Index ekonomické důvěry ČSÚ se v říjnu dál zlepšil na 2,9 bodu, když v září činil 1,2 bodu. Právě v minulém měsíci se index po delší době vrátil do kladných čísel, říjen pak ukazuje, že nálada pokračuje ve zlepšování. Optimismus převažuje zatím pouze mírně, ale pozvolna roste. Největší měrou se na zvýšení celkového indexu podílelo zlepšení nálady v průmyslu, pomohl růst optimismu ve službách a mírně přispěli také spotřebitelé.
Průmyslový indikátor zůstává v záporu, během roku se však už značně zlepšil a současných -0,3 bodu potvrzuje obrat k lepšímu. Ten ostatně dokládá i jiný měkký indikátor - PMI. Navíc, známky zlepšení situace v průmyslu jsou už celkem jasně znát také v tvrdých číslech o výrobě a objednávkách. Průzkum ČSÚ za říjen hovoří o lepším hodnocení současné poptávky, kterou ale více než polovina respondentů stále považuje za hlavní bariéru růstu produkce. Průmyslové podniky čekají v tříměsíčním výhledu zlepšení dynamiky produkce a mírný růst zaměstnanosti. Zlepšila se i očekávání o ekonomice.
Hluboký pesimismus ve stavebnictví dál trochu polevuje, když index nálady mírně stoupl na -48,0 bodů. Firmy předpokládají růst aktivity a zaměstnanosti v příštích třech měsících, poptávku ale hodnotily hůř než v předchozím měsíci.
Služby jsou sektorem s největší převahou optimistů. Index důvěry se zde zlepšil na 26 z 24,7 bodu, když stoupá očekávání budoucí poptávky. Hodnocení současné situace, poptávky i očekávání o ekonomice zůstávají beze změny.
Spotřebitelé zůstávají převážně pesimističtí, aspoň jak to ukazuje index spotřebitelské důvěry. Ten se v říjnu přesto mírně zlepšil na -13,5 z -14,3 bodu. Růst indexu je dlouhodobější a ukazuje, že pesimismus, silně zakořeněný během let 2011-12, letos postupně ztrácí na síle. Obavy spotřebitelů ohledně vývoje ekonomiky v ročním výhledu se v říjnu snížily a stejně tak obavy spojené s osobní finanční situací. Na druhou stranu se spotřebitelé více obávají nezaměstnanosti a tyto obavy při vysokých číslech o nezaměstnanosti zřejmě ještě přetrvají. Průzkum hovoří o mírném zvýšení úmyslu nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Naznačuje tím, že zlepšení maloobchodu, kterého jsme byli svědky v letních měsících, by mohlo pozvolna pokračovat. Vysoká nezaměstnanost však zatím bude bránit výraznějšímu růstu.
