Americká společnost Blue Apron chce na burzu. Pět let starý start-up funguje jako kompilát gastroslužeb, které známe i v tuzemsku: bedýnek se surovinami a donášky jídla do domu. Trendy recepty a předem navážené ingredience rozváží po celých Spojených státech. A jeho čísla právě ukázala, jak drahé je naučit Američany vařit.
Jaká by mohla být hodnota společnosti, která prodělává minimálně dvě roky za sebou a na extrémně konkurenčním trhu padne na propagaci skoro pětina provozních výdajů?
Blue Apron (česky modrá zástěra) vznikla v roce 2012. Zákazníkům nabízí balíček tří receptů na jídla pro dvě osoby (tento týden třeba na kuře v perském stylu s křupavou rýží nebo steaky se salsa verde) a surovin, které odebírá přímo od desítek pěstitelů. Bedýnka vyjde na 59,94 USD, což je bez jednoho centu 10 dolarů na porci. Balíček pro čtyřčlennou rodinu je o dolar na porci levnější.
Při posledním kole financování předloni v červenci byla Blue Apron oceněna na 2 miliardy dolarů. Investory bude ale muset přesvědčit, že má smysl svěřit peníze do odvětví jídel na přání, kde si tvrdá konkurence už vyžádala první oběti. Z trhu už vypadla třeba Sprig, která zákazníkům dovážela jídla, jež uvařila sama.
Na straně příjmů se Blue Apron poměrně daří: loňský čistý příjem byl o 133 procent vyšší než předloni. Na konci března měla jeden milion zákazníků, zatímco v loňském prvním čtvrtletí to bylo 649 000.
Získat nové odběratele, udržet si je a rozšiřovat podíl na trhu ale něco stojí. Peníze mizí pochopitelně hlavně ve výdajích na potraviny, balení a přepravu. Velkou část ale spolyká právě marketing. V rámci propagace se volá přímo lidem, posílají se e-maily a vydávají se kvanta podcastů, kromě jiného. Na konci března dala firma na marketing více než 60 milionů dolarů – dvě pětiny částky za celý uplynulý rok. Za první tři měsíce roku, kdy jí stoupl počet zákazníků i objednávek, tak šla na marketing skoro pětina všech výdajů.
Čísla přitom ukazují, že počty objednaných balíčků se v čase nezvedají.
Zdroj: qz.com
Investoři by se při pohledu do čísel poskytnutých americkému burzovnímu regulátorovi (SEC) mohli ptát i na to, kdy se Blue Apron konečně dostane do černých čísel. Společnost je dva roky za sebou ve ztrátě – ta loňská byla ještě o 16 procent větší než v předešlém roce. Příjmy jí ale rostou rychleji než ztráty.
Blue Apron chce trhu nabídnout kmenové akcie třídy A. Po úpisu chce mít tři třídy akcií, z toho dvě s hlasovacími právy.
Zdroje: Blue Apron, Bloomberg, Quartz