Na to, jak dostat ten správný podnikatelský nápad, neexistuje zázračný návod. To ovšem neznamená, že neexistuje vůbec žádný návod. Zakladatel a ředitel společnosti TechStars David Cohen poukazuje na to, že dobré nápady se často objevují spolu s nějakým problémem, který je třeba vyřešit. Neobjeví se naopak ve chvíli, kdy jen tak sedíme, popíjíme kávu a přemítáme o životě.
Vivek Wadhwa, který působí na Singularity University, poukazuje na lidi jako Mark Zuckerberg s jeho Facebookem, na Paula Allene a Billa Gatese s Microsoftem či Steva Wozniaka a Steva Jobse s Applem. Ti vedou ostatní k přesvědčení, že velké nápady jsou jen pro mladé lidi. Ve skutečnosti jde ale pouze o výjimky. Typický podnikatel je totiž středního věku, sleduje to, co trh potřebuje, a založí svou vlastní společnost s vlastními úsporami. Průměrný věk úspěšného podnikatele v odvětvích s vysokým růstem je 40 let. Úspěšných podnikatelů ve věku převyšujícím 50 let je dvakrát více než těch, kterým není ani 25 let. Zrovna tak je dvakrát tolik těch, kterým je více než šedesát let, oproti těm, kteří nedosahují 20 let.
Zakladatelka společnosti NewME Accelerator Angela Benton radí, aby lidé začali s brainstormingem u problémů, které je osobně trápí. Dobré nápady a inovace spočívají ve využití vlastních myšlenek a řešení, která se liší od toho, co dělá většina. Pomoci může pohled na jiná odvětví – to, co je v nich rutinou, může být pro ostatní novým řešením. Pro podporu kreativity je také dobré zabývat se nějakým uměním. Naši kreativitu totiž obvykle tlačíme do pozadí a obracíme se k ní až ve chvíli, kdy se bez ní už skutečně neobejdeme. Právě orientace na umění může tento trend pozměnit. Další rada je pak evidentní: Buďte přítomní v životě. Dobré nápady můžeme mít přímo pod nosem, uniknou nám ale kvůli tomu, že jsme duchem jinde.
Samer Kurdi z Entrepreneurs' Organization se domnívá, že nápadů je dost, často ale chybí energie na jejich dotažení do konce. Rozhodující je to, zda je podnikatel ochoten svou myšlenku uvést do praxe. Ředitel a zakladatel společnosti ClearFit Ben Baldwin radí zapojit podvědomí. Jeho firma pomáhá najít ostatním správné zaměstnance a její koncept vznikl ve chvíli, kdy Baldwin řídil auto a o práci vůbec nepřemýšlel.
Kevin Colleran z General Catalyst Partners má několik doporučení. První z nich zní: „Dělejte něco velkého, nebo nedělejte nic.“ Nejlepší je totiž jít za velkými nápady, které na počátku znějí trochu bláznivě. Další rada zní: „Udělejte svět lepší.“ Nejlepší podnikatelé totiž zjednodušují a zlepšují život mnoha lidí. I Colleran doporučuje „rychlý neúspěch“ a k tomu přidává nutnost flexibility. Mnohé firmy totiž nakonec vypadají jinak než na začátku, úspěšný podnikatel musí rychle rozpoznat, že se společnost pohybuje špatným směrem, či jí uniká nějaká příležitost.
Brian Spaly z Trunk Club dává velmi praktickou radu: Pokaždé, když projdete nějakou nepříjemnou zkušeností s poskytovanými službami či produktem, poznamenejte si to. Stejně tak postupujte, když si přejete nějaký výrobek, který nikde nemůžete najít. Poté se ptejte, zda byste vy sami mohli tento problém vyřešit a kolik času a peněz by to stálo. Důležitá rada pak zní: „Postupujte tak, aby se případný neúspěch dostavil rychle a aby nebyl drahý.“ Victor W. Hwang z T2 Venture Capital případným podnikatelům radí, aby vyhledávali neobvyklá místa a situace. Pomohou i rozhovory s lidmi, kteří uvažují jiným způsobem.
Prezident Dogfish Head Craft Brewery Inc. Sam Calagione poukazuje na to, že se lidé většinou snaží najít nějakou novou věc, velkým přínosem ale může být pohled do historie. Dokumentuje to vlastním příkladem. V polovině 90. let byla jeho firma kritizována za to, že vyrábí pivo s netradičními příměsemi. Calagione si provedl vlastní výzkum výroby piva a zjistil, že v minulosti se po celém světě vyrábělo pivo ze všech možných surovin, které byly právě k dispozici. Dnes jeho firma vyrábí různá piva inspirovaná právě těmito recepty.
(Zdroj: WSJ)