a Piëch jsou jména dvou německých dynastií. Stejně jako jiné dynastie jsou bohaté, mocné a veřejnosti uzavřené. Většina členů těchto dvou dynastií nevyhledává pozornost médií, ovšem Wolfgang , kterému se říká Wopo, učiní občas výjimku. Má smysl pro ironický humor, což se ukázalo například na autosalonu v Paříži. Tam hovořil o tom, že si právě objednal Up a že to lze považovat za pokus o záchranu automobilky, která čelí skandálu s emisemi, nízkým maržím a v jejímž vedení probíhají hluboké změny.
Hans Michel Piëch je na veřejnosti znám jen velmi málo a když se prochází po významných autosalonech v Paříži, Ženevě či Frankfurtu, nemusí se vyhýbat novinářům a různým zvědavcům. Wolfgang a Hans Michel Piëch jsou dnes dvěma nejdůležitějšími lidmi ve skupině . Jejich rodiny dohromady vlastní 52 % hlasovacích práv skupiny . Pokud nastanou v těchto rodinách spory o to, kam by se měla automobilka ubírat, může to celou skupinu paralyzovat.
Porsche v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že „novináři se domnívají, že naše rodiny nemají na práci nic jiného, než mezi sebou bojovat. To je ale nesmysl. Nemáme vždy stejný názor, ale diskutujeme o tom tak dlouho, až se shodneme. Z dlouhodobého hlediska to pro automobilku je velkým přínosem.“ Na otázku, kde pramení současné problémy , odpověděl Piëch, že je nutno rozlišovat jednotlivé skupiny problémů. Ta, která pramení z podvodů s emisemi, je otázkou právní a technickou a „musí být rychle vyřešena, aby bylo možné pokrýt všechny ztráty a získat si zpět důvěru, kterou firma ztratila“. Vedle toho je nutné připravit celou skupinu na budoucnost a změnit její organizaci a management.
Piëch i tvrdí, že když se během nejhlubší krize zdálo, že jejich rodiny jsou pasivní a veškerou aktivitu převzal stát a odbory, ve skutečnosti tomu tak nebylo. „Mohlo to tak vypadat zvenčí, ale my jsme přivedli výkonného ředitele Matthiase Müllera, který je schopen řešit problémy a vést firmu,“ říká Piëch a dodává: „Po intenzivních diskusích jsme se vždy shodli na tom, jak pokračovat dál. Politici se ale musí prezentovat na veřejnosti, zatímco naše rodiny se tomu vyhýbají.“
Na námitku, že obě rodiny nebyly ani schopny jmenovat předsedu dozorčí rady a proto se jím nakonec musel stát šéf odborů Huber, odpověděl: „Nechtěli jsme jednat spontánně, chtěli jsme udělat dobře promyšlené rozhodnutí. Zástupci zaměstnanců chtěli, abych to místo vzal já, ale nechtěl jsem. Byl jsem tedy potěšen, že Huber jej přijal až do doby, kdy jsme přišli s novým rozhodnutím.“ Piëch k tomu dodává, že obě rodiny chtějí, aby jim představenstvo prezentovalo své návrhy, a ty pak odmítnou, či schválí. Nehodlají se podílet na dennodenním chodu společnosti, jejich cílem je „najít ty správné lidi a ty pak nechat dělat jejich práci“.
Mohou lidé, kteří už dříve působili na vedoucích pozicích ve skupině , nyní firmu dostat z jejích problémů? Kontroverzní je například jmenování bývalého finančního ředitele Hanse Dietera Pötscha předsedou představenstva či Matthiase Müllera výkonným ředitelem společnosti. Müller totiž předtím pracoval na vysokých pozicích ve společnostech , i . ale na podobné námitky reagoval s tím, že „je nutné se dívat dopředu a pracovat s lidmi, kteří mají dostatek schopností“, což Müller podle jeho názoru má. Piëch dodal, že aféru Dieselgate je potřeba celou vyřešit a pracuje na tom nezávislá advokátní kancelář Jones Day. Zároveň je ale třeba „vést firmu do budoucnosti a na to jsou potřeba ti nejlepší manažeři.“
Kontroverzní je i to, že vysoké vedení dostalo své bonusy i přes skandál Dieselgate. Na otázku, zda „dva bohatí lidé žijící v Salzburku vůbec chápou, jak to vypadá zvenčí“, odpověděl: „Vedení se ve skutečnosti pár věcí vzdalo. Já sám bych dal přednost tomu, kdyby se v této chvíli od flexibilních odměn úplně upustilo.“ Management měl ale prý na své bonusy smluvní právo, protože smlouvy „nebyly koncipovány tak, aby bylo možné reagovat na Dieselgate“. Část bonusů tak byla provázána s výsledky dosaženými o rok dříve. „Ale uznávám, že máte pravdu, bylo by lepší, kdyby se vedení firmy bonusů vzdalo a nyní se pracuje na nové regulaci,“ tvrdí Piëch.
Je možné, že by došlo k uvedení některých společností skupiny na akciový trh, aby skupina získala zdroje na pokrytí nákladů spojených s emisním skandálem? tvrdí, že z dnešního pohledu pro to není žádný důvod. Piëch se domnívá, že „budou nalezena řešení, která budou pro firmu snesitelná“. „Skupina není jen . Škoda, Seat, či Scania si vedou docela dobře, ale situace samozřejmě zůstává vážná,“ míní Piëch. Ovšem dodává, že nemůže dál fungovat s nízkými maržemi, musí se zlepšit efektivita i ziskovost, aby firma mohla v budoucnu uspět. tvrdí, že všechny automobilky musí nyní pro udržení své konkurenceschopnosti investovat více než kdykoliv předtím.
Autory jsou Dietmar Hawranek a Armin Mahler.
Zdroj: Der Spiegel