postaví novou továrnu v Rusku, kde se velké světové automobilky takovýmto rozhodnutím v posledních letech vyhýbaly. Pro německý koncern to bude vůbec první továrna na auta Mercedes-Benz v zemi. Investici do projektu vidí na nejméně čtvrt miliardy eur.
V závodu nedaleko Moskvy se budou montovat sportovně užitkové vozy a sedany třídy E. První auta by z výrobních linek měla sjet někdy v roce 2019. Automobilka doufá, že tak bude mít blíž zákazníkům v Rusku a že se díky ruské výrobě stoupne i konkurenceschopnost její divize Mercedes-Benz Cars, která zahrnuje osobní vozy této značky a minivozy smart.
„Rusko má pro Mercedes-Benz strategický význam a je atraktivním růstovým trhem,“ uvedl v prohlášení Markus Schäfer z vedení Mercedes-Benz Cars.
Ruský automobilový trh neměl v posledních letech zrovna na růžích ustláno. Prodeje aut padly za oběť slábnoucí ruské ekonomice, na kterou dolehly nízké ceny ropy a mezinárodní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi.
Loni prodej automobilů v Rusku podle sdružení AEB klesl o 11 procent. Tempo propadu ovšem zpomalilo z předloňských 36 procent a letos již prodej aut v zemi podle odhadů AEB stoupne. Sdružení předpokládá pro letošní rok nárůst o čtyři procenta, což by znamenalo 1,48 milionu vozů. Tomu nahrávají i prognózy ruského ministerstva hospodářské, které předpokládá, že maloobchodní tržby a příjmy domácností se zvednou a ruská ekonomika se po dvou letech vrátí letos k růstu.
#Rusko je z nejhoršího venku, $RUB i index #MICEX ve 2016 rostly – díky Trumpovi i ropě #Trump #Putin #ropa #... - https://t.co/oc9o4WL9iF pic.twitter.com/nz29NfOMif
Pokud se tyto odhady naplní, bude ale odbyt v Rusku stále zhruba poloviční oproti rekordnímu roku 2012. Prodej aut tehdy dosáhl téměř tří milionů a věřilo se, že Rusko brzy vystřídá Německo na pozici největšího automobilového trhu v Evropě. Pak se ale ruský automobilový trh začal hroutit. Před dvěma lety se z Ruska stáhla největší americká automobilka General Motors. Z velkých světových automobilek je první, kdo se od začátku krize na ruském trhu s auty rozhodl postavit v zemi novou továrnu, napsal Bloomberg.
Pokud jde konkurenci, výrobce luxusních aut z koncernu montuje modely A6 a A8 v továrně v Kaluze a má se svým místním partnerem Avtotor výrobu v Kaliningradu. Bez obchodního partnera není v Rusku ani . Část nového závodu bude patřit jeho společnému podniku s ruskou automobilkou KamAZ, který vyrábí nákladní vozy.
Skupina Mercedes-Benz měla na ruském trhu letos v lednu podíl 3,5 procenta oproti 4,2 procenta před rokem. Osobních aut této značky se tam prodalo 2 471, o 23 procent méně než před rokem.
O tom, že rozhodnutí nemusí být úplně od věci, vypovídá i nejnovější prognóza americké investiční banky . Podle ní je americký automobilový trh nyní na vrcholu a v příštích několika letech na něm zřejmě nastane útlum. Nebezpečím jsou v tomto případě i hrozící americké restrikce na dovoz aut, které by znamenaly zdražení a potenciálně též nižší prodeje. Naopak v Číně a na rozvíjejících se trzích budou prodeje aut podle prognóz nadále růst.
Zdroje: , ČTK, AEB, CNBC. Nákres: