Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prodeje aut jsou nejen v ČR rekordní a hned tak se nezadrhnou

Prodeje aut jsou nejen v ČR rekordní a hned tak se nezadrhnou

21.12.2016 15:43
Autor: Pavel Daniel

Českému automobilovému průmyslu se daří. Středoevropské zpravodajské agentury si všímají toho, že domácí automobilový průmysl expanduje a roční výroba segmentu míří k novému rekordu. Do čela Sdružení automobilového průmyslu se navíc dostal člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar, jehož zaměstnavatel vykázal v listopadu 2016 největší statistiky produkce. Wojnar uvedl, že chce automobilový segment v tuzemsku připravit na nové výzvy, mezi kterými nechybí digitalizace, automatizace, konektivita a autonomní řízení.

Dominantním hráčem v segmentu aut v ČR je stále Škoda Auto. Ta zvýšila svou produkci k listopadu 2016 o víc než desetinu na 706 000 vozů, v nošovickém závodě Hyundai stoupla výroba o šest procent na 334 000 vozů a kolínská TPCA rostla o téměř 3,5 procenta na 211 000 vyrobených aut. Celková produkce motorových vozidel všech kategorií stoupla o 8,7 procenta na 1,258 milionu aut.

Škoda vládne autům v ČR

Nejvíce, 128 000 vozů, bylo vyrobeno v listopadu. "Výroba motorových vozidel zaznamenala proti předchozímu měsíci zvýšenou meziroční dynamiku o jeden procentní bod na 8,7 procenta. Vše naznačuje, že letos bude v České republice výrazně překročena hranice 1,3 milionu vyrobených motorových vozidel," citovala agentura ČTK odstupující prezidenta sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna.

Auta

Výroba autobusů klesla o 2,5 procenta na 4000 vozidel. Firma Iveco bus zvýšila produkci o 3,4 procenta na 3526 vozů, SOR Libchavy naopak snížil výrobu o více než třetinu na 233 autobusů. Daří se i nákladním autům - jediný český výrobce nákladních vozů Tatra zvýšil meziročně výrobu o polovinu na 1140 aut, naproti tomu výroba motocyklů v týnecké Jawě klesla meziročně o více než třetinu na 1182 strojů.

Podle Petra Dufka, analytika ČSOB, je výroba osobních automobilů dlouhodobě nejsilnějším průmyslovým oborem v ČR. „Automobilový průmysl představuje zhruba čtvrtinu zpracovatelského průmyslu, podíl na exportu se pohybuje okolo 20 % atp. Z pohledu HDP tento průmysl představuje okolo 8 %. K tomuto číslu není jednoduché se dobrat, zvlášť když vezeme v úvahu, že jej odvozujeme i od navazujících oborů a odvětví,“ vysvětluje Petr Dufek.

Podle Dufka je česká ekonomika skutečně na tomto průmyslu závislá a například její úspěch v posledních třech letech je s tímto průmyslem úzce spojený. Za pozitivní považuji fakt, že automobilový průmysl nepředstavuje pouze montáž, ale i výzkum a vývoj, který ČR tak silně potřebuje, aby se pohnul nahoru směrem k ekonomikám s vyšší přidanou hodnotou.

Evropský trh na rekordu. Může růst dál?

Rekordy nezaznamenává ale jen ČR. Celý trh EU se z pohledu ročních prodejů pohybuje na historickém maximu (14,6 mil.), a proto se stále na mysl vkrádá otázka, jestli má poptávka po nových autech ještě prostor kam růst nebo zda již nastupuje fáze, kdy výrobci budou muset v zájmu zachování růstu o to více navyšovat svůj tržní podíl. „Je to zvlášť podstatné pro tuzemskou ekonomiku, která svůj růst v posledních třech letech výrazně odvozovala od výroby automobilů,“ řekl Petr Dufek.

Podle Petra Dufka při hledání odpovědi je třeba nejprve přijmout fakt, že maximální prodeje za celou EU neznamenají maximální prodeje na všech národních trzích. „Pomineme-li dobu šrotovného v Německu, dá se říct, že tento trh je již na vrcholu, stejně jako maxima zdolává trh britský. Naproti tomu v případě Francie, Itálie a Španělska jako třetího až pátého největšího trhu nepochybně prostor pro růst stále ještě existuje,“ uvedl Petr Dufek. Evropský trh není z pohledu trendu homogenní, a proto podle Petra Dufka navzdory současným maximům stále existuje nemalý prostor pro další vzestup, který ovšem nejspíše už nebude tak dramatický jako v posledních dvou letech.

auta 

Druhý pohled, který podporuje myšlenku růstu – byť slabšího – je dle mínění Petra Dufka z ČSOB zájem domácností v zemích EU o nová auta. „Z průzkumů vyplývá, že ochota pořídit si nový vůz je stále ještě nadprůměrná, byť odhodlání k zakoupení auta není až tak silné, jako bylo třeba před půlrokem,“ řekl Petr Dufek. Přesto nasycenost trhu průzkumy mezi spotřebiteli podle něj zatím zdaleka nepotvrzují. „A to je vedle vývoje v jednotlivých dílčích zemích druhým argumentem, proč nečekat v nejbližší době zadrhnutí prodejů nových aut v EU. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidíme zpomalení růstu z letošních sedmi procent na necelou polovinu,“ uzavírá Petr Dufek.

Trendy v automobilovém segmentu posledních let
• Zrychlení inovací, respektive rychlejší nástup nových modelů.
• Snížení cen nových vozů.
• Komplexnější služby spojené s prodejem aut.
• Rozvoj alternativních pohonů.
• Nadbytek kapacit – trh stále prochází určitou konsolidací, která odkryla nadbytečné kapacity v Evropě. Zvlášť v kontextu příchodu asijských automobilek.


Čtěte více:

Project Syndicate: Trumpův čínský obětní beránek
21.12.2016 10:26
Nově zvolenému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi se opět podaři...
20.12.2016 17:48
Zprávy o vraždě ruského velvyslance a zřejmých útocích v Německu a ve ...
Summary - Credit Suisse a Praxair Inc./Linde AG
20.12.2016 17:13
Evropa: Credit Suisse Včera ve večerních hodinách přišlo rozhodnutí...
Technická analýza - Absence zásadních makrodat může eurodolar zaparkovat u 1,04 EURUSD
21.12.2016 9:24
EURUSD: Měnový pár se pohybuje pod denní rezistencí R1. Oscilátor rel...
Rusko: Ropa z trhu bude mizet. Letos ale produkci zvýšíme
21.12.2016 11:15
Rusko se domnívá, že nadbytečnou nabídku ropy na trhu se po historick...
Evropa v úvodu hledá směr, nedaří se bankám
21.12.2016 11:22
Západoevropské akciové trhy se na počátku dnešního obchodování pohybu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.07.2024
5:57Technická analýza: Nadbytek kapacit United Airlines je brzdou růstu  
18.07.2024
22:00K výprodejům na Wall Street se tentokrát již přidal i Dow Jones  
17:49František Kronus: Korekce na technologiích a začátek výsledkové sezóny
17:02Wall Street začala nadějně, ale růst vyprchal. ECB bez překvapení  
16:10Inflační benevolence a sazby a měnové kurzy v příštím roce – scénář Commerzbank
16:06Technická analýza: Exxon Mobil se rozhoupal k růstu  
15:34Evropský parlament potvrdil Ursulu von der Leyenovou v čele EK
15:30Dominik Rusinko: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  
14:16ECB nemění sazby. Lagardová vidí rizika pro vývoj ekonomiky směrem dolů a rozhodnutí v září jako otevřené. Euro začalo ztrácet
12:45Bloomberg: Ukrajina obnovila jednání s věřiteli o restrukturalizaci dluhu
12:41Marks o investování: Do problémů lidi nedostává to, co neví, ale to, co ví úplně jistě. A není to pravda
11:42Výroba aut v prvním pololetí vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR
10:50Evropské akcie se před ECB posouvají do zeleného  
10:23TSMC věří v pokračující rozmach AI, navyšuje výhled tržeb
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná
8:46Dnes oznámí ECB výši sazeb, Francie otestuje apetit po dluhopisech a futures jsou zelené  
6:06Bianco: Málo důvodů k poklesu sazeb, ale Fed je pravděpodobně v září stejně sníží
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
7:30Evolution AB (06/24 Q2)
7:45Boliden AB (06/24 Q2)
8:00Yara International ASA (06/24 Q2)
13:00American Express Co (06/24 Q2)
13:00Schlumberger NV (06/24 Q2)