Není tomu ani týden co šel Boeing 777 k zemi s 298 lidmi na palubě a postupně se začíná mluvit o tom, že by rizikové prémie zajišťoven v oblasti zajištění aerolinek mohly jít výš, kvůli nebývalému nárůstu jednak nečekaných realizací rizik leteckých společností. Zajišťovny by mohly zahrnout trasy, kudy společnosti létají jako další parametr, který bude vydefinovávat konečnou cenu zajištění.
V současné době se u aerolinek hlavně hodnotí stáří letky, počet sedadel v letadle, způsob údržby a servisování strojů, zkušenost pilotů nebo např. vnitřní bezpečnostní předpisy společnosti.
S rostoucím stářím letky roste i pravděpodobnost poruch, závad a tedy možnost nehody celého letadla. Ruku v ruce s tím jde pravidelnost a frekvence servisování a údržby, kde jsou technici schopni odhalit ať už rozsáhlé závady nebo možné opotřebení materiálu, které by potenciálně mohlo vést k problémům ve vzduchu.
Dalším parametrem je počet sedadel, většina kontraktů leteckých společností kryje rizika jako úraz, trvalé a částečné invalidity nebo realizace rizika smrti pro celou posádku letadla. Velikost letadla zvyšuje rizikovou expozici cestujících vůči aerolinkám. Více cestujících znamená vyšší potencionální závazky z eventuálního neštěstí.
Zkušenosti pilotů jsou také jedním faktorem ovlivňující cenu zajištění letecké společnosti – služebně starší a zkušenější pilot by měl mít vyšší schopnost předvídat rizika, která mohou v oblacích nastat. Od doby, kdy se zjistilo, že většina událostí, kdy došlo k plnění, tak to bylo vinou lidského faktoru, proto je tento faktor jedním z nedůležitějších.
V současné době se začíná diskutovat o tom, jestli by neměl být přidán další faktor, který by ocenil dodatečné riziko, a to, kterými leteckými koridory nebo trasami ty které aerolinky létají nebo do jakých destinací společnosti létají. Pokud budou nadále růst výskytu událostí spojených právě s tímto problémem, společnosti se nechaly slyšet, že reálně zváží zavedení takových parametrů. To by znamenalo zvýšení ceny a růst nákladů pro aerolinky. Druhou cestou je změna letových tras samotnými společnostmi tak, aby snížily možnost nenadále situace na minimum. Mimochodem to není jen v zájmu společnosti, ale také v zájmu cestujících. Nikdo se teď asi nebude cítit příliš bezpečně, pokud bude na monitoru svého sedadla sledovat, jak právě přelétá horské oblasti mezi Afghánistánem a Pákistánem nebo již inkriminovanou východní Ukrajinou.
V zajišťovacím byznysu, který zajišťuje letecké společnosti je jenom několik hráčů, a většinou všichni jsou v případě nějaké události zasaženi, protože se všichni hráči spolupodílí na zajištění takto velkých rizik.
Kteří hráči na trhu budou plnit v případu MH17 až se podaří najít viníka? Plnění se většinou rozděluje mezi různé hráče na trhu, německá Allianz SE resp. její divize AGCS patří mezi největší zajišťovatele leteckých společností na světě a společnost je zároveň lead reinsurer pro společnost Malaysian Airlines, to znamená, že vede a vyjednává podmínky mezi dalšími zajišťovnami a samotnou Malaysian Airlines. Zajištění letky společnosti je většinou záležitostí tří největších hráčů v této části byznysu – Swiss Re, Hannover Re a Munich Re. Hannover Re přiznala, že část nákladů ponese a dále odmítla celou věc komentovat. Největší zajišťovna na světě Munich Re odmítla komentovat věc úplně stejně tak jako dvojka trhu Swiss Re.
Malaysian Airlines si prostě jen vytáhli černého Petra. Bude ještě zajímavé sledovat celou situaci okolo letu MH17 potažmo MH370, protože pravděpodobnost toho, že se v jednom roce jedné letecké společnosti ztratí z radaru dvě letadla, je velmi velmi malá.
Swiss Re o sobě dala vědět nedávno i v jiném světle, dvojka trhu listované na švýcarské burze koupila za 71 mil. liber (120 mil. USD) Sun Alliance Insurance Limited od společnosti the RSA Insurance Group.
Zdroj: Reuters, SwissRe