Tlak na snížení množství cukru v nealkoholických nápojích bylo dlouho v globálním segmentu výrobců nealkoholických nápojů tabu. Jenže – musela přijít Cola a ukázat, že se není čeho bát. A to i přesto, že aktuální výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí 2016 nedopadly podle hodnocení agentury Bloomberg nejlépe. Největší světový výrobce nealkoholických nápojů totiž celkově zaznamenal pokles zisku i tržeb.
Bez cukru budou lepší výsledky, říká Cola
Hospodářské výsledky Coly ale překonaly očekávání analytiků, a to mimo jiné díky silné poptávce po balených vodách a sportovních nápojích v Severní Americe. oznámila, že její čistý zisk ve čtvrtletí meziročně klesl o 28 procent na 1,05 miliardy dolarů. Bez zahrnutí mimořádných položek firma vydělala 49 centů na akcii. Analytici přitom podle průzkumu agentury Reuters počítali se ziskem 48 centů na akcii.
Čtvrtletní tržby podniku se snížily o sedm procent na 10,63 miliardy dolarů, zatímco analytici je odhadovali na 10,51 miliardy. V samotné Severní Americe se tržby zvýšily o tři procenta. Generální ředitel a předseda správní rady podniku Muhtar Kent poukázal rovněž na dobré výsledky v Japonsku a západní Evropě.
A to vše v době, kdy Coly doslova „přeorientovává“ své zákazníky na nové značky bez vysokého obsahu cukru a tlačí spotřebitele k častějším nákupům menších balení. tvrdí, že tato změna přinese skutečné zvýšení prodejů. Dosavadní statistiky prodejnosti u Coly, Inc. a Dr Pepper Snapple Group totiž vykazují poklesy.
Spotřebitelé pijí málo vody
Coca Cola přišla s nápadem diverzifikace nápojového portfolia, a to tím, že začala přidávat k balené vodě džusy, kávu nebo čaj. Investovala také do Suja Life LLC, producenta džusů a L. A. Aloe LLC, výrobce „aloe-vody“ a mlékárenské společnosti Fairlife. Cola spolupracuje i s Dunkin' Donuts na rozšíření podílu v segmentu lahvových studených káv v USA.
A podle Bloombergu se tato strategie začíná vyplácet. Objem prodejů v segmentu „neperlivých“ nápojů totiž Cole za poslední čtvrtletí stoupl o 3 procenta, zatímco objem prodejů perlivých nápojů vykázal jen minimální změny. Na největším trhu Coly - což je Severní Amerika – je podle zjištění Bloombergu klíčovým faktorem při rozhodování spotřebitelů o volbě nápoje podíl cukru v něm. Prodej neslazených nápojů za poslední tři měsíce tam vzrostl o 2 procenta. Celkem proto tržby ze severoamerického trhu přidaly 3,3 procenta na 2,66 miliardy amerických dolarů.
Vývoj akcií Coly
Zdroj: Bloomberg
Cena akcií společnosti si po zveřejnění hospodářských výsledků připisovala téměř dvě procenta.
Zdroj: BBG, ČTK