Už na podzim se objevovala varování před další technologickou bublinou. Akcie jim ale moc pozornosti většinou nevěnovaly. Nyní se můžeme podívat na to, jak jejich pohyb v posledních měsících koresponduje s dosaženými výsledky. Zaměříme se na technologického Davida a Goliáše, tedy a . Ve zdejších komentářích jsme se mohli dočíst i následující:
Čtvrtletní tržby společnosti za 4Q překonaly očekávání navzdory pokračujícímu poklesu ceny za reklamu. Čistý zisk ve čtvrtém čtvrtletí stoupl o 17 procent na 3,4 miliardy dolarů. Za celý uplynulý rok stoupl čistý zisk Googlu o pětinu na 12,9 miliardy USD. Společnost se ale nadále potýkala s poklesem cen internetové reklamy a prohlubujícími se ztrátami výrobce mobilních telefonů Mobility, kterého se internetový gigant rozhodl prodat čínské společnosti Lenovo Group. , kterou se rozhodl za 2,91 miliardy dolarů prodat čínskému Lenovu, ve čtvrtletí hospodařila s provozní ztrátou 384 milionů dolarů. Výsledky Googlu naznačují, že společnost se nadále potýká s tím, jak se vypořádat s rozdílem mezi sazbami za reklamu, která se objevuje v chytrých telefonech a v dalších mobilních zařízeních, a za reklamu zobrazovanou v osobních počítačích.
zakončil poslední čtvrtletí roku 2013 se ziskem na akcii 31 centů a tržbami 2,59 miliardy dolarů (tedy přesvědčivě nad očekáváním 27 centů a 2,35 miliardy dolarů). zvýšil své tržby o 63 procent a čistý zisk dosáhl 523 milionů dolarů, což je téměř devětkrát více než ve stejném období předminulého roku. Tržby společnosti se již více než z poloviny skládají z příjmů z reklam na aplikacích pro mobilní telefony a tablety, na jejichž rozvoj se firma v minulém roce zaměřila. Na celkových tržbách měla reklama podíl 53 procent, zatímco ve třetím čtvrtletí to bylo 49 procent. Překročení 50 % tržeb z reklamy je pro společnost milníkem.
Pohled na ceny obou akcií ukazuje, že si za poslední rok připsal hezkých cca 50 %, FB je ale díky rally v druhé polovině roku na více než 120 %:
![Facebook vs Google](/Fotobank/722b140f-6e98-445f-8ed4-3bae8e094a91?width=679&height=295&action=Resize&position=Center)
Zdroj: FT
Není nad to se na vývoj čtvrtletních výsledků podívat graficky. U Googlu vypadá situace následovně:
![Google financials](/Fotobank/e001c8cf-6e3d-4b1b-b502-bffff555b60f?width=400&height=332&action=Resize&position=Center)
je schopen zvyšovat tržby, EBITDA marže ale v posledních čtvrtletích klesá a výsledkem je i klesající provozní ziskovost (růst tržeb nevyvažuje pokles marží). To FB poskytuje rozdílný obrázek:
![Facebook financials](/Fotobank/bddf0e26-fc0a-444f-bab6-ee3f8b3a90a2?width=404&height=346&action=Resize&position=Center)
FB od prvního čtvrtletí tohoto roku zvyšuje tržby a zároveň provozní marže. Pro investory je to samozřejmě ideální vějička.
Na konci října minulého roku jsem zde rozporoval názor shrnutý v následujícím prohlášení: „Způsob, jakým se investoři chovají ke společnostem z technologického sektoru, mi připomíná rok 1999 a 2000“. Tehdy to prohlásil investiční guru působící v Financial Services Art Cashin. Pokud u FB nyní použijeme za odhad relevantního volného cash flow pro akcionáře jeho tok hotovosti po investicích v roce 2013, vydělala firma pro akcionáře 0,66 USD na akcii hotovosti. Akcie se tak obchoduje za (alespoň na první pohled brutální) cca 100 násobek tohoto cash flow. Podle současné ceny na trhu to implikuje, že investoři čekají asi 7,2 – 8,2 % dlouhodobý růst tohoto cash flow. Úvaha se ale komplikuje a znevažuje ve chvíli, kdy si uvědomíme, že požadovaná návratnost u akcií FB se pohybuje kolem 8,2 – 9,2 %. Je tedy velmi blízko onomu očekávanému růstu a to je situace, kdy i malé změny v očekávání generují obrovské pohyby odhadů hodnot. Jinak řečeno, akcie může v rámci takové konstelace stát skoro cokoliv – může být v jakékoliv „násobné rovnováze“. To nevyhnutelně (a zároveň trochu paradoxně, protože je to růstová – dlouhodobá akcie) znamená obrovskou důležitost čtvrtletních čísel.
nám při stejném pohledu v roce 2013 vydělal asi 34,1 USD hotovosti na akcii, což implikuje očekávaný dlouhodobý růst ve výši 4,5 – 5,5 %. To je méně jak ve srovnání s FB (což bychom čekali), tak ve srovnání s požadovanou návratností, která je podobná jako u FB. U obou společností si ale lze relativně rozumně ospravedlnit široké spektrum scénářů a následně hodnot akcie (v tom jsou dosti podobné minule diskutované Tesle). Obě budou ještě dlouho taženy zejména čtvrtletními rituály. A co se týče dlouhodobého vývoje a případné bubliny, je dost dobře možné, že se budou držet mustru, který následoval jeden z technologických pionýrů. Tedy mustru „prudký růst a pak dlouhé váhání“. Záleží ale na měřítku časovém i míře posílení:
![Google graf](/Fotobank/9a67c038-76bd-4a32-b871-d7a811ab479b?width=640&height=268&action=Resize&position=Center)
Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.
Seriál poskytuje základní fundamentální pohled na vybrané zahraniční tituly, který sice není plnohodnotnou valuací, ale jde za rámec jednoduchých valuačních násobků. Namísto stanovení cílové ceny a investičního doporučení je zde postup opačný: Na základě několika základních předpokladů týkajících se cash flow společností a současné ceny akcie je odhadnuto, s jakým růstem firmy nyní trh implicitně počítá. Zhodnocení tohoto očekávaného růstu pak může být vodítkem při posuzování fundamentální atraktivity daného titulu. Zde prezentované závěry v žádném ohledu nepředstavují investiční doporučení, či poradenství. Autor je aktivním investorem a u analyzovaných titulů může držet otevřené pozice.