vývojem platformy „Facebook At Work“ (dále jen FAW), což je obdoba coworkingových cloudových služeb Docs, Office 365 nebo , útočí na své rivaly , a další na jejich poli.
chce vstoupit do zatím pro něj méně známé oblasti a to kooperace nad pracovními úkoly skrze svoji platformu. Chce, abychom trávili čas na i když jsme v práci. Důvod je prostý.
Delší doba strávená na jeho síti znamená více zobrazení reklamy, více zobrazení znamená více kliků a tedy i větší tržby z reklamy, které posledních několik kvartálů rostou. V posledním známém kvartále zaznamenal 3,203 mld. USD v tržbách. Což znamená mezikvartální růst o 10 %.
Firma svou novou platformu vyvíjí potichoučku v hloubi svojí společnosti a údajně ji používají samotní zaměstnanci společnosti , tak aby ji dokázali doladit před samotným vypuštěním do světa.
sází na to, že řada zaměstnanců má už svůj osobní profil na a proto bude pro ně přechod na platformu relativně hladký díky známosti prostředí.
Může být At Work úspěšný?
To je velice dobrá otázka. Plusem je to, že uživatelé znají jak vypadá a jak funguje. Druhým faktorem je, že pravděpodobně svou službu uvolní zdarma, tak aby nalákal co největší počet firem a zaměstnanců a tím maximalizoval zobrazování reklam.
Samozřejmě, že některé společnosti, hlavně ty ze segmentu SME, na takovou nabídku budou slyšet. Ti větší si asi budou ochotni připlatit za nějakou prémiovou službu s garantovanou dostupností, lepším zabezpečením a „ad-free“ vzhledem.
sází na zvýšení zásahu pomocí svých reklam, ale jak moc budou ochotni zaměstnanci a zaměstnavatelé tolerovat zobrazování nabídek v „pracovním nástroji“ ukáže až čas.
Je At Work hrozba pro ostatní?
Tak za prvé musíme zopakovat to, že bude pravděpodobně zdarma. Kdežto za Apps se v případě organizace platí 4 EUR za jednoho uživatele na měsíc nebo 8 EUR za měsíční předplatné s neomezeným úložištěm.
si za svůj online kancelářský balíček Office 365 řekne od 3,8 EUR za jednoho zaměstnance za měsíční licenci až po 9,6 EUR za ten nejrozsáhlejší balíček služeb.
Na druhou stranu - firmy si rády připlácejí za bezpečí svých dat nebo za pocit bezpečí svých dat. Takže služba zdarma bude pro firemní prostředí vyvolávat otázky, kde se skrývá ten pověstný háček anebo žádný oběd není zdarma.
Dalším problémem, kterému bude pravděpodobně čelit je blokování stránky zaměstnavateli, kvůli tomu, aby zaměstnance neodváděl od práce. Dá se očekávat, že přimět firmu změnit politiku vůči najednou jako k novému pracovnímu nástroji bude celkem klíčová věc. Jistě, jde jen o technické nastavení, ale všichni víme jak „změny bolí“. Hlavně ve firemních strukturách.
Proč At Work ohrožuje ?
Akcie zareagovaly na zprávu o FAW poklesem. Ovšem o okamžitém ohrožení se pravděpodobně bavit nemůžeme. je spíše zaměřen na networking, správu kontaktů a profesionální prezentaci svého pracovního profilu. Kdežto FAW cílí spíše na coworkingové aktivity, sdílení dokumentů apod. tedy na tu skutečnou operativní část pracovního dne.
Samozřejmě to nevylučuje, že pokud FAW bude úspěšný, tak zaútočí i na tuto funkcionalitu. Už dnes můžete na svém osobním profilu uvést místo, kde pracujete a FB uchovává i historii vašich zaměstnání.
Další výhodou je, že má uživatele napříč odvětvími, kdežto je spíše více zaměřen na uživatele s vyšším vzděláním. Pokud by opravdu přišel s takovou funkcionalitou, stal by se se svým počtem uživatelů okamžitě jedničkou před , který má aktuálně něco kolem 330 milionu uživatelů, kteří navíc na síť chodí, jen pokud hledají práci nebo potřebují spravovat svoje kontakty.
Ale na chodí lidé denně a tráví tam dokonce hodiny svého času. Takže nový směr, kterým se vydal, je dozajista negativní zpráva pro , kvůli svému firemnímu zacílení, ale bezprostřední hrozba to zatím není.
Zdroj: MarketWatch, Finance, Bloomberg, FT