Dokážete si uvědomit, kterou činnost děláte v průběhu "bdělého" dne velmi často, ne-li nejčastěji? Každý to bude mít samozřejmě malinko jinak, ale troufnu si tvrdit, že "vytahování peněženky z kapsy a placení" bude na žebříčku kohokoliv z nás hodně vysoko.
Je to tak, s penězi pracujeme denně a podle všeho se na tom po nějakou dobu ještě nic měnit nebude. Proto mě zaplavila vlna optimismu v okamžiku, kdy hlavní deníky přinesly na počátku září průlomovou informaci, že do osnov základních škol (konečně) vstoupil předmět "finanční gramotnost". Po letech nářků, že finanční gramotnost české populace zamrzla kdesi v pravěku, se snad konečně začíná blýskat na lepší časy?
Nevím, jak se na toto téma budete dívat vy, ale já jsem po prostudování několika dalších detailů svůj optimismus malinko přiškrtil. První problém mám se samotným konceptem finančního vzdělávání ve školách. Jsem totiž názoru, že lví podíl na růstu a rozvoji finanční gramotnosti dětí musí nést rodiče, nikoliv škola. Zádrhel nastává v okamžiku, kdy si uvědomíme, že finanční gramotnost dospělých na tom není o mnoho lépe. Nebylo by v celospolečenském zájmu edukovat děti a dospělé současně, byť každé jinou formou? Výše uvedené platí samozřejmě i pro učitele, kteří budou daný předmět na školách vyučovat - již nyní ministerstvo školství naříká, že lidí s relevantními zkušenostmi je nedostatek, takže ti stávající se budou finanční gramotnost muset naučit z metodických příruček. Svatá prostoto…
Druhý problém vnímám v samotné skladbě probíraných témat. Hospodářské noviny ve svém článku přinesly přehled okruhů, které se budou na jednotlivých stupních základní školy učit. Prvňáci se naučí uvádět příklady využití platební karty, druháci odhadnou cenu základních potravin, třeťák si zkontroluje, kolik peněz bylo vráceno při placení a tak dál. V sedmé třídě žáci objasní přednosti a rizika používání platebních karet, v deváté pak popíšou postup při reklamaci výrobku, nebo služby.
To není finanční vzdělávání, to je produktové školení, kombinované s kurzem přežití ve velkoměstě. Kde je zmínka o tom, jak se peníze jejich rodičů vůbec dostanou do banky? Kde je alespoň povšechná diskuse o tom, jak se peníze vlastně "tvoří", co to je úrok a jak funguje složené úročení? Já vím, že to je z pedagogického hlediska látka spíše na střední stupeň, ale má-li podle ve středu zveřejněného průzkumu organizace Generation Europe již 60 % deváťáků vlastní účet u banky a přitom neví, jak funguje úrok, zaděláváme si na průšvih.
Třetí povzdech už je jenom taková třešnička na dortu. Nevím, jak k celému tématu finanční gramotnosti z didaktického hlediska ministerstvo školství přistoupí, ale říkám si, že máme 21. století - nebylo by jednodušší vytvořit nějakou sofistikovanou a přitom hravou aplikaci pro mobilní zařízení a za pár korun ji nabízet na App Store či jiných aplikačních e-shopech? Možná bychom na to dokonce mohli čerpat i nějakou dotaci z EU...
Hezký víkend přeji, Petr Žabža
A jak jste na tom se svojí finančně-investiční gramotností vy? Pokud máte pocit, že vám někde něco schází a rádi byste si své znalosti prohloubili, sledujte v pondělí příštího týdne stránku www.patria.cz. Během dne zde představíme nové vzdělávací semináře pro nadcházející "podzimní sezónu".