Včera večer po uzavření amerického trhu společnost Motors oznámila svoje výsledky za 4. kvartál roku 2014. Ještě než začnete s čtením výsledků, můžete si přečíst preview.
Trh od ikonické společnosti vlastněné zakladatelem Paypalu a dalších cutting-edge projektů Elonem Muskem očekával zisk na akcii (adj. EPS) ve výši 0,31 USD. ovšem předvedla ztrátu -0,13 USD (-139 % yoy) na jednu akcii. I pro Teslu to mohlo být překvapením jak špatně se jí ve 4Q povede, protože guidance samotné společnosti pro daný kvartál hovořilo o zisku 0,325 USD na akcii.
Na bázi GAAP byl výsledek ještě horší, když firma ztrácela -0,86 USD na akcii a celkově 108 mil. USD. Za celý rok byla čistá ztráta rovna -2,36 USD na akcii.
Ani tržby nedokázaly zvednout investorskou náladu, když zaostaly za očekávaným výsledkem 1,22 mld. USD o celých 10 % na 1,09 mld. USD (+44 % yoy; proti 3Q +18 %). Nutno na druhou stranu říci, že tržby během 8 kvartálů dokázala zdvojnásobit a zaznamenala čtvrtý mezikvartální růst tržeb v řadě.
během 4Q14 prodala 9 834 vozů. Za celý rok 2014 prodala 28 713 kusů svých vozů z toho 55 % bylo doručeno zákazníkům v Severní Americe. Meziročně objem objednávek v tomto regionu vzrostl, zatímco objem dodaných vozů spíše stagnoval, když se soustředila i na zásobování regionu Asie/Pacifik, kam vstoupila a je to tak první rok, kdy doručuje vozy i tam.
Průměrná prodejní cena Modelu S nadále rostla během 4Q, ale ne tolik, jak společnost očekávala hlavně kvůli pozdnímu představení Modelu S typ P85D, silnému dolaru a odkladu implementace funkce autopilota.
dosáhla hrubé marže ve výši 27,36 %, což je hodně podobný výsledek jako ve 2Q, ale horší než ve 3Q. Za celý rok hrubá marže vzrostla na 27,57 % což je o skoro 5 % více než v roce 2013.
Cashflow z operativní části bylo v záporu 86 mil. USD. Hlavním důvod byl primární růst zásob (aut připravených na přepravu k zákazníkům). Kapitálové výdaje dosáhly částky 369 mil. USD.
Výhled pro rok 2015
Firma očekává, že bude schopná dodat 55 000 vozů modelu S a X, což by mělo znamenat v případě splnění růst o 70 %. Produkce v prvním čtvrtletí se odhaduje na 10 000 vozů, což je nižší číslo než je obvyklé kvůli kratšímu čtvrtletí a týdenní odstávce pro odpočinek zaměstnanců a hlavně přenastavení, seřízení nebo opravu výrobní linky.
Ve 1Q15 firma očekává, že hrubá marže zůstane okolo 26 % v případě, že americký dolar nebude nadále posilovat. na posilování resp. oslabování lokálních měn tratí, ceny zvedla jen o polovinu rozdílu, který způsobil měnový kurz. doufá, že koncem roku 2015 dosáhne marže na modelu S okolo 30 %, stejný cíl má s modelem X, jeho marže však bude po omezenou dobu pod tlakem spojeným s počátečním představováním nového vozu.
CapEx by měl růst, ale ne tak rychle jako v roce 2014. Očekávání jsou nastavena na 1,5 mld. USD hlavně kvůli stavbě Gigatovárny na baterie v Nevadě.
OpEx se očekává, poroste mezi 12 a 15 % v 1Q15 hlavně vlivem zvýšených nákladů na design a zpracování nových vozů. Růst SG&A bude spíše pomalejší než v roce 2014 hlavně díky zvýšenému tlaku na operační efektivitu. Celkově by operativní výdaje měly růst mnohem pomaleji, tedy o 40 až 50 %, když v roce 2014 se zdvojnásobily.
Pozitivní je očekávání vyšší profitability v průběhu celého roku, navzdory značně vyššímu objemu přímého leasing Tesly, který redukoval profitabilitu v roce 2014.
S novým modelem X se stále počítá ve 3. kvartále tohoto roku pro první dodávky. Třicítka betatestingových vozů Modelu X bylo již vyrobeno a jsou podrobovány velmi důkladným testům.
Akcie na zveřejněné informace zareagovaly poklesem o -3,91 % v after-hours na 204,49 USD.
Zdroj: firemní data, Bloomberg