včera ohlásil, že kupuje za 26 mld. USD tedy jednu akcii za 196 USD, což znamená cca 50 % prémii k ceně akcie před ohlášením tohoto obchodu. Jedná se tedy o jednu z největších akvizic vůbec v technologickém sektoru.
Ze začátku se příliš nezmění. bude stále stejný – bude mít svou značku, nezávislost apod. ani vedení se měnit nebude.
Okamžitě po oznámení se objevily první spekulace o tom, jestli akvizice dává smysl. A jestli to není další polibek smrti od . Tato firma si svoje nejlepší léta prožila v době, kdy pracovní stanice kralovaly kancelářím. V době chytrých zařízení je předehnali mladší a výkonnější konkurenti jako a Google. tak dlouhodobě pracuje na změně strategie a obchodního modelu, tedy toho, co ho bude živit do budoucna.
Bohužel akvizice doposud skončily kulantně řečeno nedobře. První byl Skype v roce 2011 za 8 mld. USD. Po jeho akvizici se příliš velkého rozmachu nedočkal. Následně v roce 2013 koupil divizi mobilních telefonů Nokia za 7,3 mld. USD. ovšem musel odepsat v minulém roce většinu hodnoty akvizice . Tato akvizice také nepřinesla příliš kýženého efektu.
Následně se zabýval ještě možností převzít SalesForce za 55 mld. USD. To ovšem nevyšlo, protože to druhá strana odmítla s tím, že je to příliš nízká nabídka za tak dobrou firmu.
Nyní se povedlo získat . To by ovšem mohlo dávat smysl, protože je to profesní síť, kde lidé hledají práci a je jedním z největších producentů software pro práci. Tudíž tam mohou vznikat synergie, které nakonec povedou k růstu hodnoty obou společností a vyššímu používání produktů řady Office od . Může se stát, že propojenost Office 365, Skypu a povede k nižší míře ukončení předplatného pro tento online kancelářský balík.
Mnoho lidí nevidělo důvod se často logovat do účtu. To by se mohlo změnit s tím, jak bude pravděpodobně možné přistupovat na cloudovou verzi Officu, tak i do se stejným přihlašovacími údaji a dokonce bez nutnosti se logovat dvakrát.
Podle některých analytiků může chtít využít data z LinkedInu také pro svojí osobní asistentku Cortana. Bude ji učit o vztazích mezi lidmi a lidé jdoucí na schůzku s dosud neznámými lidmi si budou moci nechat vyhledat od Cortany, kdo tyto lidé jsou a třeba jestli nemají společnou vysokou školu nebo kdo se s kým jak zná.
také doufá, že dá firemním uživatelům jakousi firemní sociální síť. Jde po vzoru , který se svým produktem at Work byl mezi prvními.
Najdou se i ovšem velmi pragmatické úkoly, které může zvládnout, aby se cenovka 26 mld. USD za tuto službu mírně řečeno racionalizovala.
může pomoci LinkedInu s lepší cílením reklamy. Ale ano… poskytuje také možnost promovat reklamu. Ovšem příliš to v praxi není použitelné. Tady je určitě jistý potenciál, jak z marketérů a HR oddělení vyždímat další dolary.
Hned další v řadě je možnost validovat data uživatelů – klidně bych o sobě mohl napsat, že mám titul z Oxfordu, i když by to nebyla pravda. Uživatelé by mohli využít možnosti nechat si od ověřit například svoje vzdělání a další parametry svého profesního profilu, aby zvýšili důvěryhodnost. Otázkou je jestli to tak skutečně bude fungovat, stejně se nakonec ukáže, zda daný zaměstnanec má uváděné zkušenosti a znalosti.
a mohou využít obrovskou databázi dat o pracovních pozicích a příbězích jednotlivých uživatelů. Těch je 433 milionů a cca 100 milionů je jich aktivních na měsíční bázi. Například může říkat uživatelům, že pokud mají tu a tu danou dovednost, mají třeba 20 % šanci stát se například programátorem v NASA. Mohou jim pomoci na základě vlastních dovedností získat přehled o možnostech jejich uplatnění.
má sílu v tom, že dokáže najít opinion lídry, ale také knowhow lídry. A pak je jen krůček od toho nenabízet uživatelům jen návrhy, koho si mají přidat do svých kontaktů, ale od koho se mají co naučit nebo koho mají sledovat a do jaké skupiny vstoupit.
Zatím to jsou všechno jen možnosti možného vývoje, teprve po dokončení transakce uvidíme reálně, jaké změny čekají tento relativně populární server. Celá transakce by měla být dokončena do konce tohoto roku.
Zdroj: HBR, Reuters, Bloomberg
Foto: sue seecof - CC BY 2.0