Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Systém je nastaven tak, aby automobilky mohly podvádět

Systém je nastaven tak, aby automobilky mohly podvádět

13.11.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Podvody VW jdu daleko za emise naftových motorů. Ukazuje se, že nepravdivé jsou i informace ohledně spotřeby paliva. Část viny ale leží také na německé vládě. Berlín vytvořil strategii, která má zabránit tomu, aby skandál automobilky poškodil reputaci celého německého průmyslu. Poradci německého ministerstva zahraničí dokonce poslali tajné dopisy německým diplomatům po celém světě s instrukcemi, jak bránit značku „Made in Germany“.

Po veškeré této snaze ale před několika dny přišlo oznámení americké Environmental Protection Agency, že „automobilka VW opět porušila zákon, který chrání ochranu ovzduší“. Ukázalo se, že emise jsou vyšší nejen u naftových motorů, ale i u dalších modelů včetně populárního SUV Cayenne od Porsche. Záhy poté oznámilo vedení VW, že podvedlo více zákazníků, než dříve uvádělo, protože manipulovalo s údaji o spotřebě u 800 000 vozidel. Jejich spotřeba nebyla dosažitelná ani v testovacích podmínkách, o reálném provozu nemluvě. Týká se to přitom vozů se značkou BlueMotion, které měly být podle VW „neúspornější ve své kategorii“.

Nyní je jasné, že většina podobných tvrzení ze strany VW jsou jen lži. A může se stát, že se celý skandál rozšíří do rozměrů, které už management firmy nebude schopen zvládnout. Značka „Made in Germany“ doposud výraznější škody neutrpěla, ale firmy jako Mercedes-Benz a BMW se možného dopadu i přesto obávají. Bojí se například toho, že zákazníci ztratí zájem o dieselové motory od všech automobilek. Tyto motory jsou přitom relativně úsporné a bez nich by nebylo dosaženo ani cílů v oblasti snižování emisí.

Podle jednoho manažera z VW dolehla na vedení firmy hrůza a šok. Hrozí další vyšetřování i doma v Německu a právníci hovoří například o tom, že vlastníci automobilů s mylně udávanou spotřebou by měli mít nárok na vrácení vozu. Jim by měla být vrácena nákupní cena snížená o částku odpovídající době jeho používání. VW odhaduje náklady spojené s novou kauzou na 2 miliardy eur, ale to by ani zdaleka nestačilo. I kdyby auta vrátila jen polovina zákazníků, náklady by dosáhly 4 – 8 miliard eur. K tomu je samozřejmě nutno přidat odhadovaných 6,5 miliardy, které souvisí s dieselgate.

VW na počátku tvrdil, že problémy s emisemi vytvořila „malá skupina lidí“, nyní je ale jasné, že se na nich podílely různé divize společnosti. Odpovědnost nese vedení VW ve Wolfsburgu, kterému ale hodně pomáhala německá vláda i zástupci EU v Bruselu. Politici zpřísnili požadavky na snížení emisí, aby se dostali do pozice těch, kteří chrání životní prostředí. Neudělali ale nic pro efektivní měření emisí. Naopak tolerovali velkou šedou oblast, která automobilkám poskytovala cestu k podvodům. Týká se to například schvalování nových modelů. To může proběhnout v kterékoliv zemi EU a je platné v celé unii. Certifikační kanceláře tak mezi sebou soupeří o zákazníky a jsou motivovány k tomu, aby nebyly ve svých testech nijak zvlášť přísné. Automobilka by totiž jinak mohla svůj další model testovat už někde jinde.

Podvody začínají při testech, kdy se rychlost automobilu zvýší na předem stanovenou hranici a pak se vůz nechá samovolně úplně zastavit. Čím větší vzdálenost urazí, tím menší koeficient odporu má, tudíž by měl mít i nižší emise. Automobilky se tak všemožně snaží o snížení tohoto koeficientu – používají silnice, které se mírně svažují, nebo jsou pokryty speciálním asfaltem s velmi nízkým třením. Zakrývají také čelní masku, aby snížily odpor vzduchu, nebo značně zvýší tlak v pneumatikách.

Velmi výhodné je namontovat na auto co nejtěžší kola, protože s hmotností vozu roste i vzdálenost, kterou v testu urazí. Takový postup sice není dovolen, ale toto pravidlo je vynutitelné pouze tak, že by kola byla vážena. A takové vážení není součástí standardního testu. Nizozemská agentura TNO už dlouho požaduje, aby se to změnilo, proti Evropské asociaci výrobců automobilů se ale nikdy neprosadila. V USA je celý systém nastaven rozdílně a funguje lépe. Pokud se pak přijde na podvod, následují tvrdé sankce.

V Německu je systém nastaven tak, že pokud daný model získá potřebné certifikáty, už se o něj nikdo nezajímá, a to ani v případě, že vznikne podezření z podvodu. Nedávno takové podezření vznesla Strana zelených, ale ministerstvo dopravy odpovědělo, že si je sice vědomo testů ukazujících na zvýšené emise z naftových motorů, ale přesto nevidí žádný důvod pro další testování vozů. Jürgen Resch z Deutsche Umwelthilfe tak hovoří o tom, že německá vláda „kapitulovala před zájmy automobilek a tím poškodila dobré jméno země“. Oliver Krischer ze Strany zelených k tomu dodává: „Vláda se dobrovolně podvolila zájmům automobilového průmyslu a tím se stala tou hlavní příčinou skandálu kolem VW.“

Zatím není jasné, zda celá kauza vyvolá posun v postojích německé vlády směrem k automobilkám. Ještě před dvěma týdny hájil Berlín zájmy VW v Bruselu, a to poměrně agresivním způsobem. Choval se, jako kdyby vlastně k ničemu nedošlo. Jednalo se přitom o nové metodě měření emisí, která se měla více přibližovat podmínkám v reálném provozu. Zdálo by se, že změny jsou nevyhnutelné, ale Němci se jim snaží vyhnout tím, že nová vozidla budou moci k požadovaným imisním limitům uplatnit určitou odchylku.

Původní návrh zněl, že bude odpovídat 1,4násobku limitu, ale německá asociace VDA začala nakonec požadovat, aby emise mohly být překračovány až trojnásobně. Merkelová nakonec před jednáním o nové metodě měření emisí zavolala prezidentu Evropské komise Jean-Claude Junckerovi a výsledek zní: Násobek dosáhne hodnoty 2,1. Možná, že se ale i na to můžeme dívat jako na pokrok. V tom smyslu, že automobilky nedostaly všechno, co chtěly.

Autory jsou Hubert Gude, Dietmar Hawranek, Gerald Traufetter a Christian Wüst.

Zdroj: Der Spiegel


Čtěte více:

VW potřebuje ranaře zvenčí
09.11.2015 14:00
Když se poprvé objevily informace o skandálu Volkswagen, odhadoval jse...
VW nabídne majitelům naftových aut v USA platební karty v hodnotě 1000 USD
10.11.2015 10:38
Německá automobilka Volkswagen nabídne ve Spojených státech určitou sa...
Prodeje aut v Rusku padají o 39 %, na vině slabý rubl, který slaví rok v režimu „free“ float
10.11.2015 15:36
Dnes odpoledne byla zveřejněna data o prodejích nových osobních automo...

Váš názor
  •  
    13.11.2015 16:21

    Mě upoutal jiný pohled. Všem je jistě jasné, že podvádí se nejenom v ČR, ale všude ve světě a to čím dál tím víc. VW je jen vrchol ledovce, který se náhodou provalil. Podvod je již součástí všeho businesu. Poctivci se dají spočítat na prstech jedné ruky. I když elektronická evidence tržeb může něco málo napravit, podstatu tj. poctivost v podnikání nenahradí. S tou třeba začít již u výchovy mládeže a samozřejmě to chce také exemplární tresty s odstrašujícími případy. My alespoň možná ztratíme mindráky, že tady na východě jsme samí podvodníci, kdežto ve vyspělých státech je to jen výjimečný případ.
    hb
  • To je ale blábol
    13.11.2015 15:04

    Kristova noho! Kdy už si konečně někdo uvědomí, že celý skandál vznikl jen a pouze proto, že EK nastavila normy, které jsou naprosto nesmyslné. Nastavovali je byrokrati, kteří nerozeznají auto od koloběžky, naprosto tomu nerozumí a vytvořili paskvil, který nemůže fungovat. A najednou se hrozně diví, že to firmy obcházejí. No to je ale překvapení! Vidím, že úroveň novinářů co se erudice týče je stejně katastrofální v Čechách, jako v Německu.
    Alex
    • Re: To je ale blábol
      13.11.2015 15:19

      To nemas pravdu, v USA to funguje. Limity aut z Nemecka v USA neprojdou, na rozdil od velke vetsiny jinych aut. Na vine je hlavne evropska manie v protlacovani diesel motoru, tyto auta mi neskutecne se.r.ou, smrdi uz na dalku a tech rakovinotvorných skodlivin vypousrti asi desetkrát vic proti benzinovym. I to je jeden z duvodu proc v Evrope umíráme dvakrát vic na rakovinu nez v USA. V USA je dieselovych motoru jen 5%, v Evrope asi 55%. Diesel proste nelze udelat ekologictejsi tak ho mají u novych aut zakázat jako třeba se nestavi uz nove uhelne elektrarny a ty stare se pomalu zaviraji ! Nemá smysl na jedne strane vymyslet biopaliva a na druhe používat diesely, to pak veškerou snahu postavi na uplne hlavu.
      Ty si taky blabol
      •  
        13.11.2015 15:38

        No taky mají v Americe jiné limity a hlavně jinak nastavený testovací cyklus. Diesel samozřejmě ekologičtější udělat lze, ostatně když srovnáš diesel vyrobený vloni s dieselem vyrobeným před 20 lety, tak je zcela jednoznačné, že to lze. Nesmysl je stanovovat normy na CO2 a zároveň na NOx. Protože z toho, jak funguje spalovací cyklus je jasné, že když snížíš jedno, zvýšíš druhé. Navíc mě přijde hodně na hlavu postavené nastavovat extrémně přísné limity na nová auta a zejména osobní a přitom nechat jezdit stará auta, kterých je řádově víc a téměř se nezabývat limity u nákladních aut. Přitom ze všech statistik plyne, že znečištění z dopravy je ze 60% z nákladní dopravy. V osobní dopravě pak emise starých aut představují až 70% veškerých emisí. Takže se mi zdá, že zlepšovat životní prostředí tím, že začnu řešit jen 40% problému a z těch 40% se následně zaměřím jen na 30% dost významně nedává smysl.
        Alex
        •  
          13.11.2015 15:43

          Stačí se podívat, kdo sedí v Bruselu a není o čem diskutovat. Děs běs.
          Jesse
Aktuální komentáře
01.07.2024
17:21Výnosy dluhopisů dnes míří vzhůru, nezastavil je ani slabší ISM  
17:13Trhy napříč staletím a akciová sázka na „jistotu“
15:27Rozpočet byl v pololetí ve schodku 178,6 mld. Kč, nejnižším za pět let
15:12Trumpovo vítězství je po debatě podle trhů pravděpodobnější, Morgan Stanley radí, jak ho zobchodovat
14:49Míra inflace v Německu v červnu klesla o dvě desetiny bodu na 2,2 procenta
13:27Evropská komise obvinila společnost Meta kvůli nabídce bezplatných služeb výměnou za data
13:10Týdenní výhled: Francouzské volby udrží na trhu nejistotu. Na programu trh práce USA a inflace v eurozóně  
13:09KKCG kvůli poptávce investorů zvýšila emisi dluhopisů na šest miliard Kč
12:05Volby ulevily akciím v Paříži a pomohly euru  
11:37Francouzské trhy se odráží ode dna, investoři sází na dohodu proti Le Penové
10:30Komentář: Tuzemský průmysl nadále klopýtá
9:07Rozbřesk: Česká koruna pod vnějším tlakem, ČNB jí jen tak nepomůže
8:46Výsledky francozských voleb trhy těší, Evropa zahájí nový týden pozitivně  
8:32Boeing převezme svého dodavatele Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD
8:01Komentář Invesco: Smíšená ekonomická data vyvolávají otázky v USA i ve světě
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m