domnívá, že výnosová křivka ukazuje jen na velmi omezené riziko recese a medvědího trhu během následujících dvanácti měsíců. Nejvíce na pozoru by se pak investoři měli mít před zmíněnými třemi skupinami aktiv. Ty by totiž těm, kteří do nich vložili velkou část svého portfolia, mohly způsobit významné ztráty.
Kleintop poukazuje na skutečnost, že nejznámější digitální měna, kterou je bitcoin, si připisuje více než 1 000% zisky, a to rychlostí, která předčí bubliny, které vznikly v minulosti. To ale může mít i pozitivní efekt. Stratég se totiž domnívá, že „čím kratší je doba tvorby bubliny, o to menší může napáchat škody ve chvíli, kdy praskne“. Dopad takové „rychlé“ bubliny by tedy měl být menší než následky technologické či realitní bubliny.
Podle stratéga také probíhá iracionální hon za aktivy, která představují sázku na nízkou volatilitu trhu. Některá z nich jsou provázána s indexem S&P 500 VIX Short-Term Futures Inverse Daily Index, jehož hodnota se od konce předchozího býčího trhu zvýšila o více než 800 %. Potenciální bublina na internetových obchodech je pak podle Kleintopa známým příběhem. Zastánci investic do těchto společností ale tvrdí, že jejich vysoké valuace jsou ospravedlněny obrovskými změnami v nákupních zvyklostech spotřebitelů. Stratég však poukazuje na to, že od března roku 2009 si tento segment technologických akcií připisuje více než 1 000% zisky.
Kleintop sice věří, že internetové obchody mohou být bublinou, zároveň však dodává, že případné škody z jejího prasknutí by měly být omezené. Jde totiž pouze o relativně malou část trhu a tragédií by tato bublina měla být jen pro ty, kteří na tento segment technologií vsadili příliš velkou část svých peněz. Pokud navíc bereme v úvahu vývoj akcií maloobchodu jako celku, jeho zisky jsou znatelně nižší a pohybují se kolem 500 %. Je to dáno tím, že internetové společnosti představují tvrdou konkurenci pro tradiční maloobchod, a to se projevuje i na vývoji cen jeho akcií.
Autor: John Kimelman
(Zdroj: Barrons.com)