, a poslední rok vedou cenovou válku, do které se chystá zapojit i Oracle.
Ve svém prohlášení z 22. června to ohlašuje, že začne nabízet určitou formu Oracle Cloud Platform jako novou službu pro vývojáře, aby byly schopni jednodušeji rozšířit a integrovat svoje cloudové aplikace pro své klienty nebo za jinými účely. Kompletní nabídka se skládá z 24 jednotlivých služeb.
Oracle v tomto segmentu roste velmi rychle. V posledním čtvrtletí Oracle prodal tohoto řešení za 426 mil. USD, což je o 200 % meziročně více. Navíc je to nejvíce napříč odvětvím, žádná jiná firma neprodala tolik za stejné období jako Oracle.
Oracle navíc plánuje nabídnout svoje zařízení za desetinu ceny co . To odstartuje další vlnu snižování cen základních cloudových služeb. Být jedničkou na tomto trhu je dozajista lukrativní postavení, když IDC očekává, že hodnota tohoto trhu se vyšplhá na závratných 128 mld. USD do roku 2018 s meziročním růstem 23 %.
Pro Oracle dává smysl agresivně zaútočit s nízkými cenami základních služeb cloudu, získat co největší tržní podíl a pak se později pokusit prodat již stávajícím zákazníkům další služby s vyšší přidanou hodnotou.
Oracle má navíc eso v rukávu, kromě cloudových služeb je předním vývojářem svých databází a vlastníkem technologie Java. Což se může projevit jako výhoda proti rivalům, kteří musí platit poplatky právě Oracle za využívání těchto technologií. Tudíž je nákladovost Oracle a jeho konkurentů rozdílná. Například je klientem Oracle a platí mu poplatky, aby na základě technologie Oracle bylo schopné postavit své vlastní produkty.
Druhou stranou mince agresivní cenové politiky je tlak na pokles marže. Oracle je navíc v situaci procesu přechodu na obchodní model založený na předplatném v jehož důsledku odkládá generování tržeb do budoucna. Což také přikládá tlak na marži. Na druhou stranu Oracle tlačí čas, později získávat klienty od nebo od bude velmi náročné a pracné.
, a další investují do velkých datových center, což jim umožní nabídnout ještě nižší cenu, což může řadu firem přesvědčit o outsourcovaní základních služeb ven ze společnosti. To ovšem bude znamenat zvyšování kapitálových výdajů společností a snižování jejich profitability. utratil za datová centra 5,5 mld. USD a dokonce 9,7 mld. USD.
Klíčem k budoucímu úspěchu tak stále pravděpodobně zůstává strategie získání maximálního tržního podílu a “zamknutí” klienta v té dané či oné technologii, tak aby pro něj nedávalo smysl odejít a následně si eventuálně pořídil další služby a produkty od dané společnosti, které budou spolupracovat.
Zdroj: Bloomberg, firemní data