Dramatické posuny v podpoře automobilového segmentu směrem k elektro mobilitě pro jeden z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě, připravil nejvlivnější vládní think-tank v Indii. Ten doporučil indické vládě opatření, které mají snížit náklady na dovoz ropy do roku 2030 o polovinu a omezit prodeje aut s konvenčním pohonem. Uvedla to agentura Reuters.
Zpráva Niti Aayog, která byla vypracována ve spolupráci s americkým Rocky Mountain Institute, představuje 15letý plán na podporu elektro mobility automobilového segmentu s dopady na celé hospodářství, rozděleného do tří fází. Začít se už má v roce 2017. Za nejradikálnější návrh přitom komentátoři považují omezení registrací vozidel s konvenčním pohonem, doplněným o preferenční registrace elektrických aut. Podobný systém už funguje v Číně.
Přinese elektro mobilita plánované zisky?
Doporučení, která materiál obsahuje, směřují k celkové elektrizaci vozového parku v Indii do roku 2032. A k tomu bude nutné vytvořit i zcela novou politiku mobility. Mezitím chce Indie v roce 2018 otevřít nové zařízení na produkci výkonných baterií, které by měly snížit jejich zatím vysoké ceny a zapojit výnosy z daňových příjmů z prodeje benzinu a nafty do budování sítě nabíjecích stanic pro elektrická vozidla. Doporučení think tanku se tak ale odklání od stávající podpory automobilového segmentu, která cílí i na hybridní vozidla. A to může podle agentury Reuters vzbudit silnou nevoli u výrobců automobilů v Indii.
Indický plán na elektro mobilitu aut, který nepočítá s hybridními technologiemi motorů, přichází poté, co Čína v loňském roce oznámila sadu akčních opatření na podporu „plug-in“ aut, mezi kterými nechyběly dotace, financování výzkumu technologií, které odstraní motory na fosilní paliva a zavedení pravidel pro získání státní podpory na podobné aktivity. Indické návrhy jdou ale ještě dál –provládní think tank říká, že přijetím záměrů o elektro mobilitě by Indie do roku 2030 snížila své náklady na dovoz ropy o polovinu dnešního stavu a omezila znečišťující emise v rámci závazku z pařížské klimatické konference.
Z toho vyplývá, že projekt elektro mobility v Indii bude čelit řadě výzev. V Indii se potýkají s vysokými náklady na výkonné baterie pro auta, které výrazně zvýšují ceny vozů, chybí také ucelená síť nabíjecích stanic a další infrastruktura, nutná pro provoz elektro aut. Jediným výrobcem elektrických aut v zemi je dosud společnost Mahindra & Mahindra.
Indická elektro mobiita auto segmentu má na čem stavět
Indie v roce 2015 spustila program podpory nákupu hybridních a elektrických vozidel. Podpora směřovala k tomu, aby společnosti, které do svých aut montovaly čisté palivové technologie, zvýšily produkci na 7 milionů vozidel do roku 2020. Jenže statistiky ukazují, že ani po zavedení podpory ve výši 140 tisíc rupií (2 175 amerických dolarů) se prodejnost vozidel s těmito technologiemi výrazně nezvýšila. Prodej elektrických a hybridních automobilů tak tvoří zatím jen zlomek z celkového objemu prodaných 3 milionů osobních aut v roce 2016.
Kromě rychlého (do roku 2018) vybudování sítě elektrických nabíjecích stanic tak, aby se náklady na provoz elektrických aut dostaly do roku 2025 do parity s náklady na konvenční modely aut, zahrnují návrhy think tanku také pobídky k používání elektrických automobilů jako taxislužby formou snížení daní, úrokových sazeb z úvěrů na nákupy elektro aut a úpravu sazeb na spotřebu elektřiny pro provozovatele vozového elektro parku, včetně snížení daní pro výrobce elektro vozidel.