Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Volvo přechází na elektřinu. Kdo z toho bude těžit a kdo ztratí?

Volvo přechází na elektřinu. Kdo z toho bude těžit a kdo ztratí?

16.07.2017 11:42
Autor: Redakce, Patria.cz

Automobily Volvo jsou známy svou bezpečností a také nudným designem. Zaměstnanci této automobilky ale určitě zvládli umění vydávat zajímavé tiskové zprávy. Nedávno totiž její tiskové oddělení oznámilo, že Volvo končí s výrobou aut s „čistě spalovacími motory“. Do roku 2019 chce automobilka vyrábět všechna auta s elektrickým motorem. Aby bylo jasno, neznamená to, že Volvo bude vyrábět pouze elektromobily a úplně se zbaví výroby spalovacích motorů. I když plánuje výrobu několika vozů ve stylu Tesly, stále bude vyrábět auta se spalovacími motory. Ta ovšem budou mít i elektromotor, aby dosáhla nižší spotřeby paliva.

Volvo tedy hodlá používat slabší verzi hybridního systému, kde elektromotor jen pomáhá motorům spalovacím. Klasické hybridní vozy přitom používají systém, ve kterém jsou elektromotory schopny plně nahradit funkci spalovacího motoru. Oznámení automobilky pak jistě potěší ochránce životního prostředí. Největší výhrou je ale pravděpodobně pro její dodavatele. Auta, která budou mít jak spalovací, tak elektrický motor, jsou totiž výhodná pro všechny, protože do nich bude dodáváno ještě více technologií.

Příkladem takového dodavatele může být francouzská Valeo SA. Podle ní je hodnota součástek pro hybridy devětkrát vyšší než součástky pro pohon běžného vozu. U elektromobilů je to jen sedmkrát více, což také není špatné, ale stále to není tolik jako u hybridů. I to může být jeden z důvodů, proč se akcie této společnosti obchodují s PE dosahujícím téměř čtrnácti a u německého kontinentalu to je kolem dvanácti. Prestižní automobilky, které jsou zákazníky těchto firem, mají valuace zhruba poloviční.

Je tu ale jeden háček. Krátkodobě mohou dodavatelé součástek z posunu k hybridům těžit, ale tato éra pravděpodobně nepotrvá dlouho. Z pohledu nákladů totiž nedává moc smysl, aby auta měla dva druhy motorů. Analytici z banky Berenberg odhadují, že elektromobily by se mohly kolem roku 2021 prodávat za stejnou cenu jako hybridy a v roce 2025 už by jejich prodejní cena měla odpovídat ceně vozů se spalovacími motory. Pak už kouzlo hybridů téměř úplně vyvane. Například VW odhaduje, že v roce 2025 už bude čtvrtinu jeho tržeb tvořit prodej elektromobilů. Tradiční dodavatelé pak budou čelit novým konkurentům.

Společnosti jako Schaeffler ale trpí už dnes. Tento dodavatel součástek do automobilů před několika dny osekal svůj výhled s tím, že rostou nákladové tlaky a výdaje na výzkum a vývoj. To vše ve spojení s přechodem ze spalovacích na elektrické motory. Akcie společnosti následně ztratily 11 %. A nelze z toho vinit přílišnou citlivost investorů. Firmy totiž vyrábí řadu součástek, které už v elektromobilech nebudou potřeba. Podle UBS by se v elektromobilech mělo například používat o 50 – 75 % méně ložisek než v tradičních vozech.

Autor: Chris Bryant

(Zdroj: Bloomberg Gadfly)

 

Čtěte více:

Prodeje aut v Evropské unii jsou opět na rekordu
16.06.2017 9:29
Útlum v prodejích aut na evropském trhu v dubnu šel na vrub svátkům, a...
Krugman: Skutečný prohřešek Němců a potřebný návrat k jednoduchosti
21.06.2017 18:14
Když Donald Trump řekl o Němcích, že jsou „hodně, hodně zlí“, vybral s...
Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila
01.07.2017 17:47
Šéf BMW Harald Krüger sedí vedle čtyř futuristických modelů aut jeho f...
Hnací motor inovací v oblasti čisté energie? V USA automobilový průmysl
06.07.2017 10:48
Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů, ve kterých je zaměs...
Quo vadis automobilový sektore? Britští výrobci aut investovali nejméně od roku 2011
05.07.2017 11:40
Kam míří automobilový průmysl, ptají se ekonomové a investoři. Poté, ...
Český průmyslový boom
07.07.2017 9:38
Úspěšné tažení tuzemských průmyslových firem zdaleka nekončí. V květnu...

Váš názor
  •  
    17.07.2017 22:14

    ta nízká valuace automobilek je opravdu až divná. Čím to, že jsou tak levné? Nejen dle P/E, ale i v kontextu s těmi dodavateli dílů. Čekají se v nejbližších letech obrovské investice, které srazí zisky? :-)
    lump
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu