Již několik týdnů médii a odbornou veřejností probírané převzatí evropské divize americké automobilky - Opel - se stalo skutečností. Za 2,3 miliardy amerických dolarů koupila Opel automobilka PSA. A byznys, zdá se, se mění i v německé .
Evropa:
Deutsche Bank
Deutsche Bank pod vedením CEO Cryana odvolává odvolané a úplně otáčí kormidlo. Dlužno říct, že se o tom na trhu potichu spekulovalo s tím, jak se v uplynulých měsících cena akcií DBK postupně vyšplhala až do blízkosti 20 EUR. Navyšování základního kapitálu tak již nebude tolik bolet. Po novém hodlá banka upsat na trhu akcie za cca 8,5 mld. USD (8 mld. EUR). Emisi upíše konsorcium bank při ceně 11,65 EUR/akcii, což představuje bezmála 40% diskont vůči páteční závěrečné ceně akcií. CET1 poměr stoupne na 14,1 % z 11,9 % ke konci loňského roku. Následně hodlá banka operovat s CET1 poměrem „pohodlně“ nad úrovní 13 %. Navyšování kapitálu doprovodí prodej menšinového podílu v divizi správy aktiv a další odprodej aktiv v investiční divizi, jež by mohly bance vynést další 2 mld. EUR. DBK zároveň definitivně upouští od dlouho připravovaného prodeje dceřiné Deutsche Postbank a dále pokračuje v úsporném režimu. Celkové náklady by měly klesnout o další 2 mld. EUR z loňských 24,1 mld. EUR. Pro letošek se opět vrací do hry dividenda ve výši alespoň 0,11 EUR/akcii. Akcie reagují na oznámení 7,5% propadem mírně pod úroveň naší cílové ceny ve výši 18 EUR (viz. : Plameny uhašeny, ohniště doutná z 5.10.2016), která se opírá o předpokládanou návratnost vlastního kapitálu (ROTE) ve FY18 v řádu cca 5 %.
PSA /
Peugeot definitivně odklepl koupi divize Opel (Vauxhall) od . Výsledná cena akvizice byla stanovena na 2,2 mld. EUR (2,3 mld. USD), přičemž zahrnuje jak samotná výrobní aktiva Opel, tak finanční byznys . V tomto případě se na koupi z 50 % (celková hodnota 900 mil. EUR) podílí francouzská banka . se tímto krokem definitivně zbavuje dlouhodobě ztrátové divize – krok, po kterém jeho akcionáři volají již léta a podtržený neúspěchem Opel uzavřít rok 2016 beze ztráty. Akumulované ztráty automobilky se od roku 2009 vyšplhaly až na 9 mld. EUR. Vize však po akvizici směřuje k „zářným zítřkům“ – vrátit Opel do černých čísel s provozní marží do 3 let na hladině 2 % a 6 % do roku 2026. Nutno podotknout, že za poslední 4 roky dokázal Tavares (současný CEO Peugeot) přesně takto vrátit svého „svěřence“ na správnou cestu. Z francouzské automobilky se tímto krokem stává po druhá největší automobilka v Evropě s 16% tržním podílem. Akcie reagují na oznámení 3% růstem, akcie naopak 2% poklesem.