Sergio Marchionne, CEO Fiatu a architekt spojení s Chryslerem plánuje sestoupit z trůnu v roce 2018, kdy dokončí pětiletý strategický plán expanze kombinace dvou automobilek – a .
Plánuje samozřejmě už do budoucna, co bude dělat po roce 2018. Je mu nyní již 62 let, ale energie a vitalita mu stoprocentně nechybí. Po roce 2018 nechá prostor mladším ročníkům, aby předvedli, co umí, nechal se slyšet během rozhovoru pro Bloomberg Businessweek.
Ke kormidlu se statečně postavil už v červnu 2004 a rychle ztrojnásobil tržby a operativní zisk zaběhnuté značky evropského kontinentu. Po sloučení s Chryslerem si vytýčil další cíl, navýšit čistý zisk pětkrát k hodnotě okolo pěti miliard euro v roce 2018.
Cíl se opírá o 48 miliardový investiční program, který má zajistit vývoj nových modelů, včetně nových modelů Alfa Romeo, které se vyrábějí v Itálii, zvýšit prodej Jeepu na 1,9 mil. kusů expandováním mimo USA.
Marchionne je nejdéle pracujícím CEO jakékoliv hlavní evropské automobilové společnosti. Jeho role se může do budoucnosti rozdělit mezi více vedoucích pracovníků.
„Je řada věcí, které bude muset nový CEO vyřešit a jsou naprosto odlišné od toho, co dělám já teď.“ řekl, když usrkával ze svého milovaného espresa na verandě domu, kde se odehrával rozhovor. Role CEO bude muset být od základu překonfigurována.
Kandidáti na CEO už jsou
Předseda představenstva John Elkann není mezi kandidáty. Hlava klanu Agnelli, která stála u zrodu Fiatu a je stále největším akcionářem v celé společnosti plánuje zůstat u modelu, kde člen rodiny bude předsedou a profesionální manažer bude CEO společnosti.
Sám Elkann uvítá, pokud tento model bude pokračovat, právě on získal Marchionneho pro pozici CEO ze švýcarské společnosti, kde dříve působil. Možný nástupce bude pravděpodobně jeden z následujících mužů: Richard Tobin - šéf CNH Industrial, Alfredo Altavilla – šéf evropské větve , Mike Manley – šéf brandu Jeep anebo Cledorvino Belini – šéf brazilské divize . Jeden z nich by mohl eventuálně nahradit v budoucnu stávajícího šéfa a chopit se jedné z největších automobilek.
Zdroj: Bloomberg