Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rusové pomáhají americkým těžařům, ale nezachrání je

Rusové pomáhají americkým těžařům, ale nezachrání je

14.10.2015 11:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Americké těžební společnosti se téměř rok držely nad vodou, nyní jsou ale na hraně úplné kapitulace. Důvod hrozícího pádu je jednoduchý: Těžař s nejnižšími náklady vždy vyhraje. V tomto případě je jím Saúdská Arábie a její spojenci - tyto země v podstatě ovládají OPEC. Je nutné uznat, že firmy v Texasu a Severní Dakotě vydržely mnohem déle, než se původně čekalo. Nicméně je to už téměř rok, co se ceny ropy drží v průměru kolem 50 dolarů za barel, a to se začíná projevovat. Celková těžba v USA klesla od konce prvního čtvrtletí téměř o 600 000 barelů za den. K jejímu největšímu propadu přitom došlo až nedávno. Tato situace nastala v důsledku toho, že finanční tlak už byl nesnesitelný. Mark Papa, odborník na americkou těžbu z alternativních ložisek, k tomu říká: „Čeká nás dost dramatický zvrat ve vývoji americké těžby.“

Americké těžební firmy čelí nepřekonatelnému problému ve formě vysokých dluhů. Ten se stává palčivý ve chvíli, kdy se ceny ropy dostanou pod 60 dolarů za barel. Odhaduje se, že takzvané „break even“ ceny, při kterých se pole dostávají do zisku, jsou v případě Eagle Ford a Bakken mezi 54 – 70 dolary za barel. To znamená, že těžaři jsou nyní ve ztrátách a pouze doufají, že OPEC couvne a zvedne svou těžbu. V podobné situaci mohl americké firmy držet nad vodou jen další dluh, kterého bylo doposud dostatek. Podle dat společnosti Factset došlo letos k rekordnímu zvýšení zadlužení celého sektoru v USA. Řadě těžařů přitom klesl rating do oblasti spekulativních dluhopisů.

Zemím OPEC nyní stačí, aby vydržely ještě nějaký čas. I ony ale čelí tlaku. Ty bohatší, jako je Saúdská Arábie či Kuvajt, musí snižovat své devizové rezervy. Ty chudší, mezi které patří Venezuela, Nigérie a Alžírsko, se nacházejí na hraně ekonomického kolapsu. Požadují tak, aby OPEC svou strategii změnil. V současnosti ovšem není pravděpodobné, že by se zástupci zemí OPEC sešli dříve než v prosinci a Saúdská Arábie mezitím pumpuje na trh další miliony barelů ropy denně.

K tomu všemu je nutno přidat vývoj v Iráku a Íránu. Tyto země jsou schopny ohrozit Saúdskou Arábii a její dominantní pozici v OPEC a obě zároveň zoufale potřebují vyšší ceny ropy, které by pomohly jejich strádajícím ekonomikám. Bagdád reaguje na pokles cen zvýšením těžby a o to samé se snaží Írán. Podle jeho vlády by se na jeho trh navíc mohly vrátit velké ropné společnosti a to bude dále zvyšovat tlak na růst těžby.

Existují samozřejmě i rizika, která na cenu ropy působí opačně. Mezi ně patří zejména geopolitické tenze. Ty vzrostly hlavně poté, co začaly ruské útoky v Sýrii. Rusko samo přitom trpí kvůli nízkým cenám ropy a jeho současné kroky oslabují pozici Saúdské Arábie. Ta má proti Rusku jedinou zbraň a tou je její zvýšená těžba. Vysocí představitelé Saúdské Arábie se v posledních měsících několikrát setkali se zástupci ruské vlády a to samé učinili Íránci. Plány, které má Kreml na Blízkém východě, jsou ale nejisté. Ruské kroky každopádně pomáhají americkým těžařům, ale tato pomoc není dost významná na to, aby je zachránila od pádu do propasti.

Autorem je Andrew Critchlow.

Zdroj: The Telegraph




Čtěte více:

ZEW ukázal měnící se sentiment v Německu; Britové očividně s růstem sazeb ještě vyčkají
13.10.2015 17:56
Dnešní den byl poměrně prázdným z hlediska významných makrodat vyjma n...
Technická analýza - Dolar u silné technické hodnoty 1,1400 EURUSD využívá Fibonacciho a brání se euru
14.10.2015 9:18
EURUSD: Měnový pár se dnes pohybuje nad hladinou denního pivotu na 1,...
Český běžný účet platební bilance: Jen lehké mínus díky slabým dividendám
14.10.2015 10:27
V srpnu skončil běžný účet platební bilance jen ve velmi mírném defic...
Čína - Spotřebitelskou inflaci drží služby, ceny v průmyslu padají 43. měsíc v řadě
14.10.2015 11:11
V brzkých ranních hodinách dnes byla zveřejněna data o cenovém vývoji ...

Váš názor
  •  
    16.10.2015 20:08

    http://uniebs.cz/informujeme/183-zarizeni-pro-uprchliky-nikdy-jsem-si-nemyslel-ze-jako-policista-budu-prozivat-t
    el mrcoch
    •  
      16.10.2015 20:16

      To je otázka na ministra vnitra nesouvisející s migranty.
      Velkamedvědice
  • na seznamu vulgarnich slov...
    16.10.2015 19:12

    by melo byt slovo Kalka.
    KALorie KApka
  • Slovy Milose Zemana
    16.10.2015 17:25

    Nakonec je vsechno, mile deti, uplne jinak.
    Mezernik
  • Ještě chvíli, Kalko,
    16.10.2015 16:08

    zvýrazňuj písmena NEC a Patria sáhne po cenzuře v abecedě. Zvaž riziko, že by chtěl někdo s tebou řešit dépéhá nonverbálními prostředky.
    kadanfm
  •  
    16.10.2015 16:02

    ... ten obrázek vypadá jak ztopořený úd.
    ☺lolek☺
    • tak já
      16.10.2015 16:03

      ....tam vidim něco jako Krakonoše kráčícího a z pohledu zezadu.
      db
  •  
    16.10.2015 15:27

    ... tož, nezkomolený zkuomanec by právě zařazen mezi vulgární výrazy. Patria vivat.
    ☺lolek☺
  • acotohle
    16.10.2015 13:25

    Protiamerické nálady mohou nyní růst i kvůli státní propagandě, vůči které nejsou ani jinak cyničtí Rusové nijak zvlášť odolní. Ruské televizní kanály nyní vlastně vysílají jedno a to samé – v podstatě všechny problémy, kterým Rusko dnes čelí, jsou odrazem sporů s Američany. A téměř všechny domácí nepokoje jsou vyvolány americkými tajnými službami. Lev Gudkov z Levada Analytical Center shrnuje všeobecně rozšířený postoj následovně: „Amerika nás chce zničit, ponížit a vzít nám naše přírodní zdroje.“ Nikdo se ale podle něho neobtěžuje s vysvětlováním, proč by si to měly Spojené státy skutečně přát. Invaze na Krym rozdělila řadu ruských přátelství i rodin. Gudkov říká, že on sám se cítil jako „Žid v hitlerovském Německu“, když proti ní protestoval. Má ale Kreml nějakou ucelenou strategii? Řada ruských liberálů, se kterými jsem hovořila, tvrdí, že ne. Putin a jeho blízcí se podle nich jen potácejí od jedné krize do druhé. Jak jinak vysvětlit třeba zákaz dovozu potravin ze zahraničí, který zvedl domácí inflaci? Nebo invazi na Krym, která jej zbavila velké části turistů a Moskvu zatížila značným objemem nových závazků?
    ..
  • Navrhuji
    16.10.2015 9:54

    trochu ovládat emoce. Je jisté, že tato komunita je nesmiřitelně rozdělená na zastánce USA a jejich geopolitiky a obhájce Ruska. Svět však není černobílý. Můj názor je, že USA v posledních letech příliš neomaleně začali používat svou vojenskou sílu a moc na prosazení svých, zejména ekonomických zájmů všude ve světě, což se zhusta přestalo líbit bývalé světové velmoci Rusku a tak se vzepřelo. (btw. taky Číně a dalším zemím). Kdyby v Rusku dnes nebyl Putin, byl by někdo jiný. Nálepkovat Rusy bolševikama a komunistama je moc plytké - v Ruském parlamentu (obraz orientace obyvatelstva) je míň komunistů než v našem parlamentu a taky si neříkáme, že jsme komunistická země. Je myslím načase rozlišovat, že Rusko dávno není komunistické SSSR, stejně tak jako nejsou VB a Francie koloniální mocnosti. Kdyby USA trochu ustoupili ze svého arogantního a bezohledného chování a uznaly, že i jiné země mají stejné právo mít oprávněné geopolitické zájmy, kdyby se nesnažili manipulovat vším včetně OSN, kdyby všem násilím nevnucovali své vidění správného společenského řádu a své kulturní hodnoty, možná by se i jiné země přestaly tak ježit a spory by se mohly řešit smírně na půdě OSN. Když USA neustoupí, i když to zní strašně, bude válka.
    hb
    • Re: Navrhuji - Ovládání emoci...
      16.10.2015 13:54

      A ty si zase pleteš emoce s protesty logicky smýšlejících lidí kteří odmítají být oblbování a masírováni lživými informacemi vypouštěnými ruskými medii jako o připojení Krymu, o ruských dobrovolnících na Ukrajině, kteří tam bojují již přes rok bez podpory Ruska, o zbloudilých ruských vojáků nebo sestřelení civilniho letadla, které nejdříve sestřelili Ukrajinci a potom když se provalila Pravda tak za to můžou dispečéři, že tam to letadlo pustili. A ted' o ruských letadlech bombardujících IS v region kde žádní bojovníci IS nejsou a sám Putin přiznává, že jeho prioritou je boj na podporu svého přítele Asada proti jeho odpůrcům. Z tvého psaní je patrné že těmi emocemi, ze kterých osočuješ jiné podléháš především ty.
      ..
      •  
        16.10.2015 14:43

        Důležité není, co říká Rusko do médií, ale co reálně koná. Když k tobě přijdu a řeknu ti popravdě, že tě chi nakopnout a nakopnu tě, bude tě to bolet míň, než když k tobě přijdu, řeknu ti, že ti nechci nic udělat a přesto tě nakopnu? Ruské lhaní může být nesympatické, ale je to především hra pro domácí diváky, kteří mají ruské volební právo. My zvenku, bychom měli hodnotit praktické činy. Nakopnutí je jen příklad, aby tu někdo z toho neudělal např. anexi Krymu.
        kadanfm
    • Re: Navrhuji a já zase navrhuji....
      16.10.2015 12:59

      aby ses zamyslel a po pravdě si přiznal, kde by ten svět dnes byl, kdyby Rusko a Putin disponovali takovou vojenskou silou a technologii jakou disponuje a má k dispozici USA a naopak USA byla na tom tak jako dnešní Rusko. To by celý svět dopadl jako nedavno Krym. Ušetři se ale svoje komentáře - jen se zamysli. Věšina lidí s IQ nad 100 to určitě ví a dovede si to představit. To je každému jasné.
      Klkl
    • Re: Navrhuji
      16.10.2015 11:23

      Jen jestli nepodléháš vlasstním šablonám. Za bolševika jsem byl označen já, nikoho jsem tak neoznačil. O pádu Ruska jsem nepsal nikdy, sprostá lež. Jen se vysmívám pádu dolaru a Usa. Agresivní část politiky UISA jsem nikde nikdy neobhajoval. Zajímalo by mě, co konkrétně jsem dnes napsal dle nějaké šablony v rozporu s realitou.
      Velkamedvědice
      • marně
        16.10.2015 14:24

        hledám důvod tvé odmítavé reakce VM a nenašel jsem ho. Reakce se šablonou a nickem .. podle mne patřila hb, nikoliv tobě VM. Že jsou občas reakce amíků možná i přehnané bych souhlasil, ale bez nich by byl svět mnohem horší. A s tím, že jsou rusové stále nakaženi komunismem rozhodně souhlasím.
        lime
        • Re: marně
          16.10.2015 15:00

          ....bez amíků by byl svět mnohem horší? .....ne, svět by byl mnohem lepší, kdyby se usa svou velmocenskou politikou nesnažily ovládnout vše, co vyhovuje jejich zájmům, celoplanetárně....světový četník si jen těžko zvyká na to, že jsou i tací, kteří nechtějí skákat tak, jak oni pískají...
          keris
          • Keris
            16.10.2015 15:07

            Spojené státy jsou imperialistická velmoc, která se hrubě vměšuje do vnitřních záležitostí Sovětského svazu na celém světě.... o)
            Velkamedvědice
          •  
            16.10.2015 15:04

            Kdo si myslíš, že by zaplnil mocenské vakuum po Američanech. Hlavně na mě nezkoušel sluníčkářský kydy o tom, že by jako každý stát hleděl jen sám na sebe a všude by zavládl mír...
            ..
            •  
              16.10.2015 15:15

              ....jaké zaplnění mocenského vakua? co to meleš, tím jen přiznáváš to, co usa pro své zájmy dělají - s.rou se do všeho, co jim nevyhovuje, a to takovým způsobem, že pod záminkou exportu demokracie likvidují legitimní vlády států, členů osn ...co je jim po tom, jestli kaddáfí v libyi je takový či jinaký, husajn, dnes asad a mnoho dalších....nakonec i akce proti legitimně, nota bene plebiscitem zvolenému českému prezidentovi vycházejí z jednoho místa, že....
              keris
              •  
                16.10.2015 15:28

                Ano američané uplatnují velmocenskou politiku ve velké části světa, ale jen sluníčkářský bIb si může myslet, že jsou v tomto směru jediní a že by je nikdo rychle nenahradil. Států s podobnými choutkami je stále dost. Rusko, Čína, lokálně Írán a Saudská Arábie. Samé lepší volby.
                ..
                •  
                  16.10.2015 15:41

                  ....můžeš uvést příklad, kdy by se např. rusko snažilo uplatnit svůj vliv na tisíce km od svých hranic? můžeš mě poučit, proč se např. usa nesnaží zlikvidovat středověký režim saúdské arábie?....jen zaslepený blb si tyto a další otázky nepoloží..mezi ně zcela nepochybně patříš..
                  keris
                  •  
                    16.10.2015 15:50

                    Tak třeba Sýrie je od ruských hranic nejméně 1000 km, Podněstří je od ruských hranic také několik set km. Sovětský svaz dokud měl k tomu sílu uplatnoval svůj vliv na Kubě v Angole, ve Vietnamu... To ti nestačí. A američani se nesnaží zlikvidovat režim v SA protože jim to vyhovuje. Prostá velmocenská politika. Nějaký složitější dotaz nemáš?
                    ..
                    •  
                      16.10.2015 16:06

                      ...o sovětském svazu není řeč.....to je minulost, pakliže jsi si nevšimnul.....v sýrii jsou rusové na žádost legitimního představitele země prezidenta asada, na rozdíl od amíků které tam nikdo nezval.....a že režim v sa jim vyhovuje, to je mi jasné...režimy, které jim nevyhovují, likvidují na celém světě....kdo jim dal k tomu právo či mandát?
                      keris
                      •  
                        16.10.2015 16:25

                        ... minulost? Inuž, Libye je taky minulost, a taky o ní poŕád kvákáš.
                        ☺lolek☺
                      • Keris
                        16.10.2015 16:15

                        Jak minulost? Jednak tam válčili i přímo rusové a jednak rusové se stali legálními nástupci SSSR se všemi jeho závazky, právy a povinostmi. Nemůžeš historii ořezat na 4 pislední války proti bývalým vlastním rrpublikán.
                        Velkamedvědice
                      •  
                        16.10.2015 16:14

                        Ptal ses kde Rusko uplatnuje svůj velmocenský vliv. Jmenoval jsem Sýrii a ty mi vysvětluješ důvody. Mimoto Asad není legitimní vládce (aspoň ne pro vládu ČR, která tě v mezinárodních vztazích zastupuje.) A závěrem bych zmínil putinova slova o tom, že rozpad SSSR byl největší tragédie 20.- století. což by ti mělo napovědět, kam Rusko směřuje, ale stejně nenapoví neb jsi zabednění bolševik, co mentálně ustrnul v dobách studia na VUMLu.
                        ..
                        •  
                          16.10.2015 16:26

                          ...kdo je legitimní vládce sýrie? resp. představitel této země?....amíci tam už někoho dosadili či jak? ....co se do toho rusové -opakuji na žádost legitimní vlády-vložili, se ten asad zase rýsuje čím dál zřetelněji....k nesmírnému vzteku světového četníka, který 4 roky ve dne bombardoval skaliska a v noci shazoval zbraně a zásoby...těm povstalcům...bojovníkům isilu..
                          keris
                          •  
                            16.10.2015 18:16

                            kdo je legitmní vládce Sýrie nevím, pochybuju, že to někdo u nás ví. Ptáš se dobře, ale na špatném místě. O tom koho uznáváme za legitimního vládce rozhoduje vláda. Asad to není tvůj argument je ovšem lichý i tak, priotože do Moldávie rusáky nikdo nezval a stejně tam smrdí. Tudíž ruský imperialismus je dokázán.
                            ..
                          •  
                            16.10.2015 16:27

                            ... Asad je legitimní asi jako Gottwald či Husák.
                            ☺lolek☺
                            •  
                              16.10.2015 16:45

                              ....můžeš nějak zpochybnit legitimnost gottwalda či husáka? co si představuješ pod takovýmto pojmom legitimnost? /parafráze mjr. terazkyho/...pakliže ne, je asad legitimní prezident sýrie
                              keris
Aktuální komentáře
26.12.2024
6:04Investiční výhled 2025: Strategie  
25.12.2024
18:09„Peníze“ a akcie – model a realita od Číny až po USA
16:02Ekonomika eurozóny v příštím roce: Pomalý růst a snížené odhady
13:49Muskův vliv v Trumpově administrativě vyvolává kontroverze. Nyní si vzal na mušku Fed
6:39Investiční výhled 2025: Solidní ekonomický růst, ECB s pevnější cestou než Fed  
24.12.2024
18:10Sektorové valuace – zajímavosti a extrémy
15:21Dalyová předpovídá novou éru produktivity. AI mění pravidla hry
13:04Kaplan: Fed pravděpodobně nepůjde níže bez toho, aby nastal výraznější pokles v inflaci
6:25Investiční výhled 2025: Politika zůstává ve středu dění, kroky nastupující americké vlády podstatně ovlivní rok 2025  
23.12.2024
22:01Trhy v poklidu míří do svátečního týdne  
18:24Upraven o očekávaný růst zisků, americký trh je vlastně levný…
17:02Vánoční a novoroční burzovní kalendář: Jak se bude obchodovat během svátků?
17:02Dominik Rusinko: Německo v krizi. Kdy se vyléčí nemocný muž Evropy?
16:47ČNB: Bankám za tři čtvrtletí stoupl čistý zisk o desetinu na 91 miliard Kč
16:41Akcie jsou zasaženy po poklesu spotřebitelské důvěry v USA. Řetězec Nordstrom míří do soukromých rukou rodiny zakladatelů  
16:30Zaostávání evropských inovací a technologií - příčina ve velké ochraně zaměstnanců?
14:35Investiční výhled 2025: Zhodnocení roku 2024  
13:01Týdenní výhled: Rebalance Nasdaqu 100 a S&P 500. Padá Evolution, něco si přej  
11:00Čínští výrobci elektromobilů narazili na celní zeď EU. Podíl na evropském trhu klesl na nejnižší hodnotu od března
10:53Důvěra v českou ekonomiku v prosinci klesla u podnikatelů i spotřebitelů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data