Skutečná sportovní auta nejsou dnes moc v kurzu. Nejdou používat v rámci služeb Uber a vedle stále populárnějších vozů SUV z nich řidič nevidí výš než na blatníky sousedního vozu. A to nehovoříme o tradičních negativech, jako jsou astronomické nákupní ceny či vysoké provozní náklady. Z těchto i řady dalších důvodů prodeje sportovních vozů v USA v posledních šesti čtvrtletích klesají a letos tento trend ještě sílí. V prvním čtvrtletí došlo dokonce k 52% propadu.
Zvoní tomuto segmentu trhu umíráček? Samozřejmě že ano. Vysokou spotřebou a trháním asfaltu bude nakonec fascinována jen malá skupina fanoušků, kteří budou jezdit na uzavřených tratích. Zbytek populace bude jezdit v robotických autech. Ale ta doba je ještě hodně daleko. Současný vývoj na trhu představuje do značné míry odraz posunu v psychologii spotřebitele, který mění pravidla v celém odvětví. Ty nejdůležitější změny jsou následující:
Za prvé, vzrušení zlevnilo. V USA je toho důkazem relativně levný Mustang. Ten může být kritizován majiteli vozů s tím, že nejde o skutečný sporťák, ale jeho zrychlení se vyrovná starším vozům Ferrari a není o moc pomalejší než u Cayman. Podobně je na tom Chevrolet Camaro a Dodge Challenger Hellcat, jehož motor má neuvěřitelných 707 koňských sil. Mazda MX-5 Miata s důrazem na detail a dokonalost zase vyhovuje těm, kteří chtějí automobilový ekvivalent bonsaje.
Za druhé, šíří se SUV horečka. Podívejme se třeba na X6. V podstatě jde o sportovní vůz, který byl trochu nafouknutý a vlastně si ve většině parametrů ani nevede tak dobře jako tradiční auto. Po uvedení na americký trh v roce 2008 se ale tomuto modelu daří až nepochopitelně dobře. Je to auto, které říká, že lze mít dohromady SUV a sportovní vůz. Ne každá značka má něco takového, ale celkové prodeje prémiových SUV prudce rostou. Ne vždy to musí být na úkor sportovních vozů, ale často tomu tak je.
Za třetí tu je . Její ředitel Elon Musk říká, že „nevyrábí pomalá auta“ a elektrický motor těchto vozů poskytuje okamžitou akceleraci. Nízko položená baterie zajišťuje stabilitu vozů. I když puristé budou tvrdit, že nevyrábí sportovní vozy, pravděpodobně se ještě nepodívali na videa, kde mezi sebou závodí majitelé těchto vozů a řidiči vozů „sportovních“. Jedno z nastavení Modelu S je pojmenováno jako „šílené“ a skutečně nejde jen o marketingový tah. Zrychlení a rychlost tohoto modelu tomu totiž skutečně odpovídá.
I přes vše uvedené se nedá čekat rychlá smrt sportovních vozů a i za několik desetiletí bude nabízet novou 911, kterou si nebudete moci dovolit. Nakonec vše skončí u sémantiky – budeme se bavit o tom, co to vlastně je „sportovní vůz“. Jestliže použijeme rozšířenou definici, vlastně jich dnes jezdí mnohem více než kdy předtím. Jen vypadají trochu jinak, stojí méně a mnohem lépe se řídí.
Autorem je Kyle .
Zdroj: Bloomberg