Včera po závěrečném hvizdu z amerického akciového trhu představil své hospodářské výsledky poskytovatel solárních služeb SolarCity. Upravená ztráta na akcii ve výši 1,47 USD zaostala i za již tak „červeným“ konsensem očekávaných -1,27 USD. Provozní ztráta propadla až na 120 mil. USD z 55,3 mil. USD v předchozím roce. Instalovaný výkon panelů pak sice meziročně vzrostl o 70 % na 176 MW, nevešel se však ani do samotnou společností vytyčeného cílového pásma 179 – 194 MW. Akcie tak dnes klesají o 8 %.
Trh však SolarCity trestá možná až příliš tvrdě. Nabízí se totiž hned několik pozitivních zpráv, které zveřejněné výsledky odhalily. Prvně se zastavme u instalovaného výkonu. Ten se do stanoveného pásma neprokousal v důsledku zpoždění instalace komerčních zakázek (namísto 44 MW tak ve 4Q bylo připojeno pouze 28 MW). Klíčové je v tomto směru ono kouzelné slůvko zpoždění. Z celkového rozdílu (16 MW) totiž byly zrušeny pouze zakázky v objemu 2 MW, zatímco zbytek instalace bude přesunut do prvního pololetí letošního roku. K instalovanému objemu ještě jedna poznámka. Hodnota z dodatečného instalovaného výkonu (incremental value) klesla druhým čtvrtletím v řadě a dosáhla 1,46 USD. Pro trh se samozřejmě jedná o negativní signál, na druhou stranu je na místě zmínit, že příčinu lze hledat především ve vychýlení v rámci produktového mixu. SolarCity své solární služby dělí v poměru 80/20 mezi rezidenční a komerční projekty, ve čtvrtém čtvrletí se však poměr odklonil více směrem ke komerčním projektům s horším naceněním. V letošním roce má však v tomto směru dojít k vychýlení poměru blíže k rezidenčním zákazníkům (domácnosti), kteří přináší stabilnější růstový vývoj (ve 4Q instalovaný výkon stoupl o 110 % na 146 MW), a také vyšší čistou současnou hodnotu. Rezidenční klientela pak pro společnost představuje oblíbenou skupinu ještě z jednoho důvodu. Velký úspěch u ní slaví v říjnu spuštěný program MyPower (ve 4Q zodpovědný za 30 % veškerých rezidenčních objednávek), v jehož rámci SolarCity nabízí zákazníkům půjčky na financování instalace panelů. Za poskytnuté úvěry pak klientům účtuje 5 - 5,5 %-ní úrok. Skrze úvěry na vlastní produkty tak společnost stimuluje nejen koncovou poptávku po samotném soláru, ale generuje také finanční zisky.
Další pozitivum je patrné při pohledu na objednávkovou knihu. Ta ve 4Q registrovala meziroční nárůst objednávek o 103 % na 206 MW. SolarCity tak věří, že v letošním roce zapojí solární panely s celkovou výkonností 0,92 - 1 GW (loni 790 MW). Je tedy patrné, že růstové vyhlídky (lépe řečeno cíle společnosti) jsou jednoznačně neskromné. Dokládá to i další potvrzený závazek, a to navýšit počet zákazníků do poloviny roku 2018 na 1 mil. Koncem roku si společnost mohla odškrtnout ani ne pětinu z tohoto počtu (190 tis.), což je však pořád dvakrát vyšší hodnota, než o dvanáct měsíců dříve. K naplnění odvážného cíle navíc společnost potřebuje růst počtu zákazníků tempem „pouhých“ 60 % ročně.
Od produkce k finančním číslům
Tvrdá data produkce máme za sebou a nyní se podívejme na samotná finanční čísla. Tržby meziročně stouply o 51 % na 49 mil. USD. V oblasti nákladů pak společnost těží z jedné občas opomíjené skutečnosti spjaté se solárním byznysem. Ten je totiž i přes značný pokrok stále v plenkách, což do budoucna znamená minimálně jedno pozitivum – jakožto technologie bude postupně snižovat své náklady. To se ostatně SolarCity daří, když celkové náklady přepočtené na watt klesly y/y o 9 % na 2,86 USD. Na druhou stranu hrubá marže (38 %) meziročně i mezikvartálně klesla, což je zásadním škraloupem na snaze zefektivnit výrobní proces. Nyní se dostáváme k provozním číslům, které lze beze zbytku označit za kámen úrazu čtvrtého čtvrtletí. V úvodu zmiňovaný provozní zisk (-120 mil. USD) zahučel do hlubokého záporu v důsledku výrazně rychlejšího růstu nákladů. Více než dvojnásobně stouply náklady na prodej a marketing, které společnost ospravedlňuje tvorbou lepší prodejní infrastruktury. Přidaly se také vyšší výdaje na R&D a administrativu. Celkově tak provozní náklady stouply na 135 mil. USD. Samotný výsledek investic do prodejní infrastruktury, která má dopomoci tvorbě dostatečně široké klientské základny, je pak už z povahy samotného „salesu“ značně nejistý. Pro první čtvrtletí letošního roku pak společnost počítá se ztrátou na akcii v rozmezí 1,65 – 1,75 USD, především v důsledku vyšších provozních nákladů (mají se posunout do pásma 148 – 156 mil. USD). Instalovaná kapacita má dosáhnout 145 až 170 MW.
Celkově tak výsledky přinášejí dva klíčové závěry. SolarCity má velmi atraktivní růstový potenciál. Otázkou však zůstává, kdy se investor může kladných hospodářských výsledků dočkat, tedy kdy růstový profil poskytovatel solárních služeb přetaví v takříkajíc „prachy na dřevo“. Prozatím nestabilizovaná hrubá marže (měla by se v 1Q pohybovat v pásmu 37 – 42 %) a rostoucí provozní náklady nezbytné k oslovení potřebných zákazníků brzkému happyendu nenahrávají. Na druhou stranu SolarCity představuje svým profilem přece jen pořád ještě start-up a klíčovou roli tak hraje růst klientské báze a tržeb.