• Na rovinu, jak ve výsledcích za F3Q15, tak ve výhledu pro F4Q15 nespatřujeme prakticky nic, co by zavdávalo na -4 % reakci trhu (a už vůbec ne na -9 %, které jsme nakrátko viděli po výsledcích v after-marketu).
• Hned na úvod je příhodné zdůraznit, že během toho kterého produktového cyklu není u Applu ničím neobvyklým, že se trh po počátečním překvapení překotně snaží doběhnout v očekáváních realitu, načež se nechává pravidelně unést svým vlastním přehnaným očekáváním. Reakce trhu na kvartální výsledky se pak s blížícím se koncem produktového cyklu poměrně často odehrává v režii „vystřízlivění“.
• A to tentokrát per se ani nezklamal! Tržby/EPS ovšem překvapily jen o 1, resp. 2 %, přičemž ve F1Q15 to bylo 10/18 % a ve F2Q15 4/8 %.
• Dle našeho názoru obavy nejsou namístě. Na rekordní F1Q a F2Q plynule navazuje rekordní F3Q, který dále potvrzuje robustnost probíhajícího produktového cyklu, zejména na méně saturovaných rozvíjejících se trzích v čele s Čínou (mimochodem, tato věta je téměř doslovným přepisem charakteristiky výsledků za F2Q15, viz. : F2Q15).
• V některých ohledech byl F3Q15 ještě silnější než F2Q15 (potažmo F1H15). Týká se to zejména akcelerace růstu tržeb na +33 % yoy (ex-FX cca +40 % yoy) z +27 % yoy ve F2Q15 a +30 % yoy ve F1Q15. Robustnost stávajícího produktového cyklu, jehož alfou a omegou je iPhone 6/plus, je tedy prozatím nedotčena.
• Na trhu se již přesto vynořují (tradiční) obavy o (produktovou) budoucnost Applu, které jsou dané o něco slabším než očekávaným počtem prodaných iPhonů a lehce slabším výhledem pro tržby ve F4Q15 (49-51 mld. USD vs tržní konsenzus na úrovni 51 mld. USD). Domníváme se, že právě tyto obavy, které jsou z našeho pohledu do velké míry neopodstatněné, pak diktují reakci trhu.
• iPhonů se ve F3Q15 prodalo 47,5 mil. (+35 % yoy vs +40 % yoy ve F2Q15), zatímco tržní odhady směřovaly do pásma 48-49 mil. kusů. Mírné zvolnění meziročního tempa růstu prodejů ovšem více než kompenzoval nárůst průměrné prodejní ceny (ASP – average selling price), o nějž se pak mohl opřít i nárůst celkových tržeb. ASP narostla meziročně o 99 USD na 660 USD, a to i přes -24 USD měnové vlivy! Tržby z prodeje iPhonů tak ve finále rostly 59 % tempem ve srovnání s +55 % ve F2Q15. O poznání rychlejší růst tržeb ve srovnání s prodeji v kombinaci s rostoucí ASP jen potvrzují, že produktový mix zůstává vychýlen směrem k dražším verzím hardwaru, rozuměj iPhonu 6/plus, což má blahodárné dopady na profitabilitu podnikání. Objem zásob v distribuční síti klesl během kvartálu o 600 tis. kusů, načež klesl na spodní hranici cílového pásma 5-7 týdnů poptávky. Nebýt tohoto poklesu, mohlo být headline číslo ještě o poznání blíže tržnímu konsenzu.
• Regionální pohled na skladbu růstu je ještě potěšitelnější, když prodeje na stěžejním čínském trhu vzrostly navzdory tamním makro-turbulencím až o 87 % yoy. Čínský trh se smartphony přitom rostl jen o 5 %! Prodeje v Indii přidaly +93 % yoy; v Japonsku rostly 5x rychleji než trh; v Korey se zdvojnásobily, i když tamní trh klesá; v Západní Evropě narostly o +30 % yoy (trh +7 % yoy).
• Výše uvedené poukazuje na to, že iPhone 6/plus ukusuje stále více z tržního podílu Androidu, což je také jeden z důvodů, proč prozatím nesdílíme tržní obavy o budoucnost iPhonu. Stále přitom platí, že velká část zákazníků hlavně na rozvíjejících se trzích je u iPhonu nově. Navíc, pro upgrade přístroje se doposud rozhodlo jen 27 % stávající uživatelské základny (služba iTunes registruje přes 800 mil. zákaznických účtů) známé svou loajalitou ke značce. Nynější produktový cyklus je tak nejenom robustní, ale nejspíš i dlouhotrvající, načež by měly upgrady posléze zasáhnout i navazující produktové cykly v čele s iPhonem 6S/plus, který by měl být představen již v září.
• Sérii úspěchů prodloužil segment Maců. Poté, co si připsal +9 % yoy na prodejích i tržbách, opět výrazně překonal globální PC trh s -12 % yoy (dle odhadu IDC). Růst v segmentu se opírá o laptopy v čele s updatovanými modely MacBook Pro a MacBook Air. Na úspěchu se opět výrazně podílí Čína s +33 % yoy (tamní trh s PC dle odhadu Gartner -4 % yoy). Zásoby v distribuční síti přitom klesly pod cílové pásmo 4-5 týdnů poptávky.
• Pokles v segmentu iPadů naproti tomu neustává. Mimo delšího životního cyklu iPadů ve srovnání s iPhony je na vině kanibalizace prodejů mezi jednotlivými produktovými liniemi. Ta je daná tím, že „rostoucí“ iPhone a „zmenšující se“ MacBook Air jsou stále dokonalejšími substituty iPadu, navíc s univerzálnější funkcionalitou. Nerad se opakuju, ale musím opět pripomenout, že akcionáře to až natolik trápit nemusí, neboť jak iPhone tak v omezené míře MacBook nesou vyšší hrubou marži než iPad. Prodeje iPadů tedy klesaly již šestým kvartálem v řadě, tentokrát o -18 % yoy na 10,9 mil. kusů (ve F2Q15 -23 % yoy) oproti tržnímu konsenzu na úrovni 11,1 mil. kusů.
• Segment služeb (iTunes, App Store, iCloud, iBooks, Pay, Music, atd.) s +12 % meziročním nárůstem tržeb má za sebou historicky vůbec nejlepší čtvrtletí. Co do objemu tržeb tak již předstihl i iPad. Pořadí jednotlivých segmentů dle objemu generovaných tržeb letos prošlo několika výraznými změnami a nyní je následovné: 1) s velkým náskokem (>60 % podíl) vede iPhone; 2) Mac; 3) Služby; 4) iPad; 5) Other.
• Co se týče segmentu „Other“, v rámci něho budou reportovány tržby z prodeje Watch (ty započaly v dubnu 2015, tj. ve F3Q15), nikoliv však objem prodeje. Absolutní nárůst tržeb v tomto segmentu činí cca 950 mil. USD qoq. Slovy managementu* „…Apple Watch jsou podepsány pod více než 100 % růstu v segmentu“, když jsou součástí segmentu i klesající prodeje iPodů. Pokud budeme pro zjednodušení počítat s tím, že celých 950 mil. USD připadá na Watch, přičemž ASP by se dle našich odhadů měla pohybovat poblíž spodní hranice cenového rozpětí (tj. 350 USD), pak by společnost ve F3Q15 prodala zhruba 2,5 mil. hodinek, což je dosti hluboko pod (opět přehnanými) tržními odhady na úrovni 3,5-5 mil. kusů. Náš pohled na tuto novou produktovou kategorii se ovšem ani tak nemění, neboť v projekcích pro FY15 v této chvíli počítáme s cca 7 mil. prodaných hodinek s ASP na úrovni cca 350 USD. Takhle definovaná produktová kategorie by pro představovala jen zhruba 1 % celkových tržeb. Pokud by bylo tempo prodeje ve F4Q15 shodné s F3Q15, k našemu odhadu by ve finále chybělo zhruba 700 mil. USD, což je zanedbatelných cca 0,3 % z celkových tržeb.
• Do celkového obrazu o podnikání nám ještě chybí střípek v podobě profitability. Tady se nic zásadního neděje, jak jsme už zmínili výše, produktový mix, který se s představením nových modelů 6/plus vychýlil výrazně ve prospěch dražších verzí hardwaru, má na profitabilitu pozitivní dopad. Hrubá marže dosáhla i přes nepříznivé měnové vlivy úrovně 39,7 % (+30 bps yoy) a lehce tak překonala výhled v intervalu 38,5-39,5 %.
• V oblasti profitability vidíme v nejbližší budoucnosti také největší potenciál relativně k tržnímu konsenzu, který dle našeho názoru prozatím v plné míře neodráží nadcházející produktový cyklus tažený iPhonem 6S/plus (s představením počítáme tradičně v září). S cyklus, který tradičně nepředstavuje nový „form factor“, „pouze“ vylepšení stávajícího hardwaru, má totiž obvykle pozitivní dopad na nákladovou strukturu výroby. Jinými slovy, jednotkové výrobní náklady během S cyklu klesají, načež dochází k nárůstu hrubé marže. Starší verze hardwaru (v tomto případě iPhone 6/plus) se navíc posouvají níže po cenové křivce a tím pádem rozšiřují svůj cílový trh i na méně movité skupiny spotřebitelů.
• Po dlouhém výčtu pozitiv je férové zmínit i největší riziko, které spatřujeme ve vysoké srovnávací základně, která je poplatná úspěchu stávajícího produktového cyklu. Meziroční srovnání bude obzvláště obtížné ve F1Q16 (kalendářní 4Q15), neboť loni představil opravdu neuvěřitelná čísla (např. 74,5 mil. prodaných iPhonů!).
• Výhled pro F4Q15 počítá s tržbami v rozmezí 49-51 mld. USD (kons. 51 mld. USD) a hrubou marží na úrovni 38,5-39,5 % (kons. 39,1 %).
• Provozní cash flow dosáhl výše 15 mld. USD! Prostřednictvím dividend (3,1 mld. USD) a zpětného odkupu akcií (cca 10 mld. USD) bylo akcionářům vyplaceno 13 mld. USD! Přesto společnost ukončila F3Q15 s rekordními hrubými hotovostními zůstatky na úrovni 203 mld. USD (přes 35 USD na akcii gross)!!!
• Ze schváleného kapitálového plánu bylo do konce F3Q15 použito cca 126 mld. USD (z celkově schváleného objemu 200 mld. USD, z toho 140 mld. USD na zpětný odkup akcií), z toho 90 mld. USD na zpětný odkup akcií. Dostupný arzenál na zpětný odkup akcií tak nyní čítá 50 mld. USD, což by při aktuální ceně akcií (cca 125 USD) stačilo Applu k odkupu zhruba 7 % emitovaných akcií s odpovídajícím nárůstem EPS.
• Výsledky vnímáme pozitivně, nespatřujeme žádný relevantní důvod pro negativní tržní reakci. Korekci bychom tedy využili k navýšení pozic. Akcie zůstávají v seznamu DIP s nezměněným doporučením koupit. Cílová cena doznala pouze kosmetického vylepšení na 154 USD (ze 152 USD) díky probíhajícímu programu zpětného odkupu akcií.
*CEO Cook navíc uvedl, že červnové prodeje Watch byly dokonce lepší než v květnu/dubnu, což implikuje, že nedávné poplašné zprávy o prudkém ochlazování poptávky uveřejněné v mnoha více či méně respektovaných médiích se nezakládají na pravdě.