Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prodávejte přes nás, říká Amazon. Chce převzít sítě maloobchodních řetězců

Prodávejte přes nás, říká Amazon. Chce převzít sítě maloobchodních řetězců

31.03.2017 17:14
Autor: Pavel Daniel

„Zapomeňte na kamenné obchody! Je správný čas začít prodávat zboží skutečně po internetu!“ Takovým vzkazem pozval na květen americký online shop Amazon.com světové značky spotřebního zboží do své centrály v americkém Seattlu, aby je přesvědčil o výhodách tohoto kroku. Mezi pozvanými nechyběly zástupci společností Wal-Mart, Unilever, NikeTarget či Costco.

Online má změnit zavedené prodejní cesty. Jenže jak?

Sázka Amazonu na změnu uvažování společností o tom, že online prodej je tou „správnou“ cestou, je podle agentury Bloomberg, která zprávu přinesla jasná. Amazon se totiž snaží dostat pod svá křídla nějaký podíl na 800 miliardovém balíku dolarů, kterému v prodejích „baleného zboží“ stále vládne maloobchodní řetězec Wal-Mart a další tradiční prodejci. Přesvědčit proto výrobce spotřebního zboží o tom, že on-line bude pro ně ideální partner má Amazonu usnadnit dostat se k zákazníkům těchto firem a zvýšit poptávku po zboží rychlejší dodávkou do jedné hodiny od objednání.

Mezi pozvanými společnostmi proto nechybějí manažeři od Mondelez, Unileveru, General Mills, Nike nebo Kimberly Clark. Bloomberg uvedl, že tímto krokem chce Amazon narušit vztahy mezi značkami spotřebního zboží a sítěmi kamenných řetězců, které v posledních desetiletích určují, jak zboží každodenní spotřeby vypadá, jak se balí a dodává. Značky mají podle Amazonu méně uvažovat o tom, jak se bude jejich produkt vyjímat na policích super a hypermarketů, ale jak je udělat tak, aby zaujal zákazníky na internetu a dal se jim co nejrychleji dodat. „Časy se mění. Amazon je přesvědčen, že dodavatelské řetězce zaměřené na přímou dodávku spotřebiteli jsou schopny zlepšit nakupování a zvýšit globální efektivnost,“ tvrdí v pozvánce Jeff Bezos, ústřední postava Amazon.com Inc.

E-svět změní i výrobu spotřebního zboží

Výrobci proto budou muset přehodnotit úplně všechno, od způsobu výroby přes balení až po dodávky. Podle Bloombergu budou muset být například obaly pracích prášků nebo cukrovinek trvanlivější a kompaktnější. A cestou, která má firmám otevřít efektivnější výrobu a distribuci je online. Podle Bloombergu nejsou šance Amazonu na změnu uvažování výrobců spotřebního zboží malé. Řada firem totiž, i když má i vlastní online prodej, z internetu „čerpá“ pouze několik procent z celkového objemu příjmů.

A na to Amazon sází. Doručení zboží bez nutnosti cestovat, časový plán dodávek i jakékoli místo pro dodání, je díky novým technologiím velkým lákadlem. A pokud by se Amazonu povedlo zvýšit jeho armádu 300 milionů nakupujících novou nabídkou výrobků, měl by podle Bloombergu vyhráno. Když se podle analytiků podaří Amazonu argumenty překonat strach zavedených značek z novinek, může je přimět k tomu, aby o jeho námětech na změnu obchodní distribuce přemýšleli.

Podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance se jedná o další pokus Amazonu přesvědčit výrobce a spotřebitele, že k trhu s rychloobrátkovým zbožím možno přistupovat jinak. "Vezměme si třeba otevření kamenné prodejny potravin Amazon Go v Seattlu, která díky technologiím, jež se využívají také v autopilotech automobilů, umožňuje obsluhu zákazníků bez pokladen a dlouhých čekacích front," konstatoval Ján Hladký. „Je samozřejmě pravda, že tato prodejna prozatím plní funkci technologického showroomu, zároveň je tu však zjevná snaha Amazonu narušit současné status quo, ve kterém se prodej spotřebního tovaru za posledních pár desítek let v podstatě nezměnil – kamenná prodejna, pokladny, fronty, to všechno známe již dlouho. Narušení stávajících struktur pak otevírá nové prostory, do kterých se Amazon může se svými službami protlačit," doplnil Hladký.



 
 
 

Čtěte více:

Doufejte, že se Amazon nepustí do firem, do kterých jste investovali
01.01.2017 10:12
Co je vlastně Amazon za firmu? Pokud řeknete, že to je online prodejce...
Amazon nenaplnil očekávání, nedaří se jádrovému byznysu mimo USA
03.02.2017 13:48
Čistý zisk amerického internetového obchodu Amazon ve čtvrtém čtvrtlet...
FedEx je optimistický ve výhledech, nebojí se ani konkurence Amazonu
23.03.2017 9:04
Horší, než očekávané výsledky, představila kurýrní a zásilková společn...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.03.2025
21:03Index S&P 500 vstupuje do technické korekce  
17:26Americký posun do nové akciové rovnováhy?
17:05Trh dále klesá i přes dobrá makroekonomická data  
16:54Invesco: O Shillerově P/E a výnosnosti indexu S&P 500
16:27Mohou si konkurenti koupit výrobní kapacity Intelu?  
16:16Jakub Blaha: Počet zákazníků Dollar General poklesl, jejich útraty ale rostou. Výhled na rok 2025 vypadá nadějně  
14:52Makromixér s Tomášem Nigrinem: Proč se Němci bojí migrace a zároveň ji potřebují? Co chystá na zotavení ekonomiky nová vláda? A jak je to s možností vrátit se k jaderné energii?
14:14Trump hrozí EU clem 200 procent na víno, pokud nezruší clo na whisky
13:09Komentář analytika: ČEZ překonal konsenzus na tržbách i zisku, výsledky hodnotíme pozitivně  
12:38Institut IfW zlepšil výhled německé ekonomiky na příští rok
12:12Průmyslová výroba v EU v lednu vzrostla o 0,3 procenta, v ČR naopak klesla
11:43Ředitel ČEZ Beneš: Podpis finálních smluv k Dukovanům se zřejmě zpozdí
11:20Nový Investiční tip: Věříme, že Uber doručí  
10:47Evropa dopoledne nemá jasný směr, Amerika řeší staronový problém  
10:42Většina Američanů považuje Trumpovy ekonomické kroky za příliš nevyzpytatelné
10:40Jan Bureš: Maloobchod lehce za očekáváním, spotřeba zatím zůstane silná
9:13Rozbřesk: Geopolitika a cla, dvě témata, která hýbou trhy
8:35ČEZ loni vydělal 30,5 miliardy korun, Intel hodlá pokračovat coby výrobce čipů pro jiné firmy. Evropa otevře červenou nulou  
8:22ČEZ loni vydělal 30,5 miliardy Kč, čistý zisk podniku meziročně stoupl o tři pct
8:08ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření Skupiny ČEZ za rok 2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
13:30USA - PPI, y/y